fbpx

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Honnan tudod felismerni, mi zöldre festés és mi nem az?

Nemrégiben összegyűjtöttük, mit tekintünk mi a Tudatos Vásárlók greenwashingnak avagy zöldre festésnek, mi a bajunk vele, és mit várunk a gyártóktól. Itt abban segítünk, honnan tudjuk felismerni vásárlóként, ha nem valódi megoldással, csupán greenwashinggal etetnek bennünket.

1. Az első és legfontosabb, hogy felmérjük, egyáltalán szükség van-e az adott termékre. Bár megnyugtató tud lenni, ha egy a környezetnek kevésbé ártó alternatívát találunk egy termékből, de a leginkább a felesleges vásárlások elkerülésével tudunk segíteni a bolygónak.

2. Gondolkodj! Logikusan átgondolva komolyan vehetőek-e például egy egyszer használatos műanyagpalackokat gyártó cég környezetvédelmi vállalásai.

3. Informálódj! Általánosságban elmondható, hogy érdemes hiteles információforrást találni a gyártók állításainak alátámasztására. Árulkodó jel, ha az adott termék vagy cég weboldalán nem találunk információt a környezetre gyakorolt hatásról.

4. A vásárlók gyakran találkozhatnak a zöld szín, illetve az olyan hívószavak használatával, mint az öko vagy éppen a fenntartható a termékeken. Ezek ritkán felelnek meg valamilyen nemzetközi sztenderdnek, tanúsítványnak vagy előírásnak, a homályos kifejezések vagy szlogenek nem árulnak el semmit a termék valódi ökológiai lábnyomáról.

5. A zöldre festés másik eszköze az információk elhallgatása: például egyes divatmárkák reklámozhatják a „fenntartható” anyagokból készült ruhákat, még akkor is, ha a termékek többi része káros a környezetre. Hasonlóképpen egyes cégek ugyan forgalmaznak környezetbarát termékeket, de figyelmen kívül hagyják a többi termékük környezeti hatásáról szóló információkat.

6. Szintén árulkodóak lehetnek a pontatlan információk: ha egy termékről azt állítják, hogy komposztálható, akkor pontosan ki kell derülnie, hogy az egész termékre vagy csak a csomagolásának egy részére gondolt a gyártó, mint ahogy azt is, milyen körülmények között bomlik le.

7. Az sem mellékes, hogyan alakul a tulajdonosi kör egy cégben. A nagy környezeti lábnyommal rendelkező cégek gyakran vásárolnak fel kisebb márkákat azért, hogy megcélozzák azokat a környezettudatos vásárlókat, akik egyébként nem választották volna a terméküket. Jó tehát azzal is tisztában lennünk, hogy ki a végső tulajdonosa egy adott márkának.

Mi az a zöldre festés a Tudatos Vásárlók meghatározásában? 

A zöldre festés/greenwashing olyan  

  • konkrétumokat vagy általánosságokat
  • állít, sugall vagy hallgat el
  • a termék, vállalkozás vagy kezdeményezés 
  • környezeti előnyeiről vagy környezeti hatásáról, 
  • a terméken képi vagy szöveges kommunikációban vagy ezekhez kapcsolódóan (pl. hirdetésben),
  • amelyek alkalmasak vásárlói, befektetői vagy egyéb érintetti (pl. munkavállalói) döntésének befolyásolására,  
  • de amelyeket független és igazolható,
  • fogyasztók számára nyilvánosan, közérthetően, egyszerűen hozzáférhető módon nem támaszt alá.

Zöld címkék a csomagoláson: 4 igazi ökocímke, ami nem átverés

Válaszd a hiteles környezetbarát termékeket! 

EU ökocímkeAz EU ökocímkét (EU Ecolabel) és országonkénti megfelelőit, például a német Blauer Angel (Kék Angyal) vagy a skandináv Nordic Ecolabel (Hattyú) minősítést azok a termékek kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké.

Az ökocímke elnyerésének kritériumait az EU és a tagállamok az iparággal, a környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetekkel és a fogyasztói szervezetekkel együttműködve határozzák meg, és négyévente felülvizsgálják, hogy az adott termék megfelel-e az elvárásoknak.

Az EU ökocímke előnye egyrészt abban áll, hogy az értékelési kritériumok a termékek teljes életciklusára vonatkoznak – tehát a gyártásra és a csomagolással keletkező hulladék kezelésére is -, és ezeket főbb termékkörönként jogszabályban rögzítik. A címkére pályázó termékeket független intézetek értékelik. Ezeknek a termékeknek a használatra való alkalmasságát a gyártók független laborokban vagy egy előre meghatározott módszer szerint saját maguk tesztelik, és az erről szóló dokumentációt be kell nyújtani az ökocímke minősítési eljáráshoz


ökokör, life, greenandsafeA cikket az Agrárminisztérium KFSF/27/2022 szerződése társfinanszírozta. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.

1899
Segítettünk, hogy képben legyél a termékekben lévő vegyi anyagok hatásával kapcsolatban?
toxfree szavazás játékok

Köszönjük az idődet, válaszoddal sokat segítettél!


1500
Segítettünk, hogy kevesebb káros vegyi anyag legyen az életedben?
toxfree szavazás 2

Köszönjük az idődet, válaszoddal sokat segítettél!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás