fbpx
CCC fast fashion ruhaipar H&M Zara demonstárció

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A divatipar tisztességes megélhetést biztosító bér nélkül nettó kizsákmányolás

Az elmúlt évtizedben, globális civil nyomásnak engedve, a ruháikat alacsony bérű országokban gyártató és világszerte jelen lévő divatmárkák papíron elismerték: olyan béreket kellene fizetniük a ruhagyári munkásoknak, amelyből fedezni tudják alapvető szükségleteiket. Sok ruhaóriás szóban mára el is köteleződött a tisztességes megélhetést biztosító bér megfizetése iránt. A CCC 2020-ban megnézte, mi vált valóra ebből.

Ennek ellenére a legtöbb munkás – családjával együtt – ma is szegénységben él; miközben a ruhaipar továbbra is részben a rendkívül alacsony munkabérekből tesz szert óriási profitra. Vagyis az ígéretek, a tisztességes bérek iránti elköteleződés valójában semmilyen vagy csak minimális változást hozott a munkások számára – áll a  Tiszta Ruha Kampány (Clean Clothes Campaign, CCC) 2020-as jelentésében.

A ruhaóriások dollármilliókkal irányítják évről-évre a ruhaipar egészét. Megtehetik, hogy alacsony termelési költségű országokban, alacsony bérezésű gazdaságokban gyártassák le termékeiket – ezeken a piacokon a ruhaóriások diktálják az árakat, a megkívánt minőséget és mennyiséget.

Nőtt a ruhaipari kizsákmányolás a koronavírus-járvány miatt

Ezek a követelések pedig vajmi keveset törődnek a beszállító gyárak igényeivel és a munkásokkal. Az uralkodó üzleti modell országot országgal, beszállítót beszállítóval ütköztet, és ebben a globális versenyben a lehető legalacsonyabb árajánlat lesz a győztes. Az árak és a bérek lenyomása közepette pedig szinte minden a szegénységi küszöb alatti bér megemelésére tett kezdeményezés ez idáig kudarcot vallott – mutat rá a CCC.

„2019 eleje óta rendszeresen egy vagy akár több hónapot is csúszik a bérünk kifizetése. Miután panaszt tettünk emiatt, kifizettek minket, de például erre a hónapra még nem. A gyárigazgató azt mondja, azért, mert az egyik beszállító nem fizetett neki. De mi rendesen ledolgoztuk a hónapot” (egy ruhagyári munkás Ukrajnából)

A ruhaipar fent leírt üzleti modellje – az árak lehető legalacsonyabb szinten tartása, valamint a beszállítók közötti verseny gerjesztése – a fő oka annak, hogy a ruhagyári munkások, akiknek nagy része egyébként nő, ma is nyomorba süllyedve él.

A létminimum alatti bér fizetése továbbra is kritikus kérdés, a globális ruhaiparban meghatározó rendszerszintű kizsákmányolás központi eleme.

A tisztességes megélhetést biztosító bérhez való jog kulcsfontosságú lehet a változáshoz

2014-ben a CCC kutatást végzett „A munkások igényeihez igazított bérek: megfizetik-e tisztességesen a világmárkák azokat az embereket, akik ruháinkat varrják?” címmel. A kutatásban a divatmárkák azon ígéreteit vették górcső alá, amelyek a tisztességes megélhetést biztosító bér kifizetéséhez kapcsolódtak.

Öt évvel később ismét megvizsgáltak 20 divatmárkát, hogy vajon a korábbi ígéreteiknek megfelelően bekövetkezett-e a változás a tisztességes megélhetést biztosító bér megfizetését illetően. Vajon hány munkás kapja meg ma a tisztességes megélhetést biztosító bért a ruhaóriások ígéreteinek megfelelően?  A kutatásba bevont ruhacégek közül

egyetlen egy sem tudta bizonyítani 2019-ben, hogy az Ázsiában, Afrikában, Közép-Amerikában, Kelet-Európában dolgozó ruhagyári munkások a tisztességes megélhetést biztosító bért vinnének haza.

Pedig a tisztességes megélhetést biztosító bér bevezetése elvezetne egy sor másik, a munkások életében jelen lévő probléma megoldásához is, mint a mértéktelen túlórázás, egészségtelen lakhatás, egészségtelen vagy elégtelen táplálkozás és ezek egészségügyi következményei, gyerekmunka, stb.

2020-ban egy kérdőíves és helyszíni kutatással, a FashionChecker oldal elindításával most ismét megnézték egy sor kisebb-nagyobb ruházati cég esetében az e téren elért fejlődést. Ami a tisztességes megélhetést biztosító bérhez közeli bér kifizetését illeti, a ruhacégek esetében sajnos csak minimális előre mozdulás látható.

A FashionChecker.org jelenleg 13 különböző gyárban dolgozó, összesen 259 munkásról – 194 nőről és 65 férfiról – tartalmaz adatokat. A ruhagyári dolgozók válaszai alapján többek között az alábbi márkák vásárolnak ruhákat a kutatásba bevont gyárakból: Schiesser, Benetton; Sisley, Olymp; Okmal, Marez, Escada, Hugo Boss, Windsor, Elfs, Adidas, Esprit, s.Oliver, Gerry Weber, Asics, Saucony, Disney, New Balance, Nike, Reebok, Puma, C&A, H&M, Old Navy, Gap, Zara. Az interjúban részt vett munkások zöme 21-30 éves; a válaszadók majdnem kétharmada 21 és 40 év közötti.

A helyzet 2020-ra sem javult

Sajnos a CCC jelenlegi kutatása is azt mutatja, hogy a papíron ígért irányvonal és a munkások életében bekövetkezett valós változások köszönőviszonyban sincsenek egymással. A legtöbb kutatásban részt vett világmárka évekkel korábban bevette az irányadó elvei közé, hogy olyan béreket fog biztosítani munkásainak, amely fedezi alapvető szükségleteiket. A CCC felmérése ennek ellenére azt mutatja, hogy

még mindig nincs egyetlen olyan ruházati cég sem, amely bizonyítani tudná, hogy egyáltalán haladna a tisztességes megélhetést biztosító bér kifizetése felé – állítja a CCC.

2020-ban az átláthatóságot és az átlátható beszállítói láncot is megvizsgálták. Az átláthatóság nem a végső cél, hanem egy fontos eszköz ahhoz, hogy fel lehessen mérni a helyszínen dolgozó munkások helyzetét.

A FashionChecker oldalon ránézésre látszik, mely divatmárka és áruház esetében van tátongó űr bizonyos bérek kifizetésére tett nyilvános ígéretek és a valóságban fizetett bérek között. Az is jól látszik, hogy az adott országban mennyit kellene fizetni a munkásoknak ahhoz, hogy a tisztességes megélhetést biztosító bért elérje a fizetésük.

Tiszta Ruha Kampány (CCC) a ruhagyári dolgozók jobb munkakörülményeiért és jogaik betartatásáért küzd globális szinten. A CCC 15 európai országban szervez kampányt, világszerte 250 szervezet csatlakozott hozzá.


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás