fbpx
clean clothes fast fahion ruhaipar

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A divatmárkák újra talpon, a ruhaipari munkások beleroppantak a járványba

Azok a ruhacégek, amelyek gyorsan kiheverték a járvány okozta veszteségeket, tudnák biztosítani, hogy ne a ruhaipari dolgozók fizessék meg a válság árát a saját, létminimum alatti bérükből – mutat rá a Clean Clothes Campaign. Most 200 civil szervezettel együtt petícióban követelhetjük a ruhaipari óriásoktól, tegyenek valamit a tönkretett ruhaipari dolgozókért.

A több mint 200 szervezetből álló összefogás néhány napja jelentette be, hogy gyökeres változtatásokat követel a ruházati cégektől és kereskedőktől: készpénzt a nyomorgó ruhaipari dolgozók azonnali megsegítésére, illetve, hosszútávon az iparág alapjainak átformálását.

Egy éve, hogy a ruhaipari óriáscégek magukra hagyják a ruhagyári munkásokat: dolgozók milliói küzködnek, hogy képesek legyenek a betevő falattal ellátni családjukat. A világmárkák és a kereskedők ugyanis azzal reagáltak a COVID-világjárvány okozott válságra, hogy megtagadták rendeléseik kifizetését, és, a ruhacikkek iránti kínálat csökkenését kihasználva, a beszállítóktól még az eddigieknél is alacsonyabb árakat csikartak ki – adta hírül a Clean Clothes Campaign (CCC) nemzetközi jogvédő szervezet.

A ruhaipari munkások ennek következtében világszerte tömegével vesztették el állásukat, jövedelmüket: ez milliónyi munkás számára jelenti a nyomort és éhezést. A válság már egy éve tart; mára sok világmárka újra képes profitot termelni, sőt, néhányan közülük rekord magas bevételre tettek szert, miközben beszállítói láncaik munkásai a túlélésért küzdenek.

clean clothes fast fahion ruhaipar

Írd alá a petíciót a munkások megsegítéséért

Az erre a hétre szervezett #PayYourWorkers és a #RespectLabourRights kampány több mint 200 szakszervezetet és civil szervezetet egyesít több mint 40 országból: azt követelik a ruhacégektől, hogy a munkásoknak azonnal fizessenek készpénz-segélyt, és azt, hogy tegyenek betartatható vállalásokat a megroppant ruhaipar megreformálásáért.

Nőtt a ruhaipari kizsákmányolás a koronavírus-járvány miatt

A napokban útjára indított, nyolc nyelven elérhető PayYourWorkers.org kampányoldalon egy petíciót is közzétettek, amellyel arra buzdíthatjuk a divatmárkákat (Amazon, Nike, Next, stb.), hogy tegyenek eleget felelősségüknek, és járuljanak hozzá azokhoz a pénzügyi alapokhoz, amelyek a munkások jövedelmét hivatottak biztosítani a járvány idejére. Ezen kívül követelhetjük azt is, hogy tartsák tiszteletben a szervezkedés és kollektív tárgyalás jogát, és végül, hogy a (megegyezéssel létrehozott) végkielégítés-alaphoz való csatlakozással biztosítsák: a munkások soha nem maradjanak pénz nélkül, ha a jövőben gyáruk csődbe megy.

Sophorn Yang, a Szakszervezetek Kambodzsai Szövetségének elnöke így nyilatkozott:

„A kambodzsai munkások összességében dollármilliókat veszítettek bérükből a ruhaóriások válságra adott reakciója miatt.

Itt az ideje, hogy a ruhaipari óriáscégek felismerjék és elismerjék azt, hogy a ruha- és cipőipar beszállítói láncaiban kulcsszerepet játszanak: felelősséget kell vállalniuk a ruhagyári munkások béréért, akiknek egyébként évente sok milliárd dollár profitot köszönhetnek.”

A kampányt elindító 200 szervezet között vannak alulról szerveződő szakszervezetek, mint az indiai Ruhaipari Munkások Szakszervezete, de megtalálhatók a legnagyobb (globális) szakszervezeti szövetségek is, mint az UNI Global Union, és olyan, nemzetközi szervezetek és hálózatok is, mint az Oxfam és a Clean Clothes Campaign. Ezen a héten, a globális akcióhét keretében szakszervezetek és aktivisták – a szociális távolságtartás betartásával – személyes, élő akciókat terveznek üzletek és gyárak elé világszerte, e mellett pedig online akciókat is tartanak a közösségi média oldalain.

Pólónként 10 cent

A Clean Clothes Campaign jelentése szerint vannak ruhacégek, amelyek nagyon gyorsan kiheverték a járvány okozta veszteségeket, és 2020-tól már újra profitot tudnak termelni. Ilyen lehet a Next és a Nike, az Amazon még náluk is jobban teljesített: majdnem 200 százalékkal növelte profitját, így 6,3 milliárd dollárnyi profitra tett szert a COVID-járvány első évében. Ezek a cégek tudnák biztosítani, hogy ne a ruhaipari dolgozók fizessék meg a válság árát – a saját, létminimum alatti bérükből.

A Clean Clothes Campaign 2020 augusztusában kiszámolta, hogy a ruhaipari munkásoknak világszerte összesen 3,2-5,8 milliárd dollárral tartoztak a járvány első három hónapja alatt.

A divatipar tisztességes megélhetést biztosító bér nélkül nettó kizsákmányolás

„Kiszámoltuk: pólónként 10 centbe kerülne a világmárkáknak garantálni azt, hogy a ruhaipari munkások legalábbis túléljék a koronavírus nyomán kialakult válságot, és hogy munkanélküliség esetére biztosítsák őket a jövőben. Ez a minimum, amit a ruhaóriásoknak most meg kell tenniük mintegy első lépésként a tisztességes megélhetéshez szükséges bér bevezetése felé tett úton, amely a válság utáni helyreállás alapköve kell legyen. Ez a javaslat kivitelezhető: azok a ruházati cégek és kereskedők, akik ennek az ellenkezőjét állítják, a munkásaik jóléténél előrébb helyezik saját profitjukat” – nyilatkozta a Clean Clothes Campaign-től Ineke Zeldenrust.

Tiszta Ruha Kampány (CCC) a ruhagyári dolgozók jobb munkakörülményeiért és jogaik betartatásáért küzd globális szinten. A CCC 15 európai országban szervez kampányt, világszerte 250 szervezet csatlakozott hozzá.


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás