fbpx
divat kizsákmányolás

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nőtt a ruhaipari kizsákmányolás a koronavírus-járvány miatt

A világot sújtó koronavírus-járvány a turizmus után a ruhaipart és –kereskedelemet érinti a legsúlyosabban. A ruházati óriások pedig nem nyelik le a veszteséget, hanem tovább hárították a ruhaiparban dolgozó munkásokra. A fashionchecker oldalán most megnézheted, kedvenc márkád mennyire törődik azokkal, akik a ruháidat varrják.

A Tiszta Ruha Kampány (Clean Clothes Campaign, CCC) Derítsünk fényt a divatiparban uralkodó kizsákmányolásra! című, friss jelentése a Fashion Checker átláthatóságot szolgáló eszköz alapján hoz nyilvánosságra közérdekű adatokat.

A jelentéshez készült a koronavírusjárvány nyomán kialakult válság ruhaipari munkásokra gyakorolt hatását mutatja be, és megmutatja, mit tehetnek a vásárlók a munkásokért.

  • A jelentés a 2019-2020-as kérdőíves és helyszíni kutatásokat foglalja össze.
  • A kérdőíveket 108 divatmárkának és áruháznak, összesen 14 országnak küldték ki. Interjúkat is készítettek a munkásokkal, ezen kívül a Kínában, Indiában, Indonéziában, Ukrajnában és Horvátországban, 19 különböző gyárban dolgozó 490 ruhagyári munkás bérkimutatását vették számításba.
  • A kutatásba bevont világmárkák között nincs olyan, amely a beszállítói lánc minden munkásának kifizetné a tisztességes megélhetést biztosító bért – annak ellenére, hogy ezt már számtalanszor megígérték.
  • a járvány első 3 hónapjában összesen 3,2-5,8 milliárd dollárnyi bért, túlórát, bónuszt vagy épp végkielégítést nem fizettek ki a beszállítói láncokban dolgozóknak.
  • A helyszínen végzett kutatásokból az is kiderül, hogy a ruhaipari dolgozókat mértéktelen túlórázásra kényszerítik, átláthatatlan fizetési rendszert és teljesíthetetlen kvótákat erőltetnek rájuk – mindezért cserébe siralmas béreket fizetnek nekik.
  • A koronavírus ezeket a tendenciákat csak felerősítette: a kifizetetlen bérek miatt még nehezebb boldogulni, a foglalkoztatás bizonytalansága csak fokozódott, miután például a Magyarországon is jelen lévő C&A, illetve a Primark és a Walmart (Asda) is visszamondta a rendeléseit, és csökkentette a beszállítóknak fizetett összegeket – ismertette eredményeit a CCC oldalán.

A ruhaipar eleve a kizsákmányolásra épül

A jelentés felfedi a nagy ruhacégek hangzatos ígéretei és a ruhagyári munkások által megtapasztalt valóság közti szakadékot.

A kutatás olyan világmárkákat vizsgált, mint az Adidas, Aldi, Benetton, Calzedonia, Dechatlon, H&M, LIDL, Nike, Puma, F&F (Tesco).

A CCC vizsgálatának eredménye szerint nincs olyan ruhacég, amely a beszállítói lánc minden dolgozójának kifizetné a tisztességes megélhetést biztosító bért, a helyszíni kutatás pedig a ruhagyárakban tapasztalt silány munkakörülményeket mutatja be.

A munkásokkal készített interjúk és a bizonyítékul szolgáló bérkimutatások azt mutatják, hogy a szegénységi küszöb alatti bér fizetése továbbra is rendszerszintű problémát jelent a ruhaiparban, és gyakran mélyen rejtve marad az igen összetett és titkos beszállítói láncokon belül.

Kelet-Európában is kizsákmányolják a ruhaiparban dolgozókat

Az, hogy a ruhaipari óriások nem fizetnek tisztességes megélhetést biztosító bért munkásaiknak, valójában az átláthatóság hiányából fakad. Miközben ezek a cégek a fenntarthatóságról és az etikus előállításról papolnak, a színfalak mögött óriási energiákat mozgósítanak annak érdekében, hogy minél alacsonyabb bérezésű gazdaságokba helyezhessék ki a gyártási folyamatot – mutat rá a CCC.

Mértéktelen túlórázás, kusza bérezési rendszer

A helyszíni kutatás alapján a jelentés bemutatja azt a keserves küzdelmet, amit a munkások azért folytatnak, hogy legalább a létminimum alatti bérüket megkaphassák. A havi több mint 100 túlóra ellenére csak két olyan munkást találtak, akik tisztességes megélhetést biztosító bérnek megfelelő összeget vihetnek haza – de ők is csak azért, mert két állásuk van.

„Totálisan ki vagyok merülve. Napi 18 órát dolgozom. Sokan nem tudják teljesíteni a gyár által előirányzott termelési célt. Őket egyszerűen kirúgják.” (egy ruhagyári dolgozó Kínából)

A bérkimutatást a munkások annyira bonyolult formában kapják meg, hogy nehezen tudják értelmezni. Indiában és Indonéziában a munkások bérkimutatásai annyira átláthatatlanok, hogy a dolgozók sokszor nem értik, mi köze van ahhoz, amit végül kézhez kapnak.

Kizsákmányolt nők egy nőkre épülő iparágban

A kutatás – az alapvetően női munkások által működtetett iparágat vizsgálva – a nők és a férfiak közti fizetési különbségekre is kitér. Indiában például egy nő átlagfizetése egy férfi fizetésének 88%-a. Felmérésünk során egyetlen ruhacég sem szolgáltatott bizonyítékot vagy nyilvános információt a beszállítói láncáról a nők és férfiak közti bérkülönbséget illetően.

„Ami a gyárban történik, az jelenleg a gyárban is marad. Ennek pedig meg kell változnia, mert annak, hogy mi folyik a gyárban, komoly hatása van az emberek életére. A ruhaipari munkásoknak fizetett borzasztó alacsony bérek pedig elfogadhatatlanok. (Priscilla Robledo, Clean Clothes Campaign)

Fashion Checker divatipar
A Fashion Checker oldalán megnézhetjük, hogy teljesít a kedvenc márkánkat gyártó cég

A ruhaipari óriásoknak és a gyártó országok kormányainak egyaránt sürgősen cselekedniük kell, hogy eleget tegyenek a Tiszta Ruha Kampány által előírt és a Fashion Checker weboldalán közzétett követeléseknek. Az átláthatóság növelése, tisztességes bér-számítás bevezetése a tisztességes megélhetést biztosító bér garantálása érdekében az iparág minden dolgozójának – ezeket a követeléseket támasztják alá a „Derítsünk fényt…” jelentés számadatai.

  •  A „Derítsünk fényt a divatiparban uralkodó kizsákmányolásra!” c. friss jelentés a Tiszta Ruha Kampány (Clean Clothes Campaign, CCC) Fashion Checker projektjének része, egy nagyobb kutatás összefoglalása.
  • A FashionChecker a ruhaóriások állításai és a beszállítói láncaikban dolgozó munkások valós helyzete közötti éles ellentétre világít rá.
  • A FashionChecker azt követeli, hogy a ruhaipari óriáscégek fizessék meg a tisztességes megélhetést biztosító bért a beszállítói láncuk dolgozóinak; az átláthatóság mellett érvel, amely döntő eszköz abban, hogy a munkások megkapják a tisztességes megélhetést biztosító bért, ami pedig alapvető emberi jog.
  • A FashionChecker kampány hároméves projekt, amelyet az Európai Bizottság támogat és 17 CCC-partner vesz részt benne egyrészt európai országokból (Hollandia, Belgium, Németország, Ausztria, Horvátország, Finnország, Olaszország, Lengyelország, Csehország, Magyarország, Svédország), másrészt Indonéziából, Kínából és Indiából.

A Tiszta Ruha Kampány (CCC) a ruhagyári dolgozók jobb munkakörülményeiért és jogaik betartatásáért küzd globális szinten. A CCC 15 európai országban szervez kampányt, világszerte 250 szervezet csatlakozott hozzá.


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás