Hat év alatt százszoros növekedés: lendületben a méltányos kereskedelem Magyarországon
Soha nem látott növekedést produkált a méltányos kereskedelmi, azaz Fairtrade termékek forgalma hazánkban. A növekedés az első mért évhez képest százszoros. A méltányos kereskedelem piacát a Tudatos Vásárlók Egyesülete méri Magyarországon.
- A Fairtrade termékek forgalma kávé, tea, kakaó és csokoládé kategóriákban legalább 6,9 milliárd forint volt a legutóbbi, 2020-as évre vonatkozó mérések szerint.
- A Fairtrade termékek a kategóriák összforgalmának 3,5 százalékát tették ki,
- ezen belül a Fairtrade minősített termékek részesedése a csokoládék között eléri 6,5 százalékot.
A Fairtrade termékek kereskedelme 2018-ban világviszonylatban meghaladta a 9.8 milliárd eurós értéket, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Azzal, hogy méltányos kereskedelmi, Fairtrade minősített terméket választunk, fogyasztóként hozzájárulunk az etikus termeléshez, teszünk a gyerekmunka és a mezőgazdasági munkások, köztük a nők kizsákmányolása ellen.
Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül pedig megugrott a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma.
Több mint 37 ezer különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 131 országban, beleértve Magyarországot. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.
A magyar növekedés meghaladja a nemzetközi trendeket
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 5 éve méri a magyar Fairtrade piac nagyságát, amiről 2014 óta állnak rendelkezésre adatok. Az első adattal lefedett évben a méltányos kereskedelem piaca marginális, 68 millió forint volt, ám innen dinamikus növekedésnek indult. Két év alatt, 2016-ig közel hétszeresére nőtt a piac, majd 2016 és 2017 között ismét meghétszereződött a forgalom 3,6 milliárd forintra, majd a méltányos kereskedelmi termékek forgalma 2020-ban már meghaladta a 6,9 milliárd forintot.
A növekedés üteme meghaladja mind az infláció, mind az élelmiszerárak növekedését. Az első mért évhez képest százszoros (!) a növekedés.
A piaci adatok mérését a NielsenIQ Hungary végezte a Tudatos Vásárlók Egyesülete számára a 2019 és 2020-a évekre. Az adatokat a piackutató cég a legnagyobb élelmiszerkereskedelmi láncok adatait elemezve mérte. A korábbi évekre vonatkozó adatok tartalmaznak becsléseket a fairtrade kávét forgalmazó ÖMV kávézók forgalmára vonatkozóan. A 2019-2020-as adatok ezeket nem tartalmazzák, és a drogériákban kapható élelmiszerek adatait sem, így a valós Fairtrade piac valamivel nagyobb lehet az itteni számoknál.
Azért, hogy könnyebb legyen megtalálni őket, hamarosan pálmaolaj-mentes élelmiszerekre is lehet szűrni a Tudatos Vásárló mobil applikáción!
Mára a Fairtrade termékek könnyen elérhetővé váltak
A növekedés legfőbb oka, hogy 2014 óta globálisan bővül a Fairtrade minősített összetevőket tartalmazó termékek köre. Míg korábban azok a termékek kaphattak minősítést, amelyeknek minden lehetséges összetevője méltányos kereskedelemből származott, 2014-től azok a termékek is beléphettek a minősítő rendszerbe, amelyeknek csak a kakaó vagy a cukor összetevője minősített. 2018-tól a védjegy bármely terméken látható, ha például kesudió, méz, rizs, vanília, kakaó, mangó, cukor vagy tea összetevője minősített. Tehát egyre több terméken látható a jel.
2020-ra a magyar piacon is tömegével jelentek meg azok a termékek, amelyeknek csak egyik összetevője minősített, elsősorban a diszkontláncokban találnak ilyeneket a fogyasztók.
A növekedés másik fő összetevője, hogy a különböző élelmiszerkereskedelmi láncokban, illetve feldolgozott élelmiszereket áruló drogériákban egyre több sajátmárkás terméknek van Fairtrade minősítése. Az áruházláncok és a speciális bioboltok, delikáteszek, elkötelezett büfék mellett olyan meglepő helyeken is találkozhatunk már a méltányos kereskedelemmel, mint az osztrák vasúttársaság (ÖBB) Budapestről Bécsbe tartó járatainak büfékocsijai.
Mitől méltányos a Fairtrade?
A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait.
A Fairtrade-ben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.
A magasabb árért cserébe: a termelőnek meg kell felelnie a következő munkakörülményekkel kapcsolatos elvárásoknak: egészséges és biztonságos munkakörnyezet, védőruházat, a vegyszereknek való kitettség csökkentése, a szakszervezetek működésének elősegítése (csak olyan országból érkezhet a fairtrade minősített a termék, ahol eleve adott az egyesülési szabadság), az egyesüléshez való jog tiszteletben tartása (szakszervezet és kollektív tárgyalások), a diszkrimináció tilalma, a kényszerítés és zaklatás tilalma, a gyerekmunka tilalma, maximum 48 órás munkahét, jogszerű foglalkoztatás, fizikai fenyítés tilalma.
Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.
Fairtrade tények
• A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye, termékeivel ma már drogériákban, élelmiszerkereskedelmi láncokban, de még vasúti büfékocsiban is találkozhatunk.
• 2020-ban a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium összértéke 179,4 millió euró volt, ugyanebben az évben 150,1 millió euró adomány érkezett a COVID káros hatásainak ellensúlyozására.
• Világszerte több mint 1,9 millió termelő és munkás, 71 országban 1880 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.
Nem mindegy, mit eszel!
Élelmezésünk, élelem beszerzési rendszerünk óriási hatást gyakorol az éghajlatváltozásra, konzerválja a szegénységet, fokozza a természeti környezet pusztulását. Az éghajlatváltozás és globális kizsákmányolás az EU polgárainak a jövővel kapcsolatos aggodalmai között az első helyen áll. Az EU polgáraiként, magánszemélyként a mi felelősségünk is szerepet vállalni a világ előtt álló kihívások megoldásában.
Kövesd a #GoEAThical és az #OurFoodOurFuture hashtaget a Facebookon és az Instagrammon, iratkozz fel hírlevelünkre és értesülhetsz a kampány következő állomásairól.
Ne tápláld tovább a kizsákmányolást! A pénzed szavazat!
Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata támogatásával, az Európai Unió #OurFood.OurFuture projektje keretében valósult meg. A projekt tartalmáért kizárólag a Tudatos Vásárlók Egyesülete vállal felelősséget, és semmilyen tekintetben nem tükrözi az Európai Unió álláspontját.