fbpx

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Hogy ne verjenek át, kell egy nyugodt tesztelés online vásárlás előtt

Az online boltok egyfajta kereskedelmi dzsungelben kínálják portékáikat, és nem mindegyikük barátságos a vásárlókkal. Ahhoz, hogy ne szedjenek rá, ne verjenek át jó, ha vásárlás előtt higgadtan, akár csak 3 lépésben teszteljük a webshopot, de mit ellenőrizzünk online vásárlás előtt?

Poliészter sapka márkás cipő helyett

Rozit tini gyermekei addig nyaggatják karácsony előtt, amíg beadja a derekát – Converse cipőt kap a két mihaszna, csak csend legyen végre. Rozi tudatos vásárlónak tartja magát, aki meggondolja, mire adja ki a pénzét. Nem hamarkodja el a vásárlást. Első dolga, hogy együtt körülnéznek az interneten, melyik cipő is kéne, méret, szín, fazon, felirat, talpvastagság – mert a kamaszoknál nem babra megy a játék, minden részlet számít. Amikor végre megvan a típus, elmennek egy boltba, hogy megnézzék élőben, a gyerekek felpróbálják, tényleg tetszik-e, kényelmes-e, melyik méret lesz a jó. Ott és akkor nem veszik meg, mert persze itt a legdrágább, a neten biztosan lesz olcsóbb.

Ekkor Rozi már messze több időt töltött a vásárlással, mint arra valaha vágyott volna.

De nem csügged, hiszen túl van a nehezén – gondolja naívan – nekiáll, és a webáruházak kínálatában kutat, hol lehet viszonylag olcsón megszerezni a kinézett cipőt. És amikor végkimerülésében egy oldalon megtalálja a terméket, ami máshol 30+ ezer helyett itt csak 16+ ezerbe kerül, már nem keres tovább. Elengedi magát, lankad a figyelme, hiszen megcsinálta, a finisbe ért. Az oldal hivatalos(nak tűnik), az url-jében még Budapest is szerepel, az oldalon minden magyarul van, mi kell még? Rendel, utal, és vár. Amikor pedig néhány hét múlva a két márkás cipő helyett egyetlen szürke, 100% poliészter sapkát talál a csomagban, leroskad a székre, és csak annyit bír mondani a gyerekeknek: sajnálom, nem lesz Converse cipőtök.

Rozi esete sajnos mindennaposnak mondható. Rengeteg olyan webshop van, amely pont úgy néz ki, mintha magyar lenne. Azonosítójuk .hu-ra végződik vagy nevükben egyéb módon utalnak arra, hogy hazai a cég, a tájékoztató szövegüket magyarul írták, áraikat forintban adják meg. Amikor azonban a vásárló lenyomja az enter gombot a kiválasztott áru megvásárlásának végén, kiderül, hogy valójában kínai vagy a világ valamelyik másik végén működő vállalkozásról van szó.

Tízezreket spórolhatunk, ha háztartási gép vásárlás előtt itt nézünk körül

Aztán következik a több hetes várakozás a termék leszállítására. Mit tehet a vevő, ha végül csalódik? A minőségi probléma még hagyján, de mit gondoljunk arról az internetes boltról, amely cipőt kínál az oldalain, ám a vásárlás végén egyetlen poliésztersapkát küld a megrendelőnek.

Mit tehetünk, ha fizettünk, nem jön az áru vagy nem az, amit rendeltünk, és elérhetetlen az online bolt?

Az online adásvételeknek a hagyományos vásárlásokhoz hasonlóan sok szabálynak kell megfelelniük. Ezek védik a vásárlók érdekeit is, ám szinte lehetetlen észben tartani mindegyiket. A magyar kormány ezzel kapcsolatos honlapja például minden részletre kiterjedő tájékoztatást ad, ám hossza négy hagyományos, sűrűn teleírt újságoldalnak felel meg.

Sok cikk próbálja összefoglalni a vásárlók jogait és lehetőségeit, ám ha egy webshop egyszerűen nem szállítja le a megrendelt árut és felszívódik az internet dzsungelében, akkor nagyon szorult helyzetbe kerülhet a vásárló.

Szlovákiában például az egyik karácsonyi vásárlási szezonban két webshop csalásaira figyelmeztetett a rendőrség – derült ki a pozsonyi Új Szó tudósításából. Mindkettő .sk végződésű azonosítót használt, prágai székhelyű tulajdonosuk neve, Shaoxing Jiaqi Trade Co, alapján azonban aligha szlovákok a tulajdonosaik.

A feljelentések szerint a vevők nem kapták meg a megrendelt árut, és nem tudták elérni a bolt ügyfélszolgálatát. Ha kaptak is valamit, akkor nem olyan minőségű árut, amilyet rendeltek. A csalódott ügyfelek megpróbálták kihasználni az uniós szabályokból adódó – így Magyarországon is érvényes – 14 napos visszaküldési lehetőséget, amire minden online vásárlásnál lehetősége van a vásárlónak, ám nem kapták vissza a pénzüket.

A rendőrség azt javasolta a pórul járt vásárlóknak, hogy bankjukon keresztül próbálják még visszaszerezni a befizetett összeget. Ha vásárlásuk nem teljesített szolgáltatásnak minősül, akkor visszajár a kártyával fizetett összeg. Bár szlovák példáról van szó, hasonló eset magyar vásárlókkal is megtörténhet, ezért érdemes óvatosnak lenni.

Garancia, jótállás, szavatosság – új jótállási szabályok 2021-től

Aki azonban ide eljut, az már az utolsó szalmaszálba kapaszkodva próbálja visszaszerezni a pénzét. Ezt a bizonytalan kimenetelű tortúrát egészséges gyanakvással előzhetjük meg. A webáruházak kínálatát böngészve ugyanis találhatunk gyanús jeleket. A fogyasztóvédők a csalásokról szerzett gazdag tapasztalatok alapján összegyűjtötték ezeket – derül ki a Napi.hu egyik korábbi cikkéből.

Mik a gyanús jelek, amelyek alapján feltételezhető, hogy átverő webshop oldalaira kattintottunk?

Érdemes gyanakodni, ha a legtöbb online kereskedőnél mondjuk 29 990 forintba kerülő terméket egy oldal 9900 forintért kínálja. Ennél kifinomultabb trükk, hogy egy-egy terméknél a megszabott akciós ár mellé odatesznek egy visszaszámlálót. Ez azt mutatja, hogy állítólag hány percig lesz még érvényben az akció. Gyanúsak az olyan megjegyzések, mint például: „szuperakciós ár”, „utolsó lehetőség, hogy ennyire olcsón megvehesd” és társaik.

Előfordulhat, hogy a rendelni tervezett áruról kiderül, nincs raktáron. Nem hogy Magyarországon, de még egy távolibb raktárban sincs. A megbízhatatlan webáruházaknál azonban ez is egy trükk. Szerepeltetik az árut a kínálatukban azzal, hogy majd azt mondják: nincs raktáron. A gyakorlatban kínálnak egy adott, jellemzően elég vonzó árú terméket, amelyről vagy a rendelési folyamat végén, vagy a megrendelés után, vagy a kiszállításkor derül ki, hogy nincs, nem volt raktáron. Helyette egy másik, esetenként drágább terméket ajánlanak fel vagy szállítanak ki. Az árkülönbséget természetesen ki kell fizetni.

Előfordulhat, hogy a webáruházban egy termék mellé nem a saját képét, hanem egy jóval drágább, márkás termék képét teszik fel. Természetesen úgy, hogy a márkanevet kitakarják a képen. A vásárló csak a szállítás után jön rá, hogy nem azt kapta, amit a képen látott.

Elromlott, késve jött, mást hoztak. Hova forduljunk fogyasztóvédelmi panasszal?

Milyen infókat keressünk?

Érdemes megnézni az adott webáruházról szóló véleményeket. Ugyanígy érdemes egy-egy terméknél rákeresni az interneten, hogy milyen tapasztalatokat szereztek vele kapcsolatban az érintettek. Ezek a legáltalánosabb jó tanácsok, amiket Tudatos Vásárlók Egyesülete az online vásárlók figyelmébe ajánl.

  1. Mindenekelőtt érdemes megnézni, hogy a kiszemelt terméket árusító bolt szerepel-e a jogsértő webáruházak állandóan frissülő listáin. Akármilyen vonzó is egy termék vagy az ára, a felsorolt webáruházakat messziről el kell kerülni!
  2. Senki ne hagyja magát sürgetni, azaz hiába üzeni azt a webáruház, hogy mindjárt lejár az akció, ezt fenntartásokkal kell kezelni!
  3. Alapszabály, hogy a megbízható boltok oldalain megtalálható a shopot működtető cég neve, címe, székhelye, cégjegyzékszáma, adószáma, a vállalkozást bejegyző bíróság neve, elérhetősége, telefonszáma és e-mail-címe.
  4. A webáruházak kötelesek honlapjukon részletes tájékoztatást nyújtani a fogyasztó jogairól: a megrendelés menetéről, a megrendelés utáni visszaigazolás küldésének kötelezettségéről, a vásárolt áruval kapcsolatos jótállásról és szavatosságról, továbbá az vásárlástól való elállási jogról.

Mi a teendő a külföldi webáruházak esetén?

Mindenképpen javasolt elkerülni azokat a külföldi webáruházakat, amelyek esetén nem teljesül néhány alapfeltétel – derül ki a Golnet.hu összesítéséből.

  • Ha nem lehet kideríteni a kapcsolattartási adatokat
  • Ha nincs cím, akkor forduljunk vissza! Ha megadnak egy címet, akkor keressünk rá!
  • Ha nem deríthető ki a garanciális ügyintézés folyamata és lehetőségei.
  • Ha az áru túl olcsó ahhoz, hogy igaz legyen. Az a weboldal, amely túl olcsó terméket kínál vagy hatalmas, 60-90 százalékos engedményt ad, az szinte biztos, hogy csaló.
  • Ha csak bankkártyával lehet fizetni. Kerülendő az a webshop, amelynél nem lehet például Paypal- vagy Revolut-utalással fizetni, ezért a vevőnek kötelező megadnia a bankkártyaadatait. Ragaszkodjunk a PayPal vagy Revolut fizetési lehetőséghez, tegyük félre az ellenérzéseinket ezekkel a szolgáltatókkal kapcsolatban!
  • Kerülendő az az online bolt, amely nem használ azonosított, biztonságos fizetési szolgáltatót, hanem a saját weboldalán kell megadni a bankkártyaadatokat.
  • Gyanús az a shop, amelyen kizárólag dicsérő és pozitív kommentek és megjegyzések találhatóak róla vagy a termékeikről.
  • Óvatosságra int, ha nagyon egyszerű weboldal dizájnja.
  • Kerülendő az a bolt, amely weboldalának címe túl semmitmondó, hamis. Olvassuk el mindig a böngésző címsorában az URL-címet. A csalók gyakran regisztrálnak egy lemásolt gyártóéra hasonló címet egy betű eltéréssel. Ezeket első ránézésre észre sem vesszük.

Mi az a 3 alapszabály, amit mindig tartsunk be?

A legfontosabb szabály, hogy bár az online vásárlás gyors shoppingolást ígér, ne sajnáljuk az időt legalább néhány minimális biztonsági lépésre. A fogyasztóvédelmi hatóság három intő jelre hívja fel a figyelmet, amelyek arra utalnak, hogy a webáruház talán nem tisztességes.

1. Az elérhetőségek menüpontra kattintva csak egy mobilszám és egy olyan e-mail-cím jelenik meg, amelyet ingyenesen létre lehet hozni (például gmail.com, yahoo.com és egyéb végződésűek).

2. Keveset árul el a szállítás részleteiről.

3. Az oldal feltűnően, lehetetlenül jó ajánlatokat, akciókat kínál.

Ha ezen a teszten átmegy a webes bolt, akkor érdemes megfontolni, hogy mindig jobb az utánvétes vásárlást választani, mint a netes fizetést, mert így nem kell megadni a bankkártyaadatokat. Ha megtörtént a rendelés, célszerű ellenőrizni, valóban levonták-e az esetlegesen kínált kedvezményt.

támogass


FV-19 pályázat logoEz a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-22-19-C jelű pályázata támogatásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás