fbpx
clean clothes fast fahion ruhaipar divat

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A világmárkák megbirkóznak a járvánnyal, a ruhagyári munkások nem

A fast fashion márkákat gyártó ruhaipari dolgozók milliói élnek borzalmas helyzetben, ami a divatmárkák beszállítói láncaiban fizetett létminimum alatti bér következménye – írja Christie Miedema, Liana Foxvog és Scott Nova, három nagy munkásjogi szervezet képviselői a Thomson Reuters Foundation oldalán nemrégiben megjelent véleménycikkben.

Létminimum alatti bér

A közelmúltban már szinte természetessé vált, hogy munkájuk révén szívszorító történeteket hallunk a ruhagyárakból. A világjárvány idején a dolgozók a kétségbeesésnek olyan szintjét érték el, amire korábban nem volt példa: bevételük, sőt munkájuk elvesztése rendkívül gyakorivá vált. Ennek következtében rengeteg munkás nem tudja eltartani családját. A drámai helyzetnek, amiben fast fashion cégeknek gyártó ruhaipari dolgozók milliói találják magukat, a világmárkák beszállítói láncaiban fizetett létminimum alatti bér az oka: a legtöbb munkásnak esélye sem volt félretenni több évnyi kemény munkával sem – írja Christie Miedema a Tiszta Ruha Kampány (Clean Clothes Campaign) tájékoztatási -és kampánykoordinátora, valamint Liana Foxvog, a Worker Rights Consortium válságkezelési igazgatója és Scott Nova,  szervezet vezérigazgatójad a Thomson Reuters Foundation oldalán nemrégiben megjelent véleménycikkében.

1% szja

Zéró megtakarítás

A ruhaipari munkások bérei gyalázatosan alacsonyak. Bangladesben például – a második legnagyobb globális ruhagyártó országban – a minimálbér kevesebb mint havi 100 dollár, vagyis kevesebb mint 50 cent/óra. Etiópiában – egy feltörekvő ruhagyártó országban – egyáltalán nincs törvényben rögzített minimálbér.

Egy átlagos ruhaipari dolgozó bárhol a világon kevesebb mint a harmadát keresi meg annak, amiből egy család alapvető szükségleteit fedezni lehet. Ezért történhetett meg az, hogy

a válság előestéjén a ruhaipari munkásoknak nem hogy megtakarítása nem volt, hanem még el is voltak adósodva,

mert a válságot megelőző években kölcsön kellett kérniük ahhoz, hogy megvehessék maguknak és családjuknak azokat az alapvető szükségleteket, amiket az alacsony bérükből lehetetlen volt fedezni.

Amikor kitört a járvány, a ruházati cégek közül sokan azonnal dollármilliárdokat húztak le a beszállítóktól: nem fizettek azokért a ruhacikkekért, amelyeket a munkások az előző hónapok alatt már legyártottak. A fast fashion ruhaóriások ezen lépése rengeteg beszállítót vitt a csődbe – és munkások millióit döntötte nyomorba – írják a szerzők. A világmárkák az évtizedekig hangoztatott „társadalmi felelősségvállalást” egy pillanat alatt a kukába dobták.

Meggyilkoltak egy munkásnőt, tömegek követelnek védelmet a H&M-től

A munkajogi érdekvédők felől érkező nyomás ugyan rákényszerített néhány ruhaipari óriáscéget arra, hogy még idejében megfordítsa a folyamatot, és kifizesse a számláit, de ezek az akciók nagyon lassan történtek meg.

A Center for Global Workers’ Rights (CGWR; Penn State University) és a Worker Rights Consortium (WRC) elemezte az Egyesült Államok és az Európai Unió kereskedelmi adatait. Az elemzés szerint a ruhaipar importja 2020-ban – 2019-hez képest – 16 milliárd dollárral csökkent. Ennek elsősorban az az oka, hogy a ruhaipari óriáscégek nem vették át és nem fizették ki azokat az árucikkeket, amiket korábban megrendeltek a beszállítóktól. A Clean Clothes Campaign becsült adatai szerint a ruhaipari dolgozók világszerte legalább három milliárd dollárt veszítettek bevételükből a járvány kitörése utáni három hónapban.

Egy 2020 decemberében publikált, WRC által készített kutatás szerint pedig a ruhaipari dolgozók élelemhez való hozzáférése mindennél élesebben mutatja meg a divatmárkák könyörtelenségét: A családdal rendelkező munkások 80%-a koplal, hogy gyermekét el tudja látni élelemmel. Egy bangladesi munkás, aki a Mango-nak és a Primark-nak készít ruhadarabokat, úgy fogalmazott, „A járvány előtt rendszeresen vettem gyümölcsöt a gyermekemnek. Ma még húsra vagy halra sem telik. A tojás pedig már luxuscikknek számít” – áll a riportban.

Vagyis a nagy ruhacégek azon törekvése, hogy a gazdasági csapás hatását a beszállítói lánc végén lévő szereplőkre „tolják át”, nem merült ki abban, hogy visszautasították a számla kifizetését. Most már abból az előnyükből is hasznot húznak, amit a beszállítókkal szemben biztosít számukra a csökkenő globális kereslet:

az új rendelésekre kedvezményes árakat csikarnak ki a beszállítóktól – állítják cikkükben a szakértők.

Egy, a ruhaipari beszállítók körében, a CGWR által végzett felmérés szerint átlag 12%-os árengedményt kérnek az előző évi árakhoz képest. Sok beszállító azt mondja, az alacsony árak miatt kénytelen lesz még több munkást elbocsátani.

A tisztességes megélhetést biztosító bér alapvető emberi jogunk

Most, hogy a beszállítói láncukban a dolgozók éppen hogy biztosítani tudják a betevő falatot családjuknak, és, hogy ezért a rettenetes helyzetért részben éppen a ruhacégek fizetési gyakorlata a felelős, a ruházati cégeknek tenniük kell azért, hogy segítsék a munkásokat a túlélésben! Ehhez megvannak a forrásaik – állítja a Clean Clothes Campaign tájékoztatási -és kampánykoordinátora. Hiszen mindeközben a legtöbb nagy ruhacég viszonylag stabil pénzügyi helyzetben „vészeli át” a válságot, sőt, néhányan közülük – olyan nagybani kereskedők, mint az Amazon, a Target, vagy a Walmart – rekord profitra tesznek szert. A ruhaipari óriáscégek a „fenntarthatósággal” és az „etikus beszerzéssel” hirdették magukat éveken át: ha ezekben a rendkívüli időkben nem támogatják a munkásokat, nem csak szívtelenségükre, hanem álszentségükre is fény derül – vélekednek a szakértők.

Ennek ellenére a világmárkák eddig semmit vagy csak nagyon keveset tettek azért, hogy segítsenek a munkásokon. Néhány nagy ruhacég olyan kezdeményezésekre hivatkozik, amelyekkel próbálnak „erőforrásokat mozgósítani”, ám ezeknek a projekteknek az eredménye csekély – vagy a nullával egyenlő.

A ruhaipar “Lépjünk együtt! (Call to Action)” akciója, amelyet néhány vezető ruházati cég hívott életre, csupán néhány millió dollárt tudott összedobni néhány ország munkásai számára – mindez töredéke annak, amire most szükség van. Ez a pénz valójában állami intézetektől származik: a divatmárkák semmit nem tettek bele. Ráadásul, kilenc hónappal a válság kezdete után, még mindig nem osztották szét ezt a pénzt – állítják (2020 decemberi adat).

Ez az elkeserítő eredmény azonban még mindig jobb annál az „együttérzésről biztosító jelentésnél”, amelyet főként amerikai kereskedők hoztak létre, és amely egy fillért sem juttatott a munkásoknak. Egy, az iparág kereskedelmi helyzetéről szóló jelentés az alábbi megállapításra jut az efféle akciókkal kapcsolatban: „Ezek a kezdeményezések valójában senkinek nem segítenek, csak a ruházati cégeknek jelentenek olcsó reklámot” – írják a szakértők.

Ha a ruházati cégek nem tesznek semmit azért, hogy csillapítsák azokat a súlyos hatásokat, amiket a járvány és saját gyakorlataik okoznak világszerte, roppant mértékű szenvedésre kell számítani. Az azonnali segítségnyújtás kulcsfontosságú, de nem elég. A ruhaipari munkásokat soha többé nem hagyhatjuk magukra, nem hagyhatjuk őket egyedül ilyen rendkívül kiszolgáltatott helyzetben! A beszállítói láncokat alapvetően kell átalakítani. A nagy ruhacégek első lépésként tehetnének egy javaslatot – ennek kidolgozása már folyamatban van –, amely egy általuk szükség esetén fizetendő kisebb plusz összeg, ami egy munkanélküli segély alapjait tenné le.

A WRC és CCC becslései szerint a ruházati cégeknek az, hogy biztosítsák a ruhaipari munkások gazdasági segélyét, és ezáltal biztosítsák munkájukat és túlélésüket, pólónként kevesebb mint tíz eurócentbe kerülne. Ha létezik olyan világmárka, melynek vezérigazgatója még ezt a csekély kiadást sem hajlandó engedélyezni…az szégyen-gyalázat.

Szerzők: Christie Miedema –Clean Clothes Campaign, Liana Foxvog – a Worker Rights Consortium válságkezelési igazgatója, Scott Nova –  a Worker Rights Consortium vezérigazgatója. A cikk a szerzők és nem feltétlenül a Tudatos Vásárlók Egyesületének véleményét tükrözi.


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás