A divatmárkák újra talpon, a ruhaipari munkások beleroppantak a járványba
Azok a ruhacégek, amelyek gyorsan kiheverték a járvány okozta veszteségeket, tudnák biztosítani, hogy ne a ruhaipari dolgozók fizessék meg a válság árát a saját, létminimum alatti bérükből – mutat rá a Clean Clothes Campaign. Most 200 civil szervezettel együtt petícióban követelhetjük a ruhaipari óriásoktól, tegyenek valamit a tönkretett ruhaipari dolgozókért.
A több mint 200 szervezetből álló összefogás néhány napja jelentette be, hogy gyökeres változtatásokat követel a ruházati cégektől és kereskedőktől: készpénzt a nyomorgó ruhaipari dolgozók azonnali megsegítésére, illetve, hosszútávon az iparág alapjainak átformálását.
Egy éve, hogy a ruhaipari óriáscégek magukra hagyják a ruhagyári munkásokat: dolgozók milliói küzködnek, hogy képesek legyenek a betevő falattal ellátni családjukat. A világmárkák és a kereskedők ugyanis azzal reagáltak a COVID-világjárvány okozott válságra, hogy megtagadták rendeléseik kifizetését, és, a ruhacikkek iránti kínálat csökkenését kihasználva, a beszállítóktól még az eddigieknél is alacsonyabb árakat csikartak ki – adta hírül a Clean Clothes Campaign (CCC) nemzetközi jogvédő szervezet.
A ruhaipari munkások ennek következtében világszerte tömegével vesztették el állásukat, jövedelmüket: ez milliónyi munkás számára jelenti a nyomort és éhezést. A válság már egy éve tart; mára sok világmárka újra képes profitot termelni, sőt, néhányan közülük rekord magas bevételre tettek szert, miközben beszállítói láncaik munkásai a túlélésért küzdenek.
Írd alá a petíciót a munkások megsegítéséért
Az erre a hétre szervezett #PayYourWorkers és a #RespectLabourRights kampány több mint 200 szakszervezetet és civil szervezetet egyesít több mint 40 országból: azt követelik a ruhacégektől, hogy a munkásoknak azonnal fizessenek készpénz-segélyt, és azt, hogy tegyenek betartatható vállalásokat a megroppant ruhaipar megreformálásáért.
A napokban útjára indított, nyolc nyelven elérhető PayYourWorkers.org kampányoldalon egy petíciót is közzétettek, amellyel arra buzdíthatjuk a divatmárkákat (Amazon, Nike, Next, stb.), hogy tegyenek eleget felelősségüknek, és járuljanak hozzá azokhoz a pénzügyi alapokhoz, amelyek a munkások jövedelmét hivatottak biztosítani a járvány idejére. Ezen kívül követelhetjük azt is, hogy tartsák tiszteletben a szervezkedés és kollektív tárgyalás jogát, és végül, hogy a (megegyezéssel létrehozott) végkielégítés-alaphoz való csatlakozással biztosítsák: a munkások soha nem maradjanak pénz nélkül, ha a jövőben gyáruk csődbe megy.
Sophorn Yang, a Szakszervezetek Kambodzsai Szövetségének elnöke így nyilatkozott:
„A kambodzsai munkások összességében dollármilliókat veszítettek bérükből a ruhaóriások válságra adott reakciója miatt.
Itt az ideje, hogy a ruhaipari óriáscégek felismerjék és elismerjék azt, hogy a ruha- és cipőipar beszállítói láncaiban kulcsszerepet játszanak: felelősséget kell vállalniuk a ruhagyári munkások béréért, akiknek egyébként évente sok milliárd dollár profitot köszönhetnek.”
A kampányt elindító 200 szervezet között vannak alulról szerveződő szakszervezetek, mint az indiai Ruhaipari Munkások Szakszervezete, de megtalálhatók a legnagyobb (globális) szakszervezeti szövetségek is, mint az UNI Global Union, és olyan, nemzetközi szervezetek és hálózatok is, mint az Oxfam és a Clean Clothes Campaign. Ezen a héten, a globális akcióhét keretében szakszervezetek és aktivisták – a szociális távolságtartás betartásával – személyes, élő akciókat terveznek üzletek és gyárak elé világszerte, e mellett pedig online akciókat is tartanak a közösségi média oldalain.
Pólónként 10 cent
A Clean Clothes Campaign jelentése szerint vannak ruhacégek, amelyek nagyon gyorsan kiheverték a járvány okozta veszteségeket, és 2020-tól már újra profitot tudnak termelni. Ilyen lehet a Next és a Nike, az Amazon még náluk is jobban teljesített: majdnem 200 százalékkal növelte profitját, így 6,3 milliárd dollárnyi profitra tett szert a COVID-járvány első évében. Ezek a cégek tudnák biztosítani, hogy ne a ruhaipari dolgozók fizessék meg a válság árát – a saját, létminimum alatti bérükből.
A Clean Clothes Campaign 2020 augusztusában kiszámolta, hogy a ruhaipari munkásoknak világszerte összesen 3,2-5,8 milliárd dollárral tartoztak a járvány első három hónapja alatt.
A divatipar tisztességes megélhetést biztosító bér nélkül nettó kizsákmányolás
„Kiszámoltuk: pólónként 10 centbe kerülne a világmárkáknak garantálni azt, hogy a ruhaipari munkások legalábbis túléljék a koronavírus nyomán kialakult válságot, és hogy munkanélküliség esetére biztosítsák őket a jövőben. Ez a minimum, amit a ruhaóriásoknak most meg kell tenniük mintegy első lépésként a tisztességes megélhetéshez szükséges bér bevezetése felé tett úton, amely a válság utáni helyreállás alapköve kell legyen. Ez a javaslat kivitelezhető: azok a ruházati cégek és kereskedők, akik ennek az ellenkezőjét állítják, a munkásaik jóléténél előrébb helyezik saját profitjukat” – nyilatkozta a Clean Clothes Campaign-től Ineke Zeldenrust.
A Tiszta Ruha Kampány (CCC) a ruhagyári dolgozók jobb munkakörülményeiért és jogaik betartatásáért küzd globális szinten. A CCC 15 európai országban szervez kampányt, világszerte 250 szervezet csatlakozott hozzá.
Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124