fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Mi a bajunk a divattal?

Abszurd, de oda jutottunk, hogy sokak számára kőkemény belső küzdelem ellenállni a reklámoknak, és önmegtartóztatás éveken, nem adj isten évtizedeken át hordani ruháinkat. Nagy a csábítás, hogy az új szezonnal új darabokat szerezzünk be. Mielőtt belevetnéd magad a nyári készülődésbe, fusd át ezt a néhány infót arról, milyen hatással van vásárlásod a környezetre és az emberekre. Ha pedig elkerülhetetlen, 4 tipp arra, hogyan vásárolj okosan!

1. A ruhagyártás borzalmasan szennyező

A ruhaipar a kőolaj után a második legszennyezőbb iparággá nőtt a világon. Ennek oka java részt hihetetlen vízigénye, illetve az, hogy a ruhagyártás, -festés során keletkező, festékanyagokkal, fehérítőkkel, savakkal erősen szennyezett víz nagyrészt tisztítatlanul ömlik a természetes vizekbe, patakokba, folyókba.

2. Nem teljesülnek az ígéretek

A H&M ruházati óriás nemrég tette közzé 2017-re vonatkozó Fenntarthatósági Jelentését. A cég a jelentésben elégedett teljesítményével, a Clean Clothes Campaign-ban részt vevő civil szervezetek szerint viszont a H&M a saját vállát veregeti, a semmiért. Tovább a cikkhez >>

3. Talán épp elájul, aki a pólódat varrta

A globális ruhaipar, benne olyan kikerülhetetlen világmárkák, mint a H&M, a Zara, a Mango vagy a Tesco sajátmárkája, az F&F milliók életkörülményeit határozzák meg. A beszállítóik gyáraiban dolgozó munkások (80%-ban nők) többsége nem keres napi 6 eurónál (1800 Ft) többet. A munkások a mindennapos túlórázások miatt kimerültek, nem jutnak elég élelemhez, egészségügyi ellátáshoz, nem járathatják iskolába gyerekeiket. Tovább a cikkhez >>

4. Made in Europe

Sok nemzetközi divatmárka „Made in Europe” jelöléssel hirdeti termékeit, amiből azt gondolhatnánk, hogy a termékek tisztességes munkakörülmények között készültek. A valóság azonban mást mutat. Tovább a cikkhez >>

5. Mi a helyzet Kelet-Európában?

A kelet-európai régióban (Szlovákiától Grúziáig) körülbelül 3 millióan dolgoznak a textiliparban. Ezek az országok jelentik a beszállítói hátterét az olyan nyugat-európai márkáknak, mint az Adidas, a H&M, a Zara, az Hugo Boss vagy a Prada. Tovább a cikkhez >>

6. Mindeközben Lengyelországban

Lengyelországban nagy tradíciója van a ruhaiparnak. A magasan képzett munkaerő és a felvásárló országok közelsége miatt számos nagy márka Lengyelországban varratja termékeit. A legismertebbek: Hugo Boss, Burberry, Puma, Campus, Levi’s, S.olivier, Disney, Kenzo, Escada, Diesel, Decathlon, Promod. Tovább a cikkhez >>

7. Magyarok a ruhaiparban

A TVE 2016-ban végzett kutatást a magyarországi felsőruházati szektorban dolgozók munkakörülményeiről és a bérviszonyokról. Három nagy gyár összesen 30 dolgozójával készítettünk interjút; ezekben a gyárakban is nagy világmárkákat gyártanak. Tovább a cikkhez >>

Megoldás 1.: Egy jó alap ruhatár

A megoldás részben az, ha minimális ruhatárat tartunk fönt, és ruháinkat minél tovább hordjuk, ha kell, javíttatjuk. A fenti cikkből megtudhatod, miként rakhatsz össze egy jól kombinálható alap ruhatárat. Tovább a cikkhez >>

Megoldás 2.: Kapszula ruhatár

A költség-és időhatékony gardróbépítés trükkje a “kapszula elmélet”. Mit tud egy kapszularuhatár? Tovább a cikkhez >>

Megoldás 3.: Vegyél használt ruhát, (amíg tudsz)

Felborult a globális használtruha-kereskedelem, egyre kevesebb használtruhát adnak és vesznek világszerte. Ráadásul, a fast fashion boltláncok fillérekért árulják az új, a divatot diktáló cuccokat. Nem ritka, hogy az új ruha olcsóbb, mint a használt. Itthon is érezhető a krízis? Tényleg itt a vége a turizás virágkorának? Tovább a cikkhez >>

Megoldás 4.: Pörgesd vissza, hogy újra hasznosuljon!

Hová tegyük a rengeteg göncöt? Hol adhatjuk le használt ruháinkat, hogyan állják a sarat kisebb adományboltok, milyen jó példák vannak az újrahasznosításra? Tovább a cikkhez >>


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás