fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nem teljesíti ígéretét, nem biztosítja a beszállító gyárakban dolgozók fair bérét a H&M

A H&M ruházati óriás nemrég tette közzé 2017-re vonatkozó Fenntarthatósági Jelentését. A cég a jelentésben elégedett teljesítményével, a Clean Clothes Campaign-ban részt vevő civil szervezetek szerint viszont a H&M a saját vállát veregeti, a semmiért.

A svéd ruházati kereskedelmi lánc még 2013-ban kötelezte el magát amellett, hogy “stratégiai beszállítói 2018-ra biztosítani fogják dolgozóiknak a tisztességes élethez szükséges jövedelmet.”

Mostanra ebből a vállalásból annyi maradt, hogy a H&M-termékek felét előállító beszállítóknál működik csak ún. „Tisztességes Bér-rendszer”, arról pedig végképp nincs szó a jelentésben, hogy a rendszer garantálja-e számukra a létminimumot.

A H&M működése e tekintetben ráadásul ma még kevésbé átlátható, ami szöges ellentétben áll 2013-as vállalásukkal – mutat rá David Hachfeld, a Clean Clothes Campaign (CCC) svájci munkatársa. Hachfeld hozzáteszi: a 2017-es jelentésből hiányoznak az adatok arról, milyen az átlagfizetés a beszállítói gyárakban, nincs benne, milyen fizetésfejlesztés zajlott országokra lebontva – pedig ezt a korábbi években tartalmazta a jelentés. Még azt sem lehet tudni, hogyan alakultak az elmúlt évben a fizetések abban a 227 gyárban, amelyekben működik a Tisztességes Bér-rendszer – csak ezekben 375 ezren dolgoznak. A korábbi években is csak csekély mértékű fizetésemelés volt, az is leginkább annak köszönhetően, hogy az adott országokban emelkedett a törvény által megszabott, kötelező minimál bér.

A CCC hiányolja a mostani jelentésből azt is, milyen konkrét lépésekkel ösztönzi a H&M beszállítóit arra, hogy munkásaiknak tisztességes bért fizessenek, egyáltalán: mit tekintenek pontosan „tisztességes bérnek”, mi a minimálisan elvárt bér országokra lebontva. Fontos lenne látnunk a költségek részletezését a termékek árazásában, annak meghatározását, hogyan kalkulálják ki a munkaerő költségét, és miben más ez most ahhoz képest, ami a 2013-as vállalás előtt volt.

Ezek nélkül a konkrét adatok, információk nélkül a H&M idei fenntarthatósági jelentése nem több üres szavaknál, és csak arra való, hogy leplezzék, nem váltották valóra ígéretüket – emeli ki a CCC közleményében.

 Mi a bajunk a divattal?
A „Made in Europe” nem garancia
Pokoli hőségben dolgoznak, minőségi élelmiszerre nincs pénzük
Épp elájul, aki a pólódat varrta

Kép: about.hm.com

A cikk a Nemzeti Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00014 jelű pályázat támogatásával, a Clean Clothes Campaign kampány keretében készült; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás