Tarts velünk, legyél tagjaa Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Mi a bajunk a divattal?

| Tudatos Vásárló

Abszurd, de oda jutottunk, hogy sokak számára kőkemény belső küzdelem ellenállni a reklámoknak, és önmegtartóztatás éveken, nem adj isten évtizedeken át hordani ruháinkat. Nagy a csábítás, hogy az új szezonnal új darabokat szerezzünk be. Mielőtt belevetnéd magad a nyári készülődésbe, fusd át ezt a néhány infót arról, milyen hatással van vásárlásod a környezetre és az emberekre. Ha pedig elkerülhetetlen, 4 tipp arra, hogyan vásárolj okosan!

1. A ruhagyártás borzalmasan szennyező

A ruhaipar a kőolaj után a második legszennyezőbb iparággá nőtt a világon. Ennek oka java részt hihetetlen vízigénye, illetve az, hogy a ruhagyártás, -festés során keletkező, festékanyagokkal, fehérítőkkel, savakkal erősen szennyezett víz nagyrészt tisztítatlanul ömlik a természetes vizekbe, patakokba, folyókba.

2. Nem teljesülnek az ígéretek

A H&M ruházati óriás nemrég tette közzé 2017-re vonatkozó Fenntarthatósági Jelentését. A cég a jelentésben elégedett teljesítményével, a Clean Clothes Campaign-ban részt vevő civil szervezetek szerint viszont a H&M a saját vállát veregeti, a semmiért. Tovább a cikkhez >>

3. Talán épp elájul, aki a pólódat varrta

A globális ruhaipar, benne olyan kikerülhetetlen világmárkák, mint a H&M, a Zara, a Mango vagy a Tesco sajátmárkája, az F&F milliók életkörülményeit határozzák meg. A beszállítóik gyáraiban dolgozó munkások (80%-ban nők) többsége nem keres napi 6 eurónál (1800 Ft) többet. A munkások a mindennapos túlórázások miatt kimerültek, nem jutnak elég élelemhez, egészségügyi ellátáshoz, nem járathatják iskolába gyerekeiket. Tovább a cikkhez >>

4. Made in Europe

Sok nemzetközi divatmárka „Made in Europe” jelöléssel hirdeti termékeit, amiből azt gondolhatnánk, hogy a termékek tisztességes munkakörülmények között készültek. A valóság azonban mást mutat. Tovább a cikkhez >>

5. Mi a helyzet Kelet-Európában?

A kelet-európai régióban (Szlovákiától Grúziáig) körülbelül 3 millióan dolgoznak a textiliparban. Ezek az országok jelentik a beszállítói hátterét az olyan nyugat-európai márkáknak, mint az Adidas, a H&M, a Zara, az Hugo Boss vagy a Prada. Tovább a cikkhez >>

6. Mindeközben Lengyelországban

Lengyelországban nagy tradíciója van a ruhaiparnak. A magasan képzett munkaerő és a felvásárló országok közelsége miatt számos nagy márka Lengyelországban varratja termékeit. A legismertebbek: Hugo Boss, Burberry, Puma, Campus, Levi’s, S.olivier, Disney, Kenzo, Escada, Diesel, Decathlon, Promod. Tovább a cikkhez >>

7. Magyarok a ruhaiparban

A TVE 2016-ban végzett kutatást a magyarországi felsőruházati szektorban dolgozók munkakörülményeiről és a bérviszonyokról. Három nagy gyár összesen 30 dolgozójával készítettünk interjút; ezekben a gyárakban is nagy világmárkákat gyártanak. Tovább a cikkhez >>

Megoldás 1.: Egy jó alap ruhatár

A megoldás részben az, ha minimális ruhatárat tartunk fönt, és ruháinkat minél tovább hordjuk, ha kell, javíttatjuk. A fenti cikkből megtudhatod, miként rakhatsz össze egy jól kombinálható alap ruhatárat. Tovább a cikkhez >>

Megoldás 2.: Kapszula ruhatár

A költség-és időhatékony gardróbépítés trükkje a “kapszula elmélet”. Mit tud egy kapszularuhatár? Tovább a cikkhez >>

Megoldás 3.: Vegyél használt ruhát, (amíg tudsz)

Felborult a globális használtruha-kereskedelem, egyre kevesebb használtruhát adnak és vesznek világszerte. Ráadásul, a fast fashion boltláncok fillérekért árulják az új, a divatot diktáló cuccokat. Nem ritka, hogy az új ruha olcsóbb, mint a használt. Itthon is érezhető a krízis? Tényleg itt a vége a turizás virágkorának? Tovább a cikkhez >>

Megoldás 4.: Pörgesd vissza, hogy újra hasznosuljon!

Hová tegyük a rengeteg göncöt? Hol adhatjuk le használt ruháinkat, hogyan állják a sarat kisebb adományboltok, milyen jó példák vannak az újrahasznosításra? Tovább a cikkhez >>


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek