fbpx
klímasemleges Rossmann sajátmárkás termékek

| Tudatos Vásárló Kis Réka

Tényleg klímasemlegesek a Rossmann sajátmárkás termékei?

A cégek a Green Deal bejelentése óta bizonygatják törekvéseiket a klímasemleges átállással kapcsolatban. Lépten nyomon újabb és újabb környezetbarát termékekbe botlunk. Sőt, a környezet védelme olyan fontos lett, hogy sok márka zöldre festi magát a kegyeinkért. A Rossmann újabb lépést tett, Climate neutral logóval klímasemleges termékeket találtunk a polcain. Alaposan górcső alá vettük, miben áll ez a klímasemlegesség.

Mit jelent a klímasemlegesség?

Már a 2015-ös Párizsi Megállapodás is lefektette, hogy a globális felmelegedés mértékének 1,5 Celsius-fokra való korlátozásához elengedhetetlen, hogy 2050-re elérjük a karbonsemlegességet. E megállapodásra épült a 2019-ben ismertetett Green Deal, más néven zöld megállapodás is.  A klímarendelet értelmében az üvegházhatású gázok kibocsátását az Európai Uniónak 2030-ra 55%-kal kell csökkentenie (hazánknak 45%-kal), míg 2050-re el kell érje a nettó nulla kibocsátást. A rendelet emellett stratégiai céljai közé emelte az emberek egészségének és életminőségének javítását, valamint a természet védelmét is.

vegyi anyag kérdőív 2022 3

Klímasemleges = karbonsemleges?

A karbonsemlegesség azt jelenti, hogy épp annyi a kibocsátott szén-dioxid, mint a megkötött – azaz a légkörből kivont és szénelnyelőkben tárolt – szén-dioxid mennyisége. A szénmegkötés a talaj, az erdők és az óceánok által természetesen is végbe megy, ám ez már régen kevés a globális kibocsátás ellensúlyozásához. A három legnagyobb természetes szénelnyelő évente 9,5 és 11 Gt közötti szén-dioxidot von ki a légkörből. Az éves globális CO2-kibocsátás azonban jóval meghaladja ezt, 2019-ben elérte a 38 Gt-t.

A karbonsemleges állapot eléréséhez nem elegendő a szén megkötését erdőtelepítéssel, netán egy környezetvédő szervezet szponzorálásával fokozni, a cél eléréséhez a működéshez kapcsolódó kibocsátást kell csökkenteni.

A légkörbe került szennyező anyagok arányát nézve egyértelmű, hogy a karbonsemlegesség elérése nélkül aligha teljesíthető a klímasemlegesség. Utóbbiról akkor beszélhetünk, ha nem csak a szén-dioxid kibocsátás és megkötés, de az üvegházhatású gázok kibocsátása esetén is egyensúlyi állapot alakul ki.

az üvegházhatású gázok kibocsátásában az EU-ban 2019-ben 80% volt a szén-dioxid

Ki és hogyan fogja mindezt megvalósítani?

A jelentések szerint „a változás motorja a modern, erőforrás-hatékony és versenyképes európai gazdaság kell legyen, melyhez minden gazdasági ágazatnak hozzá kell járulnia, beleértve az ipart, az energiaágazatot, a közlekedést, az élelmiszertermelést, a mezőgazdaságot és az építőipart is.” A klímasemlegesség felé tehát a minket, fogyasztókat kiszolgáló és ellátó cégeknek kell a leghatározottabb lépéseket tennie.

A megállapodás nyomán született fejlesztési terv szerint a gazdaság átállását a „méltányos átállási mechanizmus” (más néven „igazságos átmenet”) elve alapján finanszírozzák. A források elosztásakor kezdetben előnyben részesülnek a szénintenzív ágazatok, régiók, valamint az ezek által foglalkoztatott munkavállalók. Ez egyrészt rámutat, hogy az EU hosszú távon a „szennyező fizet” elvét kívánja érvényesíteni. De egyben arra is, hogy egészségünk és a természet védelme a döntéshozók szerint sokkal inkább „hosszútávú járulékos nyeresége” lehet a gazdaság környezettudatos átalakításának, mintsem elsődleges mozgatórugója. De hogyan használják fel ezeket a forrásokat a cégek?

Nem akaródzik kiiktatni a szennyező tevékenységeket

Az EU 2005 óta a kvóta-kereskedelmi rendszer (ETS) segítségével próbálja ösztönzi az átállást, ám jelen formájában annak kijátszására és nem elég átfogó ahhoz, hogy az 55%-os kibocsátás-csökkentési célt ösztönözze.

Az ezzel kapcsolatos legfőbb aggályok dióhéjban a következők:

  • Az ETS csak az európai üvegházgáz-kibocsátás kb. 40%-át fedi le: a légi közlekedést, a nagyobb energiatermelőket és a nehézipart.
  • A kvóták 60%-át árverésen értékesítik, amit szabadon megvásárolhatnak azok a cégek, amelyek a profit érdekében többet szennyeznének.
  • A szén-dioxid kibocsátás kompenzálható – akár pusztán szponzoráció révén is.
  • A kvóták jelenleg kb. 40%-át ingyenesen osztják ki, ami az ún. szénszivárgásnak kitett ipari létesítmények (pl. a vegyipar) igényeit nagyjából lefedi.

A kiskapuk tehát továbbra is nyitva állnak, ami rávilágít az üzleti logikából fakadó érdekellentétekre. Az egyik legaggasztóbb ennek következményei közül az ún. szénszivárgás jelensége. A gazdaság szereplői számára minden változtatás a termelési folyamatban komoly költségvonzattal jár. Így

sok gyártó a „klímasemlegesítés” során egyszerűen kiszervezi az igazán környezetterhelő tevékenységeket olyan országokba, ahol a kibocsátásra vonatkozó szabályozások enyhébbek.

Így a kibocsátás valójában nem csökken, mégsem szerepel az európai egyenletben.

Tényleg nincs mit sepregetni a saját házuk táján?

Más aggályok merülnek fel a károsanyag-kibocsátás kompenzálása esetén. Ezek a vállalatok környezetvédelmi célokat – például erdőtelepítést, vagy óceán(part)ok takarítását – vállalva „semlegesítik” a termelési tevékenységük károkozását. Még rosszabb a vállalat megítélése szemünkben, ha az adott cég a kompenzáció keretében csak a működésétől teljesen független környezetvédelmi projekteket finanszíroz. Ez esetben ugyanis biztosan nem teljesül a klímarendelet stratégiai célkitűzése, mivel a kibocsátás-csökkentés ezen módja egyáltalán nem ösztönzi a vállalat és az adott ágazat technológiai innovációját.

Mi a helyzet itthon?

Vásárlóként meglepő lehet, hogy ez az összetett folyamat a termékcímkékre kerülhet, pedig már a termékeken is szembe jöhet velünk a klímasemlegesség. (Tesztünk szerint a zöldre festés pedig egyenesen tarol a boltokban.) Ilyenek például a két legelterjedtebb drogérialánc polcain: bizonyos dm-termékeken a Pro Climate felirat jelent meg, a Rossmann pedig 2 sajátmárkás termékcsaládján is használja már a Climate neutral címkét. Elmentünk hát egy üzletükbe, hogy megnézzük, kiállja-e a Tudatos Vásárlók zöldre festés próbáját.

Mi az a greenwashing, a zöldre festés, és mi a baj vele?

Kíváncsiak voltunk, miben áll a klímasemlegességük, és fogyasztóként mennyire egyszerű megtalálni erről az információt. Ezért alaposan szemügyre vettük a két termékcsaládot, és megpróbáltuk felkutatni, mit jelent az állítás.

Környezetbarát termékeket előre!

Örömmel tapasztaltuk, hogy a bejárattól befelé haladva a legtöbb tisztítószer termékkategória esetén a környezetbarát(abb) termékvariánsokkal előbb találkoztunk, mint a kommersz szerekkel. Általában véve sokféle terméken találtunk olyan hiteles, független szerv által tanúsított ökocímké(ke)t, mint az EU Ecolabel, a Blauer Engel, a Vegán, vagy a NaTrue címke.

Használd Te is mobil applikációnkat, segítünk biztonságos tisztítószereket választani

Ugyanez a szemlélet érvényesül a Rossmann applikációjában is, ahol a Vásárolj tudatosan menüpontban a termékeket címkék, illetve termékjellemzők szerint előszűrhetjük. Természetesen a zöldre festett termékek itt is feltűnnek, mégis üdítően hatott, hogy csak az ökocímkés tisztítószerek között kellett ignorálni őket. Érthetetlen, miért nem kapott ez a rengeteg EU-ökocímkés termék egy saját kategóriát az applikáció tudatos vásárlás menüpontja alatt?!

Ez most környezetbarát vagy nem?

Isana tusfürdők, rajtuk a Climate neutral logó

A pozitív első benyomás után különösen meglepő volt, hogy a Climate neutral címkével ellátott – majdnem teljes – Isana termékcsalád különféle termékein kizárólag két állítás hivatott a termék klímasemlegességét igazolni: a mikroműanyag mentes formula, és a 100%-ban újrahasznosított csomagolás. Egyedül a vattapamacson találtunk Öko-Test címkét.

Elgondolkodtató, hogy ha már ennyiféle Climate neutral Isana sampon és balzsam van, miért épp szilárdsampon nincs? És hogy lehet klímasemlegesnek nevezni a „százféle” műanyagcsomagolt tusfürdőt – még akkor is ha utántöltő változatban is elérhető –, miközben nincs Isana szappan?

Más a helyzet az Alterra termékcsaládnál, ami legtöbbször a NaTrue, a Vegán, vagy a Öko-Test címkéket is megkapta a hangzatos hármas állítás mellé: tanúsított, vegán, klímasemleges. Sok közülük papírcsomagolt, vagy utántöltő változatban is elérhető.

Alterra márkájú szilárd samponok

De mitől klímasemleges a Climate neutral?

A vágyott információt végül a vállalat fenntarthatósági jelentésében találtuk meg az áruház honlapján:

„Klímasemlegesen előállított Rossmann termékeken dolgozunk. Ez azt jelenti, hogy az adott termék előállítása – a nyersanyagtól kezdve a szállításon keresztül egészen a polcra kerülésig – nem befolyásolja a klímát. Az elkerülhetetlen kibocsátások esetén a Rossmann klímavédelmi projektekbe invesztál cserébe. Ezen termékeink a ClimatePartner „Klímasemleges” jelével vannak ellátva.”

Már a felütés is paradox, hiszen hogy ne befolyásolná a klímát a társadalom mértéktelen túlfogyasztását kiszolgáló tömeggyártás. És az is valószínűsíthető, a ClimatePartner-től könnyen megkaphatja a plecsnit az a cég, aki egyidejűleg megbízza őket a felméréssel, a megoldás szállításával és a minősítéssel is.

Bár az Isana termékcsalád inkább megbukott a teszten, az Alterra és általában a Rossmann jobban vizsgázott a villámlátogatás alkalmával. A boltból kilépve mégis kétségesnek tűnik az ambiciózus klímacél megvalósulása. Mit érnek a – bárhogyis – klímasemleges termékcsaládok, amíg nem szorítják ki a polcokról a többi, klímaváltozásra fittyet hányó márkát?

Válaszd a hiteles környezetbarát termékeket! 

EU ökocímkeAz EU ökocímkét (EU Ecolabel) és országonkénti megfelelőit, például a német Kék Angyal vagy a skandináv Hattyú minősítést azok a termékek kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké.

Az ökocímke elnyerésének kritériumait az EU és a tagállamok az iparággal, a környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetekkel és a fogyasztói szervezetekkel együttműködve határozzák meg, és négyévente felülvizsgálják, hogy az adott termék megfelel-e az elvárásoknak.

Az EU ökocímke előnye egyrészt abban áll, hogy az értékelési kritériumok a termékek teljes életciklusára vonatkoznak – tehát a gyártásra és a csomagolással keletkező hulladék kezelésére is -, és ezeket főbb termékkörönként jogszabályban rögzítik. A címkére pályázó termékeket független intézetek értékelik. Ezeknek a termékeknek a használatra való alkalmasságát a gyártók független laborokban vagy egy előre meghatározott módszer szerint saját maguk tesztelik, és az erről szóló dokumentációt be kell nyújtani az ökocímke minősítési eljáráshoz. 

237

Segítettünk vegyszermentesíteni az otthonodat? Miben változtatsz otthoni szokásaidon?

A véleményed segít nekünk abban, hogy megtaláljuk az utat otthonotok zöldítéséhez, ezért kérünk, szánj időt egy kattintásra.

Sokat segítettél, köszönjük!


LIFE ITM logo

Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata támogatásával készült. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás