55 ezer aláírással követelik a visszaváltható palackokat
A Greenpeace 40 ezer PET-palackból készült ajándékcsomagot vitt Palkovics László környezetvédelemért és hulladékgazdálkodásért felelős miniszternek – ennél több PET-palack fogy Magyarországon negyedóra alatt. A zöld szervezet a műanyagmentes július első napján emlékezteti a döntéshozókat: tartsák magukat a határidőhöz és cselekedjenek végre. Átadták azt az 55 ezer aláírást is, amellyel azt kérik a kormánytól, kötelezzék a gyártókat és forgalmazókat a visszaváltható csomagolásra.
Közel 1,5 éve fogadta el a magyar parlament a kötelező italcsomagolás-visszaváltási díjról szóló jogszabályokat, ám azóta sincs hír a megvalósításról. Sőt a bevezetésre szabott határidőt is kitolnák 2023-ról 2024-re.
A Greenpeace a PET-bála kíséretében átadta 55 ezer ember aláírását, akik azt kérik a kormánytól, tegyék kötelezővé az eldobható italcsomagolások teljeskörű újrahasznosítását, illetve kötelezzék a gyártókat és forgalmazókat a visszaváltható, újratölthető csomagolásra, mert csak így lehet megállítani a nyersanyagpazarló szemétáradatot.
Legalább másfél milliárd. Ennyi PET-palackot hoznak forgalomba évente hazánkban. Körülbelül 70%-ukat soha nem hasznosítják újra: lerakókban, égetőkben, folyómedrekben vagy a tengerparton végzik, majd mikroműanyaggá szétesve bekerülnek folyóinkba és az ivóvizünkbe. Egy műanyag palack akár 450 évig is szennyezheti a környezetünket.
2022 júliusáig már 55 ezer ember írta alá a Greenpeace petícióját, amelyben követelik, hogy a magyar kormány törvényileg kötelezze a gyártókat és forgalmazókat, hogy:
- minden eldobható italcsomagolást hasznosítsanak újra legkésőbb 2024-re;
- az italcsomagolások legalább 70%-a legyen újratölthető legkésőbb 2026-ra.
Minden elszalasztott évvel 1 milliárd PET-palack megy a lerakóba, égetőbe vagy a természetbe Magyarországon
Az országgyűlés körülbelül másfél éve szavazta meg, hogy kötelezően visszaválthatóak legyenek az italcsomagolások az akkori tervek szerint 2023 nyarától. Ám egy, a napokban a kormány által a parlamenthez benyújtott, de még el nem elfogadott módosító javaslat szerint még jobban kitolták a határidőt, 2024-ig. Pedig valós változás csak akkor várható, ha megjelenik a részletes, kötelező előírásokat tartalmazó kormányrendelet. A rendszer kidolgozását és a közzétételét nem lehet halogatni, mert az érintett cégek is csak akkor tudnak felkészülni, ha tudják, hogy mire készüljenek.
PET, aludoboz vagy üveg? Melyik italcsomagolás jobb a környezetnek?
“A döntéshozókon múlik, hogy meddig ömlik még a szemétáradat. Az, hogy a nagy üdítőitalgyártók vállalták, hogy növelik az újrahasznosított műanyagok arányát a PET-palackokban, édeskevés a hulladékcsökkentéshez, hisz a palackok száma nő, világszerte 500-600 milliárd eldobható palackot gyártanak évente. Rá kell kényszeríteni őket a visszaváltós-újratöltős rendszerekre. Az eldobható kultúrával járó pazarlást ráadásul most nemcsak a hulladék, hanem a nyersanyagigény és -hiány miatt is fontos lenne visszafogni. A műanyaggyártáshoz ugyanis rengeteg kőolaj és földgáz kell“ – mondta Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag-szakértője.
A Greenpeace reprezentatív közvélemény-kutatása szerint a magyar lakosság 86%-a a visszaváltás mellett az italcsomagolások újratöltését is támogatja.
A Greenpeace most ismét azt kéri a kormánytól, ne halogassa, hanem minél előbb határozza meg a konkrét szabályokat. Mondja meg milyen rendszer lesz, mikortól és mindenképp ösztönözzék benne az újratöltést, mert enélkül nem lehet hatékonyan fellépni a nyersanyagpazarló és szeméthegyeket termelő egyszer használatos kultúra ellen. Minden elszalasztott évvel 1 milliárd PET-palack megy a lerakókba, az égetőbe, a vizeinkbe és a természetbe Magyarországon.
Hiába gyűjtjük szelektíven a műanyag hulladékot, ha nem hasznosítják újra
Nem mindegy, mit eszel!
Élelmezésünk, élelem beszerzési rendszerünk óriási hatást gyakorol az éghajlatváltozásra, konzerválja a szegénységet, fokozza a természeti környezet pusztulását. Az éghajlatváltozás és globális kizsákmányolás az EU polgárainak a jövővel kapcsolatos aggodalmai között az első helyen áll. Az EU polgáraiként, magánszemélyként a mi felelősségünk is szerepet vállalni a világ előtt álló kihívások megoldásában.
Kövesd a #GoEAThical és az #OurFoodOurFuture hashtaget a Facebookon és az Instagrammon, oszd meg a kampányt másokkal is.
Ne tápláld tovább a kizsákmányolást! A pénzed szavazat!
Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata keretében készült, az Európai Unió #GoEAThical projektje társfinanszírozta.