fbpx
fast fasion divat

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Fenntartható divatról szóló törvényt vezethetnek be New York államban

Egy új törvényjavaslat kötelezővé tenné a divatmárkák számára, hogy nyilvánossá tegyék a tevékenységük társadalmi-környezeti hatását kimutató beszámolót, és azt is, hogy a káros környezeti hatások csökkentése érdekében konkrét lépéseket tegyenek.

A törvényjavaslat azokra a nagy divatcégekre vonatkozik, amelyek New York államban folytatnak üzleti tevékenységet és több mint 100 millió dollár a globális éves bevételük. Ha a törvényjavaslatot megszavazzák, akkor ezeknek a cégeknek „kötelező lesz a társadalmi-környezeti stratégiájukról szóló, a kellő gondosság elvének megfelelő beszámolót közzé tenniük, valamint létre kell hozniuk egy közösségi segélyalapot, azaz legalább egy környezettudatos projektet, amely közvetlenül és bizonyíthatóan, valóban kedvező hatással van közösségekre – a környezeti igazságosságot tekintve” – áll a törvényjavaslatban. A törvényjavaslat az olyan luxusmárkákat érinti, mint a Prada vagy az Armani, illetve az olyan nagy világmárkákat is, mint például a Shein.

Egy szárítógép 15 perc alatt több százezer mikroszállal szennyezi a környezetet

A Fenntartható Divatról és Társadalmi Elszámoltathatóságról szóló törvényjavaslat (Fashion Sustainability and Social Accountability Act, röviden Fashion Act) szerint azok a ruhacégek, melyek nem teszik nyilvánossá a társadalmi-környezeti stratégiájukat, és nem tudnak felmutatni egyetlen környezettudatos projektet sem, és az éves bevételük meghaladja a 450 millió dollárt, ennek az összegnek akár 2%-ára is büntethetőek. A törvényt megszegő ruhaóriások által büntetésként befizetett összegből létrehoznak egy alapot, melyből a környezeti igazságosság jegyében indított projekteket fogják támogatni.

Ha elfogadják a törvényjavaslatot, a nagy ruhacégeknek

  • átláthatóvá kell tenniük a beszállítói listájuk (azok volumene szerinti) legalább 50%-át – írja a Bloomberg
  • átláthatóvá kell tenniük azt is, hogy pontosan milyen anyagokat használnak a ruhagyártáshoz, illetve, hogy ezekből az anyagokból mennyi az újrahasznosított.
  • Ezen kívül a ruhacégeknek ki kell kalkulálniuk, és közzé kell tenniük, hogy mennyi vizet és vegyszert használnak a ruhagyártáshoz, és mennyi az üvegházhatású-gázkibocsátásuk.

És még ez sem minden: a nagy ruhacégek

elszámoltathatóak lesznek a beszállítóknak fizetett bérekkel kapcsolatban is;

elemzéseket kell publikálniuk egyrészt a beszállítóknak fizetett bérekről, másrészt arról is, hogy ezek az összegek hogyan viszonyulnak a minimálbérhez és a tisztességes megélhetést biztosító bérhez. A felsorolt adatokat, információkat a ruházati cégek honlapján kellene majd közzé tenni.

Ha a javaslatból törvény lesz, a jövőben New York állam főügyésze készítené azt az éves jelentést, amely felsorolná azokat a ruhaóriásokat, melyek nem felelnek meg a törvény előírásainak, így az állampolgárok beperelhetnék majd az adott ruhaipari céget.

A világmárkák megbirkóznak a járvánnyal, a ruhagyári munkások nem

„New York állam a világ divatfővárosa és legjelentősebb üzleti központja – ez erkölcsi felelősséggel is jár, példát kell mutatnunk abban, hogy a divatipar romboló környezeti-társadalmi hatását hogyan lehet csökkenteni – nyilatkozta a törvényjavaslat egyik támogatója, Alessandra Biaggi szenátor. Biaggi hozzátette azt is, a törvény elfogadásával New York államban – Amerikában egyedülálló módon – a divatipar elszámoltatható lenne, és az új törvény elsősorban a „munkaerőt, az emberi jogokat, a környezet megóvását” tartaná szem előtt.

A Világbank jelentése szerint a divatipar a globális éves kibocsátások 10%-áért felelős. A divatmárkák ruháiból az utóbbi időben egyébként egyre többet vásárolunk: szakértők becslései szerint az évtized végére 50%-kal magasabb lesz az iparág károsanyag-kibocsátása.

A törvényjavaslat 2021 októberében született; jelenleg a szenátusi bizottságok vitáznak róla.


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás