
A zöldre festés elsüllyeszti a világ egyik legfőbb látványosságát
Nemrégiben Velencében gondolákon tüntettek a Greenpeace aktivistái, hogy felhívják a figyelmet arra: az olajvállalatok zöldre festése katasztrofális hatással lesz a lagúnavárosra. Az olasz város vizén a szervezet zászlós hajója, a Rainbow Warrior is megjelent. Fotók.
„Az utolsó városnézés Velencében” – a tüntetők a hagyományos evezős facsónakokba ülve arra hívták fel a figyelmet, hogy ha a fosszilisenergia-ipar továbbra is folytatja a szervezet által zöldre festésnek minősített marketing tevékenységét, a várost hamarosan végleg elborítja a víz.

A tüntetők hagyományos velencei gondolával evezték körbe a város legnevezetesebb látnivalóit, például a Szent Márk teret és a Sóhajok Hídját; az akció az olajcégek félrevezető hirdetéseire kívánta felhívni a figyelmet. A tüntetők a nagy európai olaj-és földgáz cégek logóit lobogtatták, jelezve, hogy ők a „szponzorai” az utolsó velencei városnézésnek.
Energiaipari vállalatok és zöldre festés
A Greenpeace jelenleg egy új törvényért lobbizik, amely megtiltaná a fosszilisenergia-ipar vállalatainak a reklámot és a szponzorálást az Európai Unióban. A petíciójukat, amihez itt lehet csatlakozni – eddig több mit 200 ezren írták alá. A zöld szervezet arra figyelmeztet, hogy
ha a reklámokkal környezetbarátként állítják be a fosszilisenergia-ipar vállalatait, az hamis megoldásokhoz és a klímaváltozás elleni küzdelem halogatásához vezet.

A cégek a reklámokat arra használják, hogy zöldre fessék az imázsukat, ugyanúgy, ahogy azt a dohánygyártók tették azelőtt, hogy betiltották volna a dohányreklámokat – fogalmazott Federico Spadini, a Greenpeace klímaaktivistája.

A környezetvédő szervezet tavalyi felmérése a nagy fosszilisenergia-vállalatok (Shell, Total Energies, Preem, Eni, Repsol) közösségi médiában elhelyezett hirdetéseit elemezte. A több mint 3000r hirdetés elemzése után azt találták, hogy az olajcégek hirdetéseinek majdnem kétharmada a zöldre festés kategóriájába sorolható. A kutatás szerint a reklámok megtévesztik a fogyasztókat, hamis megoldásokat kínálnak a klímaválságra.
Na de hogyan vezethet a zöldre festés Velence elárasztásához?
A Greenpeace aktivistái azért szervezték az akciót a vízre, hogy a velencei árvizekre hívják fel a figyelmet: a drámai vízszintemelkedés a klímaváltozással hozható összefüggésbe, ezért a probléma súlyosbodni fog a jövőben, ha a zöldre festés ellen nem teszünk semmit. Velence történelmi belvárosa, amely UNESCO világörökségi helyszín, rendkívüli módon kitett az árvíznek a tengerszint-emelkedés miatt.

Az éghajlatváltozással foglalkozó kormányközi munkacsoport (IPCC) 2021-es jelentése alapján a legrosszabb forgatókönyv szerint 63-101 cm-es vízszint-emelkedés várható a városban. Ha pedig ez bekövetkezne, akkor a lagúnán található mobil árvízvédelmi gátakat olyan gyakran kellene megemelni, hogy az károsítaná az ökoszisztémát és a kikötő gazdaságát is. Ahogy Spadini fogalmazott: „Ha nem teszünk semmit a zöld energiára való átállás érdekében, az utolsó városnézés Velencében hamarosan tragikus valósággá válhat.”
Tudatos Vásárlók top 3 szempont vásárláskor:
- A „zöld fogyasztás” nem lesz elég a környezeti krízis enyhítésére, a Tudatos Vásárlók Egyesületénél hangsúlyozottan a fogyasztáscsökkentésben látjuk a kiutat.
- Vásárlóként fontos, hogy felismerjük, ha nem valódi megoldással, csupán greenwashinggal etetnek bennünket. Honnan tudod felismerni, mi zöldre festés és mi nem az?
- A csomagolási hulladék problémájára önmagában nem elég, ha a csomagolás újrahasznosítható. a szelektív hulladékgyűjtés ugyanis nem elég eredményes Magyarországon. Rendszerszintű megoldásokra van szükség: a zárt újrahasznosítási rendszerek és a hatékony betétdíjas visszaváltórendszerek kialakítása jelenthet választ.
Miért bízz az ökocímkében?
Ha a hatékonyság mellett számodra is fontos a környezettudatosság is, érdemes az EU ökocímkét (EU Ecolabel) és országonkénti megfelelőit, például a magyar Környezetbarát Termék, német Blauer Engel (Kék Angyal) vagy a skandináv Nordic Ecolabel (Hattyú) minősítést keresned a csomagoláson.
Ezeket az ökocímkéket csak azok a termékek kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké. További előnyük sok más címkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyet nem a gyártó adja magának.
Képek forrása: @Greenpeace
A cikket az Agrárminisztérium KFSF/27/2022 szerződése társfinanszírozta. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.