Tarts velünk, legyél tagjaa Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Nem teljesíti ígéretét, nem biztosítja a beszállító gyárakban dolgozók fair bérét a H&M

| Tudatos Vásárló

A H&M ruházati óriás nemrég tette közzé 2017-re vonatkozó Fenntarthatósági Jelentését. A cég a jelentésben elégedett teljesítményével, a Clean Clothes Campaign-ban részt vevő civil szervezetek szerint viszont a H&M a saját vállát veregeti, a semmiért.

A svéd ruházati kereskedelmi lánc még 2013-ban kötelezte el magát amellett, hogy “stratégiai beszállítói 2018-ra biztosítani fogják dolgozóiknak a tisztességes élethez szükséges jövedelmet.”

Mostanra ebből a vállalásból annyi maradt, hogy a H&M-termékek felét előállító beszállítóknál működik csak ún. „Tisztességes Bér-rendszer”, arról pedig végképp nincs szó a jelentésben, hogy a rendszer garantálja-e számukra a létminimumot.

A H&M működése e tekintetben ráadásul ma még kevésbé átlátható, ami szöges ellentétben áll 2013-as vállalásukkal – mutat rá David Hachfeld, a Clean Clothes Campaign (CCC) svájci munkatársa. Hachfeld hozzáteszi: a 2017-es jelentésből hiányoznak az adatok arról, milyen az átlagfizetés a beszállítói gyárakban, nincs benne, milyen fizetésfejlesztés zajlott országokra lebontva – pedig ezt a korábbi években tartalmazta a jelentés. Még azt sem lehet tudni, hogyan alakultak az elmúlt évben a fizetések abban a 227 gyárban, amelyekben működik a Tisztességes Bér-rendszer – csak ezekben 375 ezren dolgoznak. A korábbi években is csak csekély mértékű fizetésemelés volt, az is leginkább annak köszönhetően, hogy az adott országokban emelkedett a törvény által megszabott, kötelező minimál bér.

A CCC hiányolja a mostani jelentésből azt is, milyen konkrét lépésekkel ösztönzi a H&M beszállítóit arra, hogy munkásaiknak tisztességes bért fizessenek, egyáltalán: mit tekintenek pontosan „tisztességes bérnek”, mi a minimálisan elvárt bér országokra lebontva. Fontos lenne látnunk a költségek részletezését a termékek árazásában, annak meghatározását, hogyan kalkulálják ki a munkaerő költségét, és miben más ez most ahhoz képest, ami a 2013-as vállalás előtt volt.

Ezek nélkül a konkrét adatok, információk nélkül a H&M idei fenntarthatósági jelentése nem több üres szavaknál, és csak arra való, hogy leplezzék, nem váltották valóra ígéretüket – emeli ki a CCC közleményében.

 Mi a bajunk a divattal?
A „Made in Europe” nem garancia
Pokoli hőségben dolgoznak, minőségi élelmiszerre nincs pénzük
Épp elájul, aki a pólódat varrta

Kép: about.hm.com

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek