
| Tudatos Vásárló
Nem teljesíti ígéretét, nem biztosítja a beszállító gyárakban dolgozók fair bérét a H&M
A H&M ruházati óriás nemrég tette közzé 2017-re vonatkozó Fenntarthatósági Jelentését. A cég a jelentésben elégedett teljesítményével, a Clean Clothes Campaign-ban részt vevő civil szervezetek szerint viszont a H&M a saját vállát veregeti, a semmiért.
A svéd ruházati kereskedelmi lánc még 2013-ban kötelezte el magát amellett, hogy “stratégiai beszállítói 2018-ra biztosítani fogják dolgozóiknak a tisztességes élethez szükséges jövedelmet.”
Mostanra ebből a vállalásból annyi maradt, hogy a H&M-termékek felét előállító beszállítóknál működik csak ún. „Tisztességes Bér-rendszer”, arról pedig végképp nincs szó a jelentésben, hogy a rendszer garantálja-e számukra a létminimumot.
A H&M működése e tekintetben ráadásul ma még kevésbé átlátható, ami szöges ellentétben áll 2013-as vállalásukkal – mutat rá David Hachfeld, a Clean Clothes Campaign (CCC) svájci munkatársa. Hachfeld hozzáteszi: a 2017-es jelentésből hiányoznak az adatok arról, milyen az átlagfizetés a beszállítói gyárakban, nincs benne, milyen fizetésfejlesztés zajlott országokra lebontva – pedig ezt a korábbi években tartalmazta a jelentés. Még azt sem lehet tudni, hogyan alakultak az elmúlt évben a fizetések abban a 227 gyárban, amelyekben működik a Tisztességes Bér-rendszer – csak ezekben 375 ezren dolgoznak. A korábbi években is csak csekély mértékű fizetésemelés volt, az is leginkább annak köszönhetően, hogy az adott országokban emelkedett a törvény által megszabott, kötelező minimál bér.
A CCC hiányolja a mostani jelentésből azt is, milyen konkrét lépésekkel ösztönzi a H&M beszállítóit arra, hogy munkásaiknak tisztességes bért fizessenek, egyáltalán: mit tekintenek pontosan „tisztességes bérnek”, mi a minimálisan elvárt bér országokra lebontva. Fontos lenne látnunk a költségek részletezését a termékek árazásában, annak meghatározását, hogyan kalkulálják ki a munkaerő költségét, és miben más ez most ahhoz képest, ami a 2013-as vállalás előtt volt.
Ezek nélkül a konkrét adatok, információk nélkül a H&M idei fenntarthatósági jelentése nem több üres szavaknál, és csak arra való, hogy leplezzék, nem váltották valóra ígéretüket – emeli ki a CCC közleményében.
Mi a bajunk a divattal?
A „Made in Europe” nem garancia
Pokoli hőségben dolgoznak, minőségi élelmiszerre nincs pénzük
Épp elájul, aki a pólódat varrta
Kép: about.hm.com
A cikk a Nemzeti Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00014 jelű pályázat támogatásával, a Clean Clothes Campaign kampány keretében készült; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124.