| Tudatos Vásárló
Elromlott a fénykardod? Ne hagyd, hogy az eladó gumikacsát sózzon rád helyette!
Elromlott az mp3 lejátszóm. A boltban azt mondták, nem cserélik, de levásárolhatom az árát. El kell ezt fogadnom? Vettem egy cipőt, de fél év múlva levált a talpa. Visszakérhetem a vételárat? A Fogyasztó Barát válaszol.
A Fogyasztó Barát sok kérdést kap a „garanciára” vonatkozóan, ezért a következő hetekben felderítjük, mi is a jótállás (garancia), a termékszavatosság és a kellékszavatosság.
A hibás teljesítés
A szerződések azért jönnek létre, hogy a megegyezés szerint teljesítsük azokat. Ha az eladó nem azt adja, amit ígért, vagy az általa adott dolognak utóbb – bizonyos időn belül – kiderülő rejtett hibája volt, akkor az eladó hibásan teljesít, és ezért helytállni tartozik. Ezt a helytállást nevezzük kellékszavatosságnak és jótállásnak. Szép jogi nyelven a hibás teljesítés az, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.
Ha például rendelünk egy webshopból egy bögrét, de az törötten érkezik meg hozzánk, akkor az eladó hibásan teljesített, hiszen mi egy ép bögrét rendeltünk: ezért az eladót helytállási kötelezettség terheli (hogy ez a helytállás kellékszavatosságot vagy jótállást jelent, azt későbbi cikkünkben bemutatjuk).
Ha egy kék bögrét rendeltünk, de pirosat kapunk, akkor – noha maga a bögre egyébként hibátlan, nem törött – az eladó ismét hibásan teljesített, mert nem azt adta, amit ígért: ezért helytállási kötelezettség terheli.
Látható tehát, hogy a hibás teljesítés nem feltétlenül a termék hibáját jelenti, hanem adott esetben hibátlan termék is okozhat hibás teljesítést, mert maga a szolgáltatás hibás.
További vásárlási joggal kapcsolatos kérdések és válaszok a Fogyasztó Barát Facebook oldalán.
A hibás teljesítés esetén érvényesíthető jogaink
A törvény pontosan meghatározza, hogy hibás teljesítés esetén mihez van jogunk, sőt azt is megmondja, hogy szavatossági jogainkat milyen sorrendben tudjuk érvényesíteni.
Első lépcső
- javítás
- csere
Második lépcső
- árleszállítás
- javíttatás az eladó terhére
- elállás
A levásárlás
Sokszor találkozhatunk azzal, hogy az eladó nem akar, vagy nem tud javítani, vagy cserélni, és azt ajánlja fel, hogy a hibás termék árát levásárolhatjuk, és ha ezt nem fogadjuk el, széttárja a kezét… Ilyen esetben bátran álljunk ki az igazunkért: látható, hogy a „levásárlás” nem tartozik a szavatossági jogok közé, ilyen kategóriát a Ptk. nem ismer, ezért hiba esetén ezt az opciót nem vagyunk kötelesek elfogadni!
A másik véglet: amikor egyből vissza akarjuk kapni a pénzünket
Gyakori, hogy hiba esetén a – kevésbé tudatos – vásárló hallani sem akar a javításról vagy a cseréről, hanem egyből kéri vissza a vételárat, azaz jogi nyelven szólva eláll a vásárlástól. Tudnunk kell azonban, hogy hibás teljesítés miatt elállásra csak kivételes esetben van jogunk, a főszabály szerint első körben csak kijavítást vagy cserét kérhetünk!
Két lépcsős szabály
A fenti öt szavatossági jog ugyanis két lépcsőben érvényesíthető.
Első lépcső
Az első lépcsőben a vevő csak a javítás vagy kicserélés között választhat, és nem kérhet egyből árleszállítást, illetve nem állhat el a vásárlástól! Az első lépcsőn belül ugyanakkor a vevő választási joga korlátozott; nem választhatja azt a szavatossági jogot, amelynek teljesítése lehetetlen vagy aránytalan terhet jelentene a kötelezett eladó számára.
Második lépcső
Csak ha a kijavítás vagy kicserélés lehetetlen, vagy az eladó ezeket nem vállalja, akkor választhatjuk a második lépcsőben
-
a vételár megfelelő csökkentését,
-
vagy dönthetünk úgy, hogy a dolgot kijavíttatjuk az eladó költségére,
-
vagy a pénzünket kérjük vissza.
A választás joga mindkét lépcsőn belül a bennünket (a jogosultat, vevőt) illet meg.
A Fogyasztó Barát a következő cikkében azt vizsgálja meg, hogy akciós/leértékelt termék esetén is megilletnek-e bennünket a szavatossági jogok.
Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.