fbpx
tudatos vásárló fogyasztó barát

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A három munkanapos cseregarancia

Fontos tudni, hogy nem minden esetben, hanem csak fogyasztóknak, jótállásos termékeknél jár a háromnapos cseregarancia, amennyiben a termék hibás.

Ugye emlékeztek még a kellékszavatosság kapcsán megbeszéltekre: ha az eladó hibásan teljesít, akkor első lépcsőben kijavítást vagy kicserélést kérhetünk, és mi dönthetjük el, hogy e kettő közül melyik igénnyel élünk. A gyakorlatban azonban ezt a főszabályt – vagyis, hogy a szavatossági igények közül a jogosult választ – felülírhatja a Ptk. azon rendelkezése, hogy ha az általunk választott szavatossági igény a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, akkor mégis az eladó (a kötelezett) választhat, hogy a hibás terméket javítja, vagy cseréli.

Ha például vettünk egy mobiltelefont, amelynek a szavatossági időn belül elromlik a bekapcsoló gombja, akkor mi főszabályként ugyan jogosultak lennénk cserét kérni, de az eladó alappal hivatkozhat arra, hogy a csere neki a javításhoz képest aránytalanul drágább (hiszen egy több tízezer forintos készülék cseréje áll szemben egy pár ezer forintos javítási költséggel), és ilyen esetben ő megteheti azt, hogy „felülírja” a mi igényünket, és nem cseréli a terméket, hanem azt – lehetőleg 15 napon belül – javítja.

Ebbe az alaphelyzetbe illeszkedik a – gyakran félreértett – három munkanapos cseregarancia intézménye, aminek a lényege, hogy ha három munkanapon belül érvényesítünk csereigényt, akkor az eladó nem hivatkozhat arra, hogy ez neki többletköltséget eredményezne, és inkább javítana, hanem köteles a hibás terméket cserélni.

De lássuk a részleteket!

 

Csak a fogyasztót illeti meg

A három munkanapos cseregarancia csak a fogyasztókat illeti meg (tehát csak a természetes személyeket) és csak vállalkozásokkal szemben (tehát például a vaterán eladó magánszemélyt nem terheli). Fontos szem előtt tartani, hogy nem naptári napról, hanem  három munkanapról van szó e garancia esetében, ami a vásárlással (üzembe helyezéssel) kezdődik.

 

Csak jótállásra köteles termékekere vonatkozik

A három munkanapos cseregarancia csak a 151/2003 (IX. 22.) kormányrendelet mellékletében meghatározott tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik. Tehát nem minden esetben élhetünk e garanciával, csak a kormányrendeletben felsorolt bruttó 10 ezer forint eladási ár fölött értékesített tartós fogyasztási cikkek meghibásodása esetén.

Tehát ha veszünk egy mobiltelefont, akkor

  • egyrészt egy év jótállási jogunk, 

  • kettő év kellékszavatossági jogunk van, 

  • ezen belül megillet bennünket a három munkanapos cseregarancia is (mert jótállás köteles terméket vettünk).

 

Viszont ha veszünk egy 5 ezer forintos hajszárítót, akkor

  • nincs jótállási jogunk,

  • ezért nincsen három napos cseregaranciánk sem,

  • de természetesen van 2 év kellékszavatossági jogunk (az minden vásárlásnál megillet bennünket értéktől függetlenül).

Sorozatunkban a Fogyasztó Barát képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

További vásárlási joggal kapcsolatos kérdések és válaszok a Fogyasztó Barát Facebook oldalán

 

 

Nem pénzvisszafizetési garancia!

A három munkanapos cseregarancia – mint a neve is mutatja – csak a termék cseréjére jogosítja fel a fogyasztót, és csak abban az esetben, ha az adott termék hibás. Pénzvisszafizetésre (vagyis jogilag nézve elállásra) nem jogosít ez a garancia. Az elállás (pénzvisszafizetés) csak akkor jöhetne itt szóba, ha az eladó nem tud/nem akar cserélni, és a szavatossági igényérvényesítés visszatér a „rendes kerékvágásba”, vagyis ha megnyílnak a második lépcsős szavatossági jogok (árleszállítás, javíttatás a kötelezett költségére, elállás).

Csak hibás termék esetén illet meg a három munkanapos cseregarancia!

Ha a terméknek nincs hibája, akkor nem kérhetünk cserét, és természetesen nem is állhatunk el indokolás nélkül a vásárlástól! Az indokolás nélküli elállási jog csak az internetes vásárlásoknál (pontosabban minden távollévők között kötött szerződésnél) illet meg bennünket.

 

A vonatkozó jogszabályok

A három munkanapos cseregarancia intézménye a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendeletben van „elrejtve”, és a vonatkozó szakasz 7. § szerint: „Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.” 

Ptk. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja szerint pedig „Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet”.

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

   

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás