
| Tudatos Vásárló
Mit jelent pontosan a jótállás, szavatosság, termékfelelősség?
Jótállás, szavatosság, termékfelelősség – ismerős fogalmak, de nem mindig vagyunk tisztában a jelentésükkel, pedig könnyen érhet bennünket meglepetés egy-egy hibás termék vásárlása miatt. Érdemes tudni, vásárlóként milyen jogaink vannak, és hogyan tudjuk érvényesíteni ezeket.
Mi a jótállás?
A jótállás az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért. A jótállás kedvező helyzetbe hozza a vásárlót: neki elég csak a hiba tényét bizonyítania, és az eladónak (a jótállásra kötelezettnek) kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn már a termék eladásakor is.
A jótállás részleteiről, pl. hogy milyen termékekre és mennyi időre kötelező jótállást vállalni itt található több információ.
Mi a szavatosság?
A szavatossággal az eladó felelősséget vállal azért, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejlett hibája, amely csak későbbi fog kiderülni. A vevőnek érdemes alaposan megvizsgálni, ellenőrizni a terméket, mert amennyiben a vásárlás időpontjában ismerte a vagy ismernie kellett hibát, vagy a hiba a vevő által adott anyag hibájára vezethető vissza, akkor szavatossági igénnyel nem léphet fel. A hibás teljesítésről itt olvashatsz részeltesen.
Mi a termékfelelősség?
Gyakori probléma, hogy egy-egy hibás termék személyi sérülést vagy egyéb kárt okoz, ilyen esetben a felelősség a gyártót vagy az importálót terheli. A termék akkor hibás, ha nem olyan biztonságos, mint az rendeltetése, a tájékoztatás, a tudomány és a technika állása szerint, vagy az ésszerű használata során elvárható lenne. Attól viszont, hogy később egy biztonságosabb változat kerül forgalomba, nem minősül automatikusan hibásnak egy termék.
A termékfelelősség csak az igen magas összegű, 500 eurót (kb. 125 ezer forint) meghaladó kár esetén érvényesíthető, kizárólag magánhasználatú dolgoknál, és a termék hibáját, a kárt, valamint a kettő közötti okozati összefüggést a károsultnak kell bizonyítania.
A gyártó/importáló azonban csak akkor mentesül a kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy a terméket vagy nem ő hozta forgalomba, vagy nem eladásra gyártotta (ingyenes minta), vagy a forgalomba hozatalkor hibátlan volt, esetleg a hiba nem volt felismerhető a tudomány akkori állása szerint.
A kártérítés a kár bekövetkeztétől vagy a hiba felismerésétől számított három évig igényelhető, de legfeljebb a termék forgalomba hozatala után 10 évig.
A fogyasztó
Az érvényesítéshez fontos tudni, hogy pontosan kit illet meg a jog. Ki minősül fogyasztónak?
Néhány jó tanács a tartós cikkek vásárlásához:
- Őrizd meg a blokkot, számlát, e nélkül nagyon nehéz bizonyítania vásárlás helyét, idejét, az áru ellenértékét.
- Ha tartós fogyasztási cikket vásárolsz, mindig kérd el a jótállási jegyet, ne fogadd el, hogy majd utánad küldik.
- Vásárláskor, lehetőség szerint, alaposan vizsgáld meg és próbáld ki az árut! Ha a próbára nincs lehetőség, vásárlás után minél hamarabb tedd meg, még ha ajándékba szánod is a terméket.
- Ha drága tartós fogyasztási cikket vásárolsz ajándékba, ne az utolsó pillanatban vedd meg, hogy az esetleges hibás terméket még időben ki tudd cserélni.
- Ajándékba vásárolt termék számláját, jótállási jegyét is őrizd meg, és kínáld fel a megajándékozottnak, hogy probléma esetén eljársz az ügyben.
- Akciós termék vásárlásakor érdemes rákérdezni az akció okára. Gyakori, hogy az ilyen termékekre nem vállalnak szavatosságot. Jó, ha tudod, ezt csak akkor tehetik meg, ha a termék hibája miatt szállították le a termék árát, és ezt a tényt illetve a hiba jellegét tudomásodra is hozták. A szavatosság korlátozása pedig kizárólag erre a hibára vonatkozhat.
- Bizonyos termékekre (például óra, fényképezőgép, televízió, videó, nyomtató, távcső, számológép, hangszer, CD lejátszó, rádió) csak bruttó 10 000 Ft vételár felett kötelező a jótállás. Érdemes ezt mérlegelni egy-egy „kihagyhatatlan” 9.989 Ft-os akció esetén.
- Ha reklamálsz, kérd el a jegyzőkönyv másolatát, a javításra, cserére átadott áruról kérj elismervényt, ellenőrizd, hogy helyesek-e az adataid. Bár kötelesek kérés nélkül átadni a papírokat, jó, ha résen vagy.
- Drágább terméket, tartós fogyasztási cikket, árammal működő berendezést lehetőleg ne vásárolj utcai vagy piaci árustól! Ha mégis így teszel, ragaszkodj a számlához, a jótállási jegyhez vagy bármilyen elérhetőséghez, ahol reklamálni tudsz.
- Ne vásárolj olyan terméket, amelyen nincs magyar felirat, nem mellékeltek hozzá magyar nyelvű használati útmutatót, nem azonosítható a gyártója, forgalmazója.
- Karácsony táján megnő a bóvli, a veszélyes termékek kínálata. A hatóságok gőzerővel próbálják kiszűrni az ilyen árukat. Az www.nfh.hu weboldalon folyamatosan közzéteszik a veszélyes termék listáját.
- A jótállással, szavatossággal, termékfelelősséggel kapcsolatos jogérvényesítés előtt érdemes konzultálni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ügyfélszolgálati irodájával (Cím: 1088, Budapest, József krt.6., telefonszám: +36 1 459 4800).
- Érdemes odafigyelni: a cikkben vázolt jótállási, szavatossági és termékfelelősségi szabályok gazdasági tevékenységet végző személy, cég (bolt, gyártó, forgalmazó) illetve gazdálkodási tevékenységi körükön kívüli célból eljáró személyek (akár KKV-k is, bár bizonyos esetekben csak magánszemély fogyasztó!) közötti ügyletek esetén érvényesek.
További vásárlási joggal kapcsolatos kérdések és válaszok a Fogyasztó Barát Facebook oldalán.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.
Az eredeti cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-12-C-0004 pályázat keretében valósult meg 2013-ban.