fbpx
Lidl fenntartható pamut

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

2022-re fenntartható pamutot ígér a Lidl

2022 végéig 100%-ban fenntartható forrásból szerzi be a pamutot saját márkás termékeihez –  tűzte ki célul a Lidl. Ennek eléréséhez fontos lépés a Cotton made in Africa minősítő kezdeményezéssel való partnerkapcsolat. Örülünk a vállalásnak, fontos, hogy a gyapottermesztésben dolgozók végre tisztességes megélhetést biztosító bérhez jussanak.

A Cotton made in Africa(CmiA) partnerséggel a Lidl szeretné megmutatni, hogy a mezőgazdaság, a társadalmi felelősségvállalás és a környezetvédelem együtt járhatnak a nyersanyagok tekintetében és ezáltal komolyan veszi globális értékláncában a környezet és társadalom iránti felelősségét – írják közleményükben.

A CmiA jelöléssel ellátott Lidl textiltermékek megvásárlásával a vevők a cég szándéka szerint aktívan hozzájárulhatnak az afrikai kistermelők és családjaik életkörülményeinek javításához és a környezetvédelemhez.

A Cotton made in Africa kezdeményezés hatékonyabb és környezetbarátabb gyapottermesztésre tanítja a kistermelőket, életkörülményeik tartós javulása és a környezet védelme érdekében. A gazdák megtanulják, hogyan lehete a gyapotot környezetbarátabb és erőforráskímélőbb módon termeszteni. A modern gazdálkodási módszerek alkalmazásával védhetik a talajt és vizet takaríthatnak meg, miközben jobb terméshozamot érnek el ugyanazon a termőterületen. Ezenfelül a fenntarthatóbb mezőgazdasági gyakorlatok által kevésbé vannak kitéve az éghajlatváltozásoknak és áringadozásoknak és jövedelem-és megélhetési forrást biztosítanak a jövő generációi számára – írják.

Nőtt a ruhaipari kizsákmányolás a koronavírus-járvány miatt

A cég tevei szerint a következő két évben fokozatosan váltja ki saját márkás textiltermékeiben a hagyományosan előállított pamutot CmiA vagy egyéb tanúsított pamuttal.

A teljes állásfoglalás és további információ a Lidl fenntarthatósági vállalásaival kapcsolatban bővebben itt olvashatunk.

Jó, hogy környezetbarátabb, de sajnos nem organikus

A Cotton made in Africa kezdeményezés 2005-ben hozták létre Hamburgban. Mi is értékelük korábban, és alapvetően nagyon pozitív, megbízható termékcímkének tartjuk. (A különféle minősítések, termékcímkék megbízhatóságáról Adatbázisunkban tájékozódhattok.)

1% szja

A Cotton made in Africa az Aid by Trade Alapítványhoz tartozó minősítés, és jóllehet számos tekintetben támogatja a fenntartható gyapottermesztést, mégsem kíván meg organikus gazdálkodást. Azt honlapjuk szerint az Aid by Trade eggyel szigorúbb Cotton made in Africa-Organic (CmiA-Organic) védjegye garantálná. Az organikus, köznapi nevén bio-pamut nem csak a vásárlókat nyugtatná meg arról, hogy a megvásárolt ruha nem tartalmaz káros vegyszereket. Az organikus termesztés a gyapotföldeken és -feldolgozó üzemekben dolgozó munkásoknak is egészségileg biztonságosabb körülményeket garantálna.

A globális textil- és ruhaipar mind bevételét, mind a benne foglalkoztatott munkásokat, mind pedig ökológiai lábnyomát tekintve az egyik legnagyobb iparág a világon. A gyapottermesztés ökológiai és társadalmi vonatkozásairól időről időre olvashatunk, legutóbb arról szóltak a hírek, hogy százezreket dolgoztatnak a gyapottermesztésben kényszermunkásként Kínában.

Honnan tudod, hogy a ruhád etikus címkéje nem átverés?

A ruha- és textiliparban általános helyzet, hogy a világszerte jelen lévő divatmárkák ruháikat alacsony bérű országokban gyártatják, ott, ahol a kötelezően fizetendő mininmálbér a lehető legalacsonyabb. Mára számos vezető divatmárka gyártója elismerte: olyan béreket kellene fizetniük a ruhagyári munkásoknak, amelyből fedezni tudják alapvető szükségleteiket. Az árak és a bérek lenyomása közepette pedig szinte minden a szegénységi küszöb alatti bér megemelésére tett kezdeményezés ez idáig kudarcot vallott – mutat rá korábbi cikkünkben a ruha- és textilipari munkások érdekeiért küzdő Clean Clothes Campaign (CCC).

A létminimum alatti bér fizetése kritikus kérdés, a globális ruhaiparban meghatározó rendszerszintű kizsákmányolás központi eleme. A tisztességes megélhetést biztosító bérhez való jog kulcsfontosságú lenne a változáshoz.


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás