fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Olíva, dió, lenmag és társaik – melyik olaj mire jó és mire ne használd?

| Tudatos Vásárló

olaj

Egyre népszerűbbek a különféle olajok a hagyományos napraforgó- és olívaolaj mellett. Összeszedtük, hogy melyik olaj ajánlott sütésre és melyiket jobb inkább hidegen használni, és hogy milyen jótékony hatásuk van az egészségünkre.

A növényi olajok felhasználásánál 2 szempontra érdemes figyelnünk.
  1. Milyen eljárással készült olajról van szó: hidegen sajtoltról vagy hőkezeltről?
  2. Milyen az olaj zsírsav-szerkezete, vagyis milyen, általában százalékban kifejezett arányban tartalmaz többszörösen telítetlen, egyszeresen telítetlen és telített zsírsavat?
A hidegen sajtolt olajok hatóanyagokban, vitaminokban gazdagok, ez különösen jellemzi a többszörösen telítetlen, esszenciális zsírsavakban (omega 3, omega 6) gazdag olajokat (dió, lenmag…). Mivel könnyen megéghetnek, ezért salátákra, vagy már a kész ételbe keverve használjuk ezeket. Eltarthatósági idejük hőkezelt társaiknál lényegesen rövidebb, ezért érdemes figyelni a lejárati idejüket, és jól bezárva, fénytől, hőtől védve tárolni őket.
Sütéshez a telített zsírsavakban bővelkedő olajok valók, mint pl. a kókuszolaj, vagy a földi mogyoró-olaj, melyeknek az égésfoka 200 Celsius-fok feletti, és felhasználható a hőkezelt (rafinált) olíva-, a repce-, és a napraforgó olaj is.

Olívaolaj

Olajbogyóból állítják elő préseléssel. Egyszeresen telítetlen olajsavban gazdag (75-80%) és esszenciális zsírsavakat is tartalmaz. A zöldes árnyalatú hidegen sajtolt olajok a salátákra valók, a sárga színű hőkezelt olajjal lehet sütni, főzni, párolni, viszont nem szabad megégetni az olajat, mert az egészségre ártalmas káros anyagok keletkeznek benne!

Napraforgóolaj

 Talán a legelterjedtebb olaj a magyar konyhák polcain.

Omega 6 zsírsavban gazdag. A szupermarketekben található olcsóbb, finomított olajok  mellett a bioboltokban kapható hidegen sajtolt napraforgóolaj is. A kellemes, karakteres ízű hidegen sajtolt olajat salátákba vagy a kész ételbe keverjük. A hőkezelt olajokat használjuk sütésre, főzésre.

Az érproblémákkal küszködőknek csak mértékkel javasolt a fogyasztásuk. Számukra egyébként is javasolt az olajban való sütés kerülése, amikor is az erekre veszélyes transzzsírsavak keletkezésére lehet számítani.

Tökmagolaj

Karakteres ízű, sötétzöld olaj. Rendkívül egészséges magas omega6 zsírsav, E- és F-vitamin tartalma miatt. Rengeteg jótékony hatása van a szervezetre.  Többek     közt segít a prosztatarák megelőzésében, erősíti az immunrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, terhesség idején segít a magzat idegrendszerének kifejlődésében, lassítja a szervezet öregedési folyamatait. Alacsony fokon ég, ezért inkább nyersen használjuk salátákra, tésztákra.

Ne süssünk benne!

Drágulhat a napraforgó olaj. Válassz jó serpenyőt, süss kevés olajjal!

Dióolaj

Sötét színű aromás olaj, amit dióbélből préseléssel készítenek. Omega3 zsírsav, B- és E-vitamin tartalma jelentős. A tökmagolajhoz hasonlóan rengeteg jótékony hatással bír. Magas az antioxidáns tartalma, csökkenti a trombózis esélyét, növeli az agyműködést, külsőleg bőrirritáció kezelésére is használható. Szintén inkább nyersen használjuk, salátákra, mártásokba, de akár palacsintatésztába   is.

 

Mákolaj

A mákszemekkel ellentétben világossárga színű olaj. Rengeteg omega6 zsírsavat és ásványianyagot tartalmaz,  többek közt kálciumot, káliumot, vasat, foszfort és magnéziumot. Kifejezetten ajánlott a csontritkulás kezelésére,  emellett serkenti az agyműködést, jó hatással van a koleszterinszintre és a vérnyomásra. Fogyasszuk nyersen, desszertek és saláták ízesítésére, vagy akár 1-1 kanállal naponta magában vagy kenyérrel.

Már pálmaolajmentes, fairtrade, bio és vegán termékeket is kereshetünk a Tudatos Vásárló mobil applikációval

Lenmagolaj

Sárga színű, kicsit kesernyés ízű rendkívül egészséges olaj, amit a konyhán kívül a kozmetikában is felhasználnak magas esszenciális zsírsavtartalma miatt.  Többek közt tartalmaz szilíciumot, nikkelt, foszfort, vasat, káliumot, magnéziumot, cinket. Segíti a hörghurut kezelését, a cukorbetegség  megelőzését, gyulladások  gyógyulását valamint a vérsűrűség csökkentését. Gyorsítja az anyagcserét, ezért fogyókúrában is ajánlatos használni.

Nyersen fogyasszuk!

 

Kókuszolaj

Szobahőmérsékleten nem folyékony ezért közvetlenül salátákra nem ajánlott használni, mivel a hideg zöldségekre öntve  hamar megszilárdul, de már 25-30°C fokon felolvad. A többi olajhoz képest viszont magasabb az égéspontja így kiválóan  lehet benne sütni, főzni, így például jó növényi helyettesítője lehet a vajnak. Jótékony hatásai közé tartozik, hogy serkenti  az  anyagcserét és a pajzsmirigy működését is javítja, valamint több mint 90 %-ban telített zsírokat tartalmaz.

Nem mindegy, mit eszel!

Élelmezésünk, élelem beszerzési rendszerünk óriási hatást gyakorol az éghajlatváltozásra, konzerválja a szegénységet, fokozza a természeti környezet pusztulását. Az éghajlatváltozás és globális kizsákmányolás az EU polgárainak a jövővel kapcsolatos aggodalmai között az első helyen áll. Az EU polgáraiként, magánszemélyként a mi felelősségünk is szerepet vállalni a világ előtt álló kihívások megoldásában.

Kövesd a #GoEAThical és az #OurFoodOurFuture hashtaget a Facebookon és az Instagrammon, iratkozz fel hírlevelünkre és értesülhetsz a kampány következő állomásairól.

Ne tápláld tovább a kizsákmányolást! A pénzed szavazat!

Képek: rgbstock.com, pixabay.com, szaknaturolaj.hu


ökokör háztartászöldítés ofofEz a tartalom az Európai Unió #OurFood.OurFuture projektje keretében valósult meg, semmilyen tekintetben nem tükrözi az Európai Unió álláspontját.

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Greenwashing? Erre figyelj a boltokban!

Greenwashing? Erre figyelj a boltokban!

Ne dőlj be a zöldre festési praktikáknak és a hangzatos marketing szövegeknek! Összegyűjtöttünk néhány tipikus ál-zöld állítást, amik mögött a leggyakrabban nem áll valós fenntarthatósági törekvés. Pörgesd végig, kerüld el őket Te is. Nem igazán tiszta számodra, mit tekinthetünk zöldre festésnek? Itt leírtuk, mi az a greenwashing, a zöldre festés, és mi a baj vele?, itt […]

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok