fbpx
csokoládé fairtrade

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Most különösen fontos, hogy jól válasszunk csokit

A koronavírus-járvánnyal világszerte újból terjedésnek indult a gyerekmunka gyakorlata, aminek csak a fairtrade, a méltányos kereskedelem támogatásával lehet gátat vetni. Ha fairtrade termékeket veszünk le a polcról, segítünk, hogy a kakaó, cukor, tea vagy kávé-termesztők gyermekei iskolába járhassanak, legyen a faluban orvosi ellátás.

A Fairtrade International Alapítvány megfigyelései szerint a járvány a fejlődő országokban számos olyan változást hozott, amely a gyerekmunka megerősödésével járt – mutat rá az Élő Bolygónk.

Az iskolák bezártak. Az utazással kapcsolatos óvatosság távol tartja az idénymunkásokat az afrikai kakaó- és a dél-amerikai kávéültetvényekről. Sokan a betegség vagy éppen egy családtag ápolása miatt esnek ki a munkából, helyükre pedig a gyerekek lépnek. Az utazási korlátozások ráadásul a munkajogi előírások betartását ellenőrző szervezetek tevékenységét is akadályozzák.

A gazdasági visszaesés, illetve a szegénység növekedése általában is rontani szokott a gyerekmunka kérdésén, hiszen ebben a helyzetben különösen felértékelődik az olcsó munkaerő. A kávéiparban már megjelentek azok a hangok, amelyek a munkaerőhiány enyhítése érdekében a nagy küzdelmek árán kiharcolt 16 éves korhatár leszállítását sürgetik.

fairtrade iskola gyerekmunka

Világszerte a fairtrade-ben dolgozók fele a kávétermesztésben tevékenykedik (50%). A gazdálkodók és munkások másik fele a tea (45%), a kakaó, a cukornád, a gyapot, a virág, a banán és egyéb termékek előállításában vesz részt. A legnagyobb mennyiségben termelt fairtrade termék a banán, amivel világszerte 11 országban nagyjából 27.000 ember foglalkozik.

A fairtrade keretein belül működő mintegy 1,7 millió gazda és termelő 82%-a kisléptékű gazdaságokban dolgozik (2017-es adat).

A legtöbb fairtrade termelő és alkalmazott Afrikában és a Közel-Keleten dolgozik (62%). Kenyában a legnagyobb az arány: világviszonylatban közel minden 5. fair trade dolgozó (19%) itt tevékenykedik. Afrikában az ültetvényeken dolgozók 40%-a nő, viszont igen alacsony a női munkaerő aránya Latin-Amerikában.

Arról, hogy miért jobb egy munkásnak a fairtrade-rendszerben dolgozni, itt olvashatsz bővebben.

A kakaótermesztők már a járvány kitörése előtt is a fennmaradásért küzdöttek. A Fairtrade szerint a jelenség felszámolása, a fenntartható (környezetbarát és etikus) termesztési gyakorlat megvalósítása csak a farmerek méltányos megfizetésével képzelhető el. Jól példázza, milyen messze vagyunk ettől, hogy a kávé amerikai felvásárlási ára negyven százalékkal marad el a fenntarthatósághoz szükséges minimális szinttől.

A méltányos kereskedelem egyik kulcspontja, hogy tiltja a gyermekmunkát.

Amíg a nagyvállalatok nem zárkóznak el az ellenőrizetlen farmokról származó alapanyag felvásárlásától, addig a még oly hangzatos környezeti és társadalmi felelősségvállalásuk értéke is kérdéses marad – figyelmeztet a Fairtrade. Fogyasztóként addig is annyit tehetünk, hogy pénzünkkel az etikus körülményeket, a fairtrade termékeket támogatjuk.

Nem mindegy, mit eszel!

Élelmezésünk, élelem beszerzési rendszerünk óriási hatást gyakorol az éghajlatváltozásra, konzerválja a szegénységet, fokozza a természeti környezet pusztulását. Az éghajlatváltozás és globális kizsákmányolás az EU polgárainak a jövővel kapcsolatos aggodalmai között az első helyen áll. Az EU polgáraiként, magánszemélyként a mi felelősségünk is szerepet vállalni a világ előtt álló kihívások megoldásában.

Kövesd a #GoEAThical és az #OurFoodOurFuture hashtaget a Facebookon és az Instagrammon, iratkozz fel hírlevelünkre és értesülhetsz a kampány következő állomásairól.

Ne tápláld tovább a kizsákmányolást! A pénzed szavazat!


ofof, ökokörEzt a tartalmat az International Visegrad Fund támogatta, az Európai Unió #GoEAThical – OurFood.OurFuture projektje társafinanszírozta. ‘V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model’ (21810223).

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás