Kerüld el velünk, hogy átverjenek!
Idén ősszel felemeltük a hangunkat a zöldre festés ellen. Piacra dobtuk a Tudatos Vásárlók “sajátmárkás termékeit” és bemutattuk a greenwashing megannyi árnyalatát. Közösségünket és néhány kedvenc influenszerünket pedig arra buzdítottuk, hogy aktívan vegyék ki részüket a küzdelemből. Mutatjuk, mit tanulhatunk tőlük!
Nyár végén közel 300-an osztottátok meg velünk, mit gondoltok a zöldre festésről, és hogyan sikerül együtt(?) élnetek a jelenséggel. Az eredmények egyértelműek:
a „zöld” jelöléseket átláthatatlannak érezzük, és nincs idő minden állítást, piktogramot akkurátusan tanulmányozni. A cégek pedig előszeretettel használják ki a zűrzavart a fogyasztókért való küzdelemben.
Nem nehéz belátni, ha mostanában többet is időzünk 1-1 polc vagy pult előtt, nem biztos, hogy a cégek etikátlan üzenetei késztetnek erre. Pedig van belőlük bőven, látva, mennyire tarolnak az ál-zöld termékek, és milyen (újabb és újabb) fondorlatos módszerekhez nyúlnak a cégek.
Az eddigi legnehezebb kihívás?
A greenwashing kihívásban három módszert kínáltunk Nektek a zöldre festés ellen. A tájékozódás, a torpedózás (azaz az otthonunkba beférkőzött zöldre festett termékek felderítése), és a tiltakozás közül választhatta ki-ki a vérmérsékletének megfelelőt. Azt, hogy mennyire nehéz küzdelem ez, mi sem mutatja jobban, mint hogy a kihívásba regisztráló 103 fő háromnegyede a tájékozódást választotta, annak ellenére, hogy legtöbbjük (85%) már hallott a greenwashingról. Sőt, sokukkal (76%) az is előfordult már, hogy emiatt nem vettek meg egy terméket.
A résztvevők ingyenes webinárunkon ismerhették meg a greenwashing 50 árnyalatát, a Tudatos Vásárlók új, sajátmárkás termékcsaládjának segítségével.
A greenwashing lufit teli tüdőből fújják
A kihívás végén azt kértük, meséljék el milyen tapasztalatokat gyűjtöttek, milyen zöldre festett termékeket látnak leggyakrabban a környezetükben. A beküldött példák és a résztvevők beszámolói alapján úgy tűnik,
leginkább a tisztítószerek és kozmetikumok között keresgélve áll rá a szemünk a zöldre festésre
Ám ahogy arra a szemfüles olvasónk rámutatott, a greenwashing lufit teli tüdőből fújják a kereskedelemben érintett szereplők is:
„A TV-ben futott egy reklám, ami azt szorgalmazta, hogy használjuk minél gyakrabban a Mastercard kártyánkat, mert minden vásárlás alkalmával 10 Ft-ot adományoznak faültetésre. Ami megdöbbentett, hogy erről azt gondolták, hogy ez egy pozitív üzenet, miközben arra ösztönöznek, hogy vásároljak minél többet. Ez pont nem arról szól, hogy valamit tesz – akár a vásárló, akár a Mastercard – a környezetért, hanem egy ilyen akció tovább növeli a fogyasztást és annak környezeti hatásait.”
Hasonló jelenségre hívta fel @trendrako Marci is a figyelmet, aki az Aldi „klímavédelmi arcával”, az Aldi sapkába bújtatott Sanyi pingvinnel lőtt egy közös szelfit.
Ami közös bennünk
A kihívást részletesen értékelő 13 ember egyetértett abban, hogy általánosságban próbálják kerülni a zöldre festett termékeket, ám sokszor nagyon kell figyelniük, hogy ne verjék át őket, ami időt, energiát igényel.
„Ha nem elég figyelmes az ember, akkor nagyon könnyű olyan terméket venni, ami nem is környezetbarát csak annak látszik. Ez elég elszomorító, hogy a vásárlónak annyira oda kell figyelni, hogy mit vesz és erre nem mindig van ideje/türelme.”
Márpedig a fenyegető klímakatasztrófa, és a növekvő uniós nyomás folyományaként egyre gyakrabban állítják fel ezeket a csapdákat a gyártók. De nem csak mi, enyhén vagy súlyosabban klímaszorongók vagyunk kitéve nekik. Arról, hogy mennyire elvtelen a marketingesek harca a különböző vásárlói csoportokért, alább találtok néhány átfogó és cseppet sem kíméletes @szponzoralatlan_poszt-ot. (Tudtad, hogy napjainkban már pinkwashingról is beszélhetünk?)
Kitartás kell hozzá, hogy elkerüljük!
A greenwashing kihívást teljesítők számára az volt a legmegdöbbentőbb, hogy csupán elkerülni ezeket is rengeteg energiát és odafigyelést igényel tőlünk, vásárlóktól.
„Megdöbbentett, hogy mennyire sok termék van, ami zöldre festést alkalmaz és annyira hitelesek, hogy előzetes tájékozódás nélkül én is beleestem volna a csapdájukba.”
De miért ilyen nehéz tenni ellene?
Ahogy Bajzák Anna, kommunikációs és marketing szakértő is értékelte a helyzetet greenwashing kérdőívünk eredményei kapcsán, az átverés legfájóbb pontja, hogy a greenwashing épp azokat célozza, akik tenni szeretnének a környezetükért valamit.
A zöldre festés csapdája épp az, hogy (az esetek többségében) nem hazudik, csak elkendőzi az igazságot, kiemel irreleváns részleteket, és szózsonglőrködéssel manipulál.
Így aztán büntethető hazugsággal alig lehet vádolni a cégeket. Nem csoda hát, hogy mi fogyasztók is leginkább az elkerülésre játszunk. Persze az is előfordul, hogy nehéz lemondani kedvenc, „jól bevált” márkáinkról.
Olvasónk, Klára szavai jól rámutatnak, hogy a környezettudatos vásárlás bizony az elszántaknak sem megy egyik pillanatról a másikra.
„Számomra mindig megdöbbentő a zöldre festés, és valójában az emberek közönyössége eziránt. Kozmetikai termékek között, mosó- és tisztítószerek között sok [szerk.: zöldre festett] termék van. Évek óta fokozatosan tértem át, már nagyjából megvan a bejáratott terméklistám. Hajápoló szereket találok nehezen.”
Mi mást tehetsz?
Szót emelni nehéz, s valljuk be, rutin nélkül ijesztő lehet kérdőre vonni egy nagy multit. Ám van 3 apró dolog, amit bárki megtehet.
- Törekedj ezentúl (is) arra, hogy ne verjenek át a zöldre festés eszközével (se)! Tájékozódj a boltban és előtte, például a Tudatos Vásárló App segítségével!
- Hívd fel erre az ismerőseid figyelmét is!
- Válaszd a hiteles ökocímkés termékeket!
+1) Támogasd a Tudatos Vásárlók Egyesületét, hogy továbbra is felléphessünk a zöldre festés ellen!
Tudatos Vásárlók top 3 szempont vásárláskor:
- A „zöld fogyasztás” nem lesz elég a környezeti krízis enyhítésére, a Tudatos Vásárlók Egyesületénél hangsúlyozottan a fogyasztáscsökkentésben látjuk a kiutat.
- Vásárlóként fontos, hogy felismerjük, ha nem valódi megoldással, csupán greenwashinggal etetnek bennünket. Honnan tudod felismerni, mi zöldre festés és mi nem az?
- A csomagolási hulladék problémájára önmagában nem elég, ha a csomagolás újrahasznosítható. a szelektív hulladékgyűjtés ugyanis nem elég eredményes Magyarországon. Rendszerszintű megoldásokra van szükség: a zárt újrahasznosítási rendszerek és a hatékony betétdíjas visszaváltórendszerek kialakítása jelenthet választ.
Miért bízz az ökocímkében?
Ha a hatékonyság mellett számodra is fontos a környezettudatosság is, érdemes az EU ökocímkét (EU Ecolabel) és országonkénti megfelelőit, például a magyar Környezetbarát Termék, német Blauer Engel (Kék Angyal) vagy a skandináv Nordic Ecolabel (Hattyú) minősítést keresned a csomagoláson.
Ezeket az ökocímkéket csak azok a termékek kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké. További előnyük sok más címkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyet nem a gyártó adja magának.
A cikket az Agrárminisztérium KFSF/27/2022 szerződése társfinanszírozta. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.