fbpx
a képen préset műayanbálák állnak egymáson

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Így festik zöldre a legnagyobbak a termékcsomagolást

Félrevezető állítások sorára mutatott rá egy kutatás több nagy márkánál, így például a Coca-Colánál, a Tescónál és az Unilevernél. A Changing Markets Alapítvány szerint azok a “megoldások”, amelyeket a vállalatok a műanyagszennyezés „kezeléseként” felmutatnak, az olyan kifejezések, mint például az újrahasznosítható vagy az óceánparti műanyag a zöldre festés legelterjedtebb példái.

A műanyag csomagolást bármi módon környezetbarátnak beállító állítások félrevezetőek és a zöldre festés eszközei – hansúlyozza a Changing Markets Alapítvány nemrég publikált jelentése, amely rámutat: azok az állítások, amiket a Coca-Cola, az Unilever, a Tesco és más vállalatok a műanyagszennyezés-válság „kezelése”-ként előszeretettel dobnak be, például az „óceánparti műanyag (ocean-bound)” vagy az „újrahasznosítható” kifejezések a zöldre festés legelterjedtebb példái. A jelentés szerint ugyanis igen kevés bizonyítékot látunk arra nézve, hogy pontosan hogyan járul hozzá az adott termék a műanyagszennyezés megfékezéséhez. A jelentés szerint azért tesznek így, hogy a műanyag termékek valódi hatását, jelentőségét elfedjék a fogyasztók előtt.

„Legfrissebb kutatásunk félrevezető állítások hosszú sorát tárja fel olyan, napi fogyasztási cikkeket árusító vállalatoknál, amely vállalatoknak egyébként a fogyasztók bizalmat szavaznak. Amit találtunk, az csak a jéghegy csúcsa, és borzasztó fontos lenne, hogy a szabályozó szervek komolyan vegyék ezt a problémát. Ez a szektor boldogan hangoztat olyan zöld állításokat, amelyeknek alig-alig van alapja, miközben intenzíven hozzájárul a műanyagszennyezés okozta világválsághoz” – nyilatkozta a Guardiannek a jelentés kapcsán George Harding-Rolls, a Changing Markets Alapítvány kampányfőnöke.

Mi az a greenwashing, a zöldre festés, és mi a baj vele?

Konkrét példákkal mutatják be, hogyan is néz ki mindez a gyakorlatban

A jelentés szerint a Coca-Cola például milliókat költött arra a reklámra, amely azt az újítást hirdeti, hogy a kóláspalackok 25%-ban óceánparti műanyagszemétből készültek, de közben nem említi azt a tényt, hogy termékeivel a vállalat sorban 4. éve a világ legnagyobb műanyagszennyezője.

A Mentos cukorka gyártója, a Perfetti Van Melle ígéretes öko-állításokat hangoztat az új, 90%-ban kartonpapír-csomagolásról – állapítja meg a jelentés. Ám arról már nem beszél a vállalat, hogy ez az új csomagolás kartonból, alumíniumból és műanyagból álló kompozitanyag, amit nem vagy csak igen nehezen lehet újrahasznosítani – írja a Guardian, hozzátéve: Spanyolországban, miután az EU betiltotta a műanyag evőeszközöket, a legnagyobb szupermarket-lánc, a Mercadona „újra felhasználható” evőeszköznek nevezte át a termékét, ahelyett, hogy valódi alternatívát nyújtott volna a vásárlóknak.

A jelentés kiemeli a Tesco rugalmas műanyag-csomagolását is, amely a vállalat szerint új, jobb mint az előző változat, és „újrahasznosítható”. Csak éppen ahhoz, hogy újra lehessen hasznosítani, a vásárlóknak vissza kell vinniük a csomagolást, mégpedig valamelyik nagyobb üzletbe – és még így sem biztosított, hogy tényleg újrahasznosítják majd. Ehelyett szinte biztos, hogy exportálni fogják ezeket a hulladék csomagolásokat, majd elégetik őket, vagy a szeméttelepre kerülnek – magyarázza a jelentés.

A Procter & Gamble’s Head and Shoulders 2 in 1 Classic clean samponjának bizonyos országokban árusított verzióját úgy hirdették, mint ami „tengerparti műanyagból” készült, viszont a flakont a jelentés szerint nem lehet újrahasznosítani. Következő példájuk az Unilever, amely a folyékony mosogatószert újrahasznosítható PET-palack helyett tasakban kínálja, hogy ezzel is az utántöltésre ösztönözze a vásárlóit. Csakhogy a tasakok nem újrahasznosíthatóak, és csak két utántöltésre elegendők – állítja az Alapítvány.

Megmértük: tarol a zöldre festés a boltokban

Hasonló példaként hozzák fel azt, amikor Kim Kardashian ruhacége, a Skims a komposztálható fehérnemű csomagolásán a „Nem műanyag vagyok (I’m not plastic)” felirat volt látható, ám a feltüntetett logó szerint 4-es típusú LDPE (Low-Density Polyethylene) műanyagból készült.

Ezek a példák a jelentés szerint azonos mintát követnek: a vállalatok úgy kínálnak eladásra termékeket, hogy azt állítják, a terméket választva vásárlóként jobbat teszünk a környezetnek, miközben a reklámozott termékeket vagy nehéz újrahasznosítani, vagy egyáltalán nem újrahasznosíthatóak, vagy csak nagyon kis részben készülnek a különféle szemétszedő akciók során összeszedett „óceánparti műanyagszemétből”.

Nem véletlenül

Tény, hogy a műanyaghulladék problémája ma már a vásárlók széles rétege előtt ismert. A világunkat elöntő műanyaghulladék mára érzelmekkel erősen túlfűtött kérdéssé vált. Mindannyian érezzük a „műanyagszégyent”, amikor bevásárlókosarunkat megpakoljuk. A nagy márkák számára pedig még mindig kifizetődőbb részmegoldásokat találni, apró fejlesztéseket felmutatni, illetve a marketingbe újabb fogalmakat behozni, mint alaptevékenységüket, termékeik lényegét megváltoztatni. Az ilyen állítások jelentős része azonban túlzás, ferdítés, féligazság.

A zöld üzenetek egyértelműen pozitívan hatnak a termékek, szolgáltatások népszerűségére és forgalmára, és a félrevezetőek, vagy egyenesen hamis állításokkal a cégek úgy tesznek, mintha a problémát meg is oldották volna. Eközben a helyzet egyre csak rosszabb lesz: 2040-re a műanyagtermékek gyártása meg fog háromszorozódni.

Mi lenne a valódi megoldás?

  • A „zöld fogyasztás” nem lesz elég a környezeti krízis enyhítésére, a Tudatos Vásárlók Egyesületénél hangsúlyozottan a fogyasztáscsökkentésben látjuk a kiutat.
  • Vásárlóként fontos, hogy felismerjük, ha nem valódi megoldással, csupán greenwashinggal etetnek bennünket. Honnan tudod felismerni, mi zöldre festés és mi nem az?
  • A csomagolási hulladék problémájára rendszerszintű megoldásokra van szükség: a zárt újrahasznosítási rendszerek és a hatékony betétdíjas visszaváltórendszerek kialakítása jelenthet választ.

A Guardian megkereste a fent említett cégek angliai képviseletét. A Tesco a következőket nyilatkozta nekik: „Minden puha műanyagot, amit begyűjtünk az Egyesült Királyságban, szét fogunk válogatni még idén, ezzel biztosítjuk azt, hogy ne a szeméttelepre kerüljön a műanyaghulladék, illetve, hogy különféle cikkeket gyártsanak a műanyaghulladékból, vagyis újra legyen hasznosítva. Örvendetesnek tartjuk azokat a friss jogalkotási intézkedéseket, melyek az utcai szelektív (így műanyag) gyűjtőrendszerek egységesítésére törekednek.”

A Tesco elmondása szerint nem igaz, hogy a puha műanyag termékeik a szeméttelepen végezték volna, vagy, hogy elégették volna azokat. A vállalat azt is hozzátette, hogy 2021 óta az üzleteikbe visszakerült puha műanyag-csomagolás újrafelhasználásán ügyködik, és mára sikerült a sajtok csomagolását ezekből a műanyagokból megoldania.

A Coca-Cola az alábbiakkal reagált: „Nem szeretnénk, ha bármely csomagolásunk ott végezné, ahol nem kellene neki, intenzíven dolgozunk, hogy megoldást találjunk a problémára. A Nagy-Britanniában forgalmazott összes palackunk 100%-ban újrahasznosítható, a cél az 2030-ig, hogy minden egyes eladott műanyag palack és fémdoboz után begyűjtsünk és újrahasznosítsunk egy ugyanilyet. 2019-ben kb. 300 db kólás palack-mintát fejlesztettünk visszanyert és újrahasznosított tengerparti műanyaghulladékból, azzal a céllal, hogy megmutassuk, a jövőben az óceánhulladékot újrahasznosított csomagolásként lehetne használni. Az efféle innovatív kísérletek kulcsfontosságúak, hogy megfelelő megoldást találjunk a csomagolás-mennyiség csökkentésére.”

A zöldre festés elsüllyeszti a világ egyik legfőbb látványosságát

A Procter & Gamble így nyilatkozott: “A Head & Shoulders óceánparti műanyag palackunk az egyik első lépés volt a szépségápolási termékeink felelőssé tételének folyamatos útján, és megtanított minket a PCR használatára a termékeinkben. Ezt a kiszerelést már nem árusítjuk az Egyesült Királyságban, de szeretnénk megerősíteni, hogy újrahasznosítható volt. Egyelőre nincs mindenre válaszunk, de továbbra is elkötelezettek vagyunk azért, hogy a Head & Shoulders valóban jó hatású termék legyen a szépségiparban.”

Cikkük írásakor a Perfetti Van Melle sajtósa nem volt elérhető. A többi, a cikkben szereplő márka pedig nem válaszolt azonnal arra a kérésre, hogy kommentálják a leírtakat.

Válaszd a hiteles környezetbarát termékeket! 

EU ökocímkeAz EU ökocímkét (EU Ecolabel) és országonkénti megfelelőit, például a német Blauer Angel (Kék Angyal) vagy a skandináv Nordic Ecolabel (Hattyú) minősítést azok a termékek kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké.

Az ökocímke elnyerésének kritériumait az EU és a tagállamok az iparággal, a környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetekkel és a fogyasztói szervezetekkel együttműködve határozzák meg, és négyévente felülvizsgálják, hogy az adott termék megfelel-e az elvárásoknak.

Az EU ökocímke előnye egyrészt abban áll, hogy az értékelési kritériumok a termékek teljes életciklusára vonatkoznak – tehát a gyártásra és a csomagolással keletkező hulladék kezelésére is -, és ezeket főbb termékkörönként jogszabályban rögzítik. A címkére pályázó termékeket független intézetek értékelik. Ezeknek a termékeknek a használatra való alkalmasságát a gyártók független laborokban vagy egy előre meghatározott módszer szerint saját maguk tesztelik, és az erről szóló dokumentációt be kell nyújtani az ökocímke minősítési eljáráshoz.


A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, az Agrárminisztérium társfinanszírozza. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás