Honnan tudod felismerni, mi zöldre festés és mi nem az?
Nemrégiben összegyűjtöttük, mit tekintünk mi a Tudatos Vásárlók greenwashingnak avagy zöldre festésnek, mi a bajunk vele, és mit várunk a gyártóktól. Itt abban segítünk, honnan tudjuk felismerni vásárlóként, ha nem valódi megoldással, csupán greenwashinggal etetnek bennünket.
1. Az első és legfontosabb, hogy felmérjük, egyáltalán szükség van-e az adott termékre. Bár megnyugtató tud lenni, ha egy a környezetnek kevésbé ártó alternatívát találunk egy termékből, de a leginkább a felesleges vásárlások elkerülésével tudunk segíteni a bolygónak.
2. Gondolkodj! Logikusan átgondolva komolyan vehetőek-e például egy egyszer használatos műanyagpalackokat gyártó cég környezetvédelmi vállalásai.
3. Informálódj! Általánosságban elmondható, hogy érdemes hiteles információforrást találni a gyártók állításainak alátámasztására. Árulkodó jel, ha az adott termék vagy cég weboldalán nem találunk információt a környezetre gyakorolt hatásról.
4. A vásárlók gyakran találkozhatnak a zöld szín, illetve az olyan hívószavak használatával, mint az öko vagy éppen a fenntartható a termékeken. Ezek ritkán felelnek meg valamilyen nemzetközi sztenderdnek, tanúsítványnak vagy előírásnak, a homályos kifejezések vagy szlogenek nem árulnak el semmit a termék valódi ökológiai lábnyomáról.
5. A zöldre festés másik eszköze az információk elhallgatása: például egyes divatmárkák reklámozhatják a „fenntartható” anyagokból készült ruhákat, még akkor is, ha a termékek többi része káros a környezetre. Hasonlóképpen egyes cégek ugyan forgalmaznak környezetbarát termékeket, de figyelmen kívül hagyják a többi termékük környezeti hatásáról szóló információkat.
6. Szintén árulkodóak lehetnek a pontatlan információk: ha egy termékről azt állítják, hogy komposztálható, akkor pontosan ki kell derülnie, hogy az egész termékre vagy csak a csomagolásának egy részére gondolt a gyártó, mint ahogy azt is, milyen körülmények között bomlik le.
7. Az sem mellékes, hogyan alakul a tulajdonosi kör egy cégben. A nagy környezeti lábnyommal rendelkező cégek gyakran vásárolnak fel kisebb márkákat azért, hogy megcélozzák azokat a környezettudatos vásárlókat, akik egyébként nem választották volna a terméküket. Jó tehát azzal is tisztában lennünk, hogy ki a végső tulajdonosa egy adott márkának.
Mi az a zöldre festés a Tudatos Vásárlók meghatározásában?
A zöldre festés/greenwashing olyan
- konkrétumokat vagy általánosságokat
- állít, sugall vagy hallgat el
- a termék, vállalkozás vagy kezdeményezés
- környezeti előnyeiről vagy környezeti hatásáról,
- a terméken képi vagy szöveges kommunikációban vagy ezekhez kapcsolódóan (pl. hirdetésben),
- amelyek alkalmasak vásárlói, befektetői vagy egyéb érintetti (pl. munkavállalói) döntésének befolyásolására,
- de amelyeket független és igazolható,
- fogyasztók számára nyilvánosan, közérthetően, egyszerűen hozzáférhető módon nem támaszt alá.
Zöld címkék a csomagoláson: 4 igazi ökocímke, ami nem átverés
Válaszd a hiteles környezetbarát termékeket!
Az EU ökocímkét (EU Ecolabel) és országonkénti megfelelőit, például a német Blauer Angel (Kék Angyal) vagy a skandináv Nordic Ecolabel (Hattyú) minősítést azok a termékek kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké.
Az ökocímke elnyerésének kritériumait az EU és a tagállamok az iparággal, a környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetekkel és a fogyasztói szervezetekkel együttműködve határozzák meg, és négyévente felülvizsgálják, hogy az adott termék megfelel-e az elvárásoknak.
Az EU ökocímke előnye egyrészt abban áll, hogy az értékelési kritériumok a termékek teljes életciklusára vonatkoznak – tehát a gyártásra és a csomagolással keletkező hulladék kezelésére is -, és ezeket főbb termékkörönként jogszabályban rögzítik. A címkére pályázó termékeket független intézetek értékelik. Ezeknek a termékeknek a használatra való alkalmasságát a gyártók független laborokban vagy egy előre meghatározott módszer szerint saját maguk tesztelik, és az erről szóló dokumentációt be kell nyújtani az ökocímke minősítési eljáráshoz
A cikket az Agrárminisztérium KFSF/27/2022 szerződése társfinanszírozta. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.