fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A „Made in Europe” nem garancia a humánus munkakörülményekre

Embertelen munkakörülmények az európai ruha és cipőiparban – újabb bizonyítékok Szerbiából, Ukrajnából és Magyarországról. 

A Clean Clothes Campaign ma megjelent kutatási összefoglalója az „Embertelen körülmények az európai ruhaiparban” extrém alacsony bérekről és kíméletlen munkakörülményekről számol be a Kelet és Délkelet-európai régióban.

A túlórák ellenére sok ukrán munkás csupán havi 89 eurót keres, míg a megélhetéshez ennek a négy-ötszöröse lenne szükséges. Az üzemek felvásárlói között olyan márkák állnak, mint a Benetton, az Esprit, a GEOX, a Triumph és a Vero Moda.

A nemzetközi divatmárkáknak Kelet és Délkelet-Európa maga a munkabérparadicsom – a lehető legkevesebbet kell fizetniük a termékek legyártásáért. Sok cég „Made in Europe” jelöléssel hirdeti termékeit, mely azt sugallhatja, hogy a termékek tisztességes munkakörülmények között készültek.  A valóságban azonban a régió 1,7 millió ruha- és cipőipari munkása közül sok szegénységben él, jelentős felhalmozott adóssága van. Sokan borzasztó munkakörülmények között dolgoznak és muszáj rengeteget túlórázniuk – vagy azért mert kötelezik rá őket, vagy azért, mert különben nem tudna megélni.

Az embertelen munkakörülmények között dolgozó munkások olcsó munkaerőt jelentenek, de ugyanakkor tapasztaltak és képzettek. Gyakori eset, hogy a többségében női munkások havi bére épp hogy eléri a hivatalos minimálbért. A vizsgált régióban, Ukrajnában a legalacsonyabb a minimálbér, 89 euró, és Szlovákiában a legmagasabb, 374 euró. Azonban a megélhetéshez szükséges minimális jövedelem, mely lehetővé tenné egy család számára, hogy fedezze az alapvető szükségleteit, ennek a négy-ötszöröse – Ukrajna esetében 438 euró.

A törvényes minimálbérek a régióban a szegénységi küszöb és a megélhetési szint alatt vannak, és ez borzalmas következményeket eredményez. „Előfordul, hogy egyszerűen nincs mit ennünk”, mondta egy ukrán munkás. Egy magyar munkás a következőt nyilatkozta az interjú során „elértünk odáig, hogy most ez, amit megkeres a dolgozó, ez arra elég, hogy befizeti éppen a villanyszámláját, vagy tényleg befizeti, ami költségei vannak, kajára igazán már túl sok nincs.

A tanulmány elkészítéséhez 110 magyar, szerb és ukrán cipő- és ruhagyárban dolgozó munkással készült interjút, melyekből kiderült, hogy sokukat kötelezik a túlórára, hogy elérjék a termelési normát. A munkások többsége még így is alig keres többet, mint a törvényes minimálbér.

A megkérdezett munkások közül sokan veszélyes munkakörülményekről számoltak be, mint a mérgező anyagoknak és hőnek való kitettség, egészségtelen körülmények, kötelező és ki nem fizette túlóra, méltánytalan bánásmód. A munkások állandó veszélyben érzik magukat, hogy elbocsátják vagy áthelyezik őket, meg vannak félemlítve.

A fizetések és a méltányos megélhetéshez szükséges bér különbségei

„Amikor a szerb munkások megkérdezik, hogy a nyári hőségben miért nincs légkondicionálás, vagy miért korlátozzák az ivóvízhez való hozzáférésük, miért kell megint szombaton dolgozniuk, a válasz minding ugyanaz: »Arra van az ajtó«.’”

Az alacsony Kelet-európai munkaerő hozzájárul a nemzetközi divatmárkák szép nyereségéhez.  A tanulmányban szereplő üzemek számos nemzetközileg ismert divatmárkának termelnek, mint a Benetton, az Esprit, a GEOX, a Triumph és a Vero Moda.

A Clean Clothes Campaign felszólítja az érintett cégeket, hogy fizessenek a méltányos megélhetéshez szükséges bért a munkásoknak, és működjenek együtt beszállítóikkal, hogy felszámolják az illegális és kegyetlen munkakörülményeket, amelyet a „Embertelen körülmények az európai ruhaiparban” című új tanulmányukban mutatnak be.

Alább letölthetőek az egyes országok, Ukrajna, Szerbia és Magyarország kutatásait összefoglaló angol nyelvű dokumentumok, valamint a három tanulmány átfogó megállapításait tartalmazó összefoglaló.

A magyarországi kutatás a Friedrich Ebert Stiftung támogatásával, a cikk a Zöld Forrás PTKF/625/2017 jelű pályázat támogatásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás