| Tudatos Vásárlók Domokos Kata
Siker: betiltják a kamu zöld állításokat az EU-ban
2026-tól szigorúbban védenek minket fogyasztókat a zöldre festéssel szemben. Az európai jogalkotók megállapodtak a fogyasztók fokozott védelmét, a fogyasztói jogok megerősítését célzó irányelvről. Soroljuk, mi változik, mivel nem reklámozhatják a termékeket.
Állok a dm-ben a polc előtt, samponért jöttem. 5 percem van, hogy válasszak, utána rohanás tovább. Tudatos vagyok, érdekel a környezet állapota, rühellem, ha átvernek. Tiszta hajat akarok, de úgy, hogy a szitakötők se pusztuljanak ki a vizekből. Eltökélt vagyok. Vadászkutyaként pásztázom a polcokat, és nagyjából tudom is, mit keresek: EU-Ecolabel, recycled plastic, No silicone. De nem látok olyat, amin mindhárom lenne, amit viszont látok, az minden más – néhány perc, és elveszek, elvérzek a zöld állítások tömegében, míg végül nagyjából találomra leemelek valamit a polcról. Lejárt az időm.
Pedig fogyasztóként döntő szerepünk van abban, hogy a valóban zöld termékek és megoldások terjedjenek el, de irgalmatlanul nehéz jól választanunk. Ezért jó hír, hogy egy uniós döntés értelmében hamarosan több információval rendelkezek majd ahhoz, hogy fenntartható döntést hozzak, amikor tisztálkodó szert, élelmiszert, új ruhát vagy épp háztartási gépet vásárolok.
Szerencsére az új szabályok rendet teremtenek a zöld állítások káoszában. A Fogyasztók helyzetbe hozása a zöld átmenet érdekében című irányelv szerint a vállalatoknak meg kell magyarázniuk, miért állítják a termékükről, hogy környezetbarát.
Az új szabályok versenyképesebbé tehetik a tartósabb termékeket, és arra ösztönözhetik a fogyasztókat, hogy a mennyiség helyett a minőségbe fektessenek be.
Mi lesz tiltva?
- Az olyan általános, környezetbarát jellegre vonatkozó állítások, mint pl. környezetbarát, natural, biológiailag lebomló, klímasemleges, karbonsemleges, öko, amelyek esetében a kereskedő nem tudja bizonyítani a rendkívüli környezetvédelmi teljesítményét.
- A nem tanúsítási rendszereken alapuló vagy nem hatóságok által létrehozott fenntarthatósági címkék.
- Szigorúbb szabályok a környezeti teljesítményre vonatkozó ígéretekre vonatkozóan, amelyek csak akkor lesznek megengedettek, ha reális végrehajtási tervet és megvalósítható célokat tartalmaznak, és ha azokat független harmadik fél szakértők rendszeresen felülvizsgálják, akiknek megállapításait a fogyasztók rendelkezésére kell bocsátani.
- A “karbonsemleges” állítások, amelyek nagymértékben megtévesztik a fogyasztókat, és a piacon mindenütt jelen vannak, gyakran a környezetre leginkább káros ágazatokban, mint például légi közlekedés és élelmiszer.
- A hamis javíthatóságra vonatkozó állítások.
- Azt állítani, hogy egy szoftverfrissítés nélkülözhetetlen, miközben nem az.
- Új, harmonizált garanciacímke, amely tájékoztat a termékek tartósságáról, ami befolyásolhatja vásárlási döntéseiket.
- A tervezett elavulás gyakorlata.
Ha valóban zöld terméket szeretnél, egyszerűen csak keresd itt vagy ingyenesen letölhető applikációnkban az EU-ökocímkés termékeket.
“Az új uniós szabályok lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy eligazodjanak a környezetbarát jellegre vonatkozó állítások tengerében, és olyan tartós termékeket válasszanak, amelyek megfelelnek az elvárásoknak.”
– reagálta a hírre Ursula Pachl, az európai fogyasztókat képviselő BEUC főigazgató-helyettese.
Karbonsemlegesség kamu
A karbonsemleges állítások tilalma nagyszerű hír a fogyasztók számára. Mert egész egyszerűen nincs olyan, hogy “karbonsemleges” vagy “CO2-semleges” sajt, sem műanyag palackok, repülőgép járat vagy bankszámla.
A karbonsemleges állítás mindig ködösítés: azt a benyomást kelti, hogy a vállalatok komolyan lépnek az éghajlatra gyakorolt hatásuk ellen. Az igazság az, hogy ezek az állítások tudományosan megalapozatlanok.
Következő lépések
Az új szabályokat hivatalos elfogadásukat követően a nemzeti kormányoknak végre kell hajtaniuk az uniós országokban, 2026-ban lépnek hatályban.
Kép forrása: 123RF
A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles