
| Czinder Mónika, Bajomi Bálint
Termékteszt: narancslé
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 16 féle narancslevet tesztelt laboratóriumban. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyi C-vitamint tartalmaznak, mennyire környezetbarát a csomagolásuk és milyen a vásárlói tájékoztatás a címkén. Az eredmények most is meglepőek, főleg a mért legmagasabb C-vitamin tartalom tekintetében.
Összesen 16, préseléssel vagy sűrítményből készült narancslevet vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete a sajátmárkás, jól ismert termékektől a drágább, bio termékekig. Tesztünk egyik legfontosabb célja a C-vitamin tartalom mennyiségének mérése volt, hogy kiderítsük megéri-e emiatt fogyasztani ez a gyümölcslevet.
A narancslé sűrítményből vagy friss présléssel készül. Míg a narancs eljut a koncentrátum állapotáig, gyakorlatilag „szétszedik”, majd újra összrakják. Részletes leírásunk itt elérhető.
Eredmény
Az összesített pontozásban
-
legmagasabb értéket 16,3 pontot a Tesco Organic bio narancsleve kapta (érdekes, hogy a Tesco másik gyártmánya, a Tesco Value narancslé pedig az utolsó előtti helyen végzett),
-
a második helyen a dm Bio narancsleve végzett 15,87 ponntal,
-
harmadik helyen pedig a Happy Day 15,7 ponttal.
A lista végén a Cappy, a Tesco Value és az Auchan frissen préselt narancsleve szerepelt.
A legmagasabb C-vitamin tartalom a legolcsóbb a termékben, a Spar S-Budget narancslében volt (55,9 mg/100 ml). A második helyen a Happy Day szerepel 47 mg/100 ml, harmadik helyen pedig a Happy Day gyümölcshússal 45,5 mg/100ml C-vitamin tartalommal. (Jelenleg a C-vitamin hivatalos ajánlott napi beviteli értéke (RDA) 60-80mg.)
A biotermékeknél nagy volt a szórás a C-vitamin tartalom tekintetében: a 3 bio termékből kettő kiemelkedően sok C-vitamint tartalmazott az összes többi termékhez képest (Pfanner bio 44,9 mg, Tesco Organic 43,9 mg) Viszont a dm Bio a sereghajtók között végzett mindössze 28,7 mg C-vitamin tartalommal.
A vizsgált termékek közül 7 estében FSC minősítésű a csomagolás volt: A Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day, a dm Bio és a Tesco Organic bio narancsital.
A fogyasztói tájékoztatás szempontjából pozitív volt a körkép: minden terméken fel volt tüntetve a gyártó vagy a forgalmazó, és az energiatáblázat is, viszont 3 terméknél nem derült ki a származási hely.
A C-vitamin kis mennyiségben feltétlenül szükséges az emberi szervezet működéséhez. Viszont testünk nem képes előállítani, így a táplálékunkkal, folyadékbevitelünkkel kell „beszereznünk”. Habár sok vita van e körül, jelenleg a C-vitamin hivatalos ajánlott napi beviteli értéke (RDA) 60-80 mg. További infó itt.
Pontozás
Minden termék 10 pontról indult:
Összetevők, tájékoztatás
– aszerint adtunk hozzá pontot, hogy mennyi C-vitamint tartalmazott a termék (pl. 100 ml gyümölcslében 35 mg vitamin tartalom esetén 3,5 pont járt)
– 1 pontot adtunk, ha nem sűrítményből készült a termék
– 1 pontot vontunk le, ha a gyártó, forgalmazó nem volt feltüntetve
– 1 pontot vontunk le, ha nem volt energiatábla
– 1 pontot vontunk le, ha nem volt feltüntetve a származás helye
Környezetvédelem
– 1 pontot adtunk fenntartható, környezetbarát csomagolásért (pl. FSC, Blaue Engel minősítésért)
– 1 pontot adtunk bio minősítésért
Termék neve |
Gyártó / forgalmazó |
C-vitamin tartalom (+- 10 rel. %) (mg/100ml) |
Pontszám |
Tesco Organic bio |
Tesco Global Zrt. |
43,9 mg |
16,39 |
dm Bio |
dm Kft. |
28,7 mg |
15,87 |
Happy day |
Rauch Hungária Kft. |
47,0 mg |
15,7 |
S Budget |
Spar Magyarország kereskedelmi Kft. |
55,9 mg |
15,59 |
Happy day gyümölcshússal |
Rauch Hungária Kft. |
45,5 mg |
15,55 |
Pfanner Bio |
Hermann Pfanner Getränke GmbH |
44,9 mg |
15,49 |
Sió |
Sió-Eckes Kft. |
37,9 mg |
14,79 |
Hohes C Mild |
Sió-Eckes Kft. |
36,5 mg |
14,65 |
Spar frissen préselt |
Spar Magyarország kereskedelmi Kft. |
33,3 mg |
14,33 |
Pure fruits |
S. Spitz Gesellschaft m.b.H |
40,2 mg |
14,02 |
Pfanner |
IN -FOOD 2000 Kft. |
21,2 mg |
13,12 |
Cappy gyümölcshússal
|
Coca-Cola HBC Magyarország Kft. |
40,0 mg |
13 |
Coop |
CO-OP Hungary Zrt. |
39,0 mg |
12,9 |
Cappy |
Coca-Cola HBC Magyarország Kft. |
36,8 mg |
12,68 |
Tesco Value |
Tesco Global Zrt. |
24,4 mg |
12,44 |
Auchan frissen préselt |
Auchan Magyarország Kft. |
15,3 mg |
11,53 |
Ár
A legolcsóbb termékben (S-Budget, 265 Ft) volt a legtöbb C-vitamin (55,9 mg/100ml). A legdrágább volt 949 Ft-os árával a dm Bio, amelyben kevesebb C-vitamin volt, viszont ezért az árért bio és direkt préselt narancslevet kaptunk, ami fenntarthatóságból is jeleskedett. A vizsgált narancslevek literenkénti átlagára 545 Ft volt. A bio és direkt préselt leveket magasabb árért lehetett megvenni, míg a saját márkás termékek voltak a legolcsóbbak.
Környezetvédelem: FSC, bio
FSC minősítésű csomagolásba töltik a Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day, a dm Bio és a Tesco Organic Bio narancsitalokat. Más, környezetbarát csomagolásra vonatkozó címkét nem találtunk a termékeken.
A 16 termék között három bio minősítésű ital volt. Kettő egészen jól teljesített: a Tesco Organic és a Pfanner Bio levek C-vitamin-tartalma magasnak bizonyult a 44 mg/100ml körüli értékkel. Viszont a dm Bio ital erősen a lista végére szorul, ugyanis annál csak 28,7 mg/100ml értéket mért a laboratórium.
Táplálkozástan
A gyártók valószínűleg adagolnak narancsból származó vitamint a termékeikhez, de ezt nem tüntetik fel a csomagoláson, így pontot se adtunk érte. Volt néhány termék, amely nem sűrítményből készült, ezek a frissen préselt levek a drágább kategóriába tartoznak.
Fogyasztói tájékoztatás
Három termék (Coop, Auchan, Cappy gyümölcshússal) mínusz pontot kapott amiatt, hogy nem volt feltüntetve a származási hely a csomagoláson. A többi, jogszabály által előírt tájékoztatási követelménynek eleget tettek a gyártók.
Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.