Minden 3. vásárló tudja már, milyen logót keressen, amiben tényleg megbízhat. Te tudod?
Jelentősen nőtt a legmegbízhatóbb környezetvédelmi minősítő védjegy, az EU-ökocímke (EU Ecolabel) ismertsége az elmúlt 5 évben a magyar fogyasztók körében, derült ki friss kutatásunkból. Legutóbb arról adtunk hírt, hogy az öko-tisztítószerek piaca töretlenül nő itthon, a hiteles minősítések ismertségének növekedése pedig annyiban bíztató, hogy az önjelölt, minősítés nélküli „ál-zöld” szerek jobban háttérbe szorulhatnak. Az eredményt saját sikerünknek is tekintjük!
Az országos reprezentatív mintán végzet kutatás szerint
- A válaszadók mintegy 32%-a ismeri az európai uniós környezetbarát minősítését.
- Ez az arány 4 éve még csak 17% volt.
- Az Európai Uniós átlag 30% körül mozog.
- A gyermekesek körében ez az arány még magasabb, 45%.
- Ismertségtől függetlenül a válaszadók 77%-a meg is bízik az EU-ökocímke által nyújtott környezetvédelmi garanciában.
Terjed a zöld takarítás, de a zöldre festés is
A zöld címkék gombamódra elszaporodtak, mára közel 500 környezetbarát címke és megszámlálhatatlan önjelölt, azaz független minősítés nélküli, ellenőrizetlen tartalmú “zöld” címke van használatban világszerte.
A gyártók igyekeznek felülni a zöld hullámra, hiszen a fogyasztói kereslet növekszik a környezetkímélő szerek iránt. Így itthon is tavaly 16%-kal nőtt az öko-tisztítószerek piaca, a növekedés 80%-át azonban a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek tudhatják magukénak.
A gyártók előszeretettel emelnek ki olyan tényeket a termékeikkel kapcsolatban, amelyek pozitív környezeti hatást jelentenek ugyan (pl. újrahasznosítható csomagolás, természetes illatanyag), de közben elterelik a figyelmet a termék tényleges, sokszor káros összetevőiről. Ha ezzel egy zöld logó vagy egy harmadik fél által nem hitelesített címke is társul, könnyen azt a benyomást keltik magukról, hogy öko-szerrel áll szemben a vásárló.
Ha valóban zöld terméket szeretnél, egyszerűen csak keresd itt vagy ingyenesen letölhető applikációnkban az EU-ökocímkés termékeket.
Itt lépnek a képbe a harmadik fél által hitelesített tanúsítványok, melyek közül mi a Tudatos Vásárlóknál egyértelműen az EU Ecolabel-t tartjuk a legerősebbnek.
A védjegyek lényege, hogy a piaci előnyben részesülhessenek azok a termékek vagy szolgáltatások, melyek bizonyítottan kisebb mértékű terhelést jelentenek környezetükre, mint riválisaik (pl. újrahasznosított, újratölthető, csökkentett erőforrás-felhasználású, nincs veszélyesanyag-tartalma).
Az Európai Uniós Ökocímkét az Európai Bizottság és a tagállamok alakították ki. Egyike azoknak a címkéknek, amelyeket mind az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC), mind az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) hitelesnek tart.
Az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké.
További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel. Az Európai Unió piacára törekvő cégek saját elhatározásukból jelentkezhetnek a tanúsítási eljárásra, hogy megszerezzék és használhassák a virágos uniós ökocímkét egy adott termékkategória legkiválóbb termékein. Magyar termékek és magyarországi gyártók is jelentkezhetnek a minősítési eljárásra.
Miben bízzon a fogyasztó?
Nincs könnyű dolga a vásárlóknak, ha egyszerűen csak tiszta, higiénikus és káros vegyszerektől mentes környezetet szeretnének. A boltok polcain termékek tömkelege kínálja magát „zöld”-nek hihető tulajdonságokkal, nehéz kiválasztani azt a pár terméket, ami nemcsak hatékony, de nem marad utána káros szer a tárgyakon. Ez utóbbira garancia, ha EU Ökocímkével jelzett terméket választasz, a hatékonyságukat pedig ellenőrzöd ingyenes Terméktesztjeinkben, amelyek már elérhetők
- mosógélekre,
- mosókapszulákra,
- kézi mosogatószerekre,
- gépi mosogatószerekre,
- valamint WC tisztítókra is.
Tesztjeinkben sorra dobogós helyen végeztek az ökocímkés termékek, így senkinek sem kell kompromisszumot kötnie hatékonyság és környezettudatosság között.
Kép forrása: canva.com
A kampányt a Green&Safe LIFE-styles projekt keretében az Európai Unió LIFE alapja támogatja, az Agrárminisztérium társfinanszírozza. ENV GIE HU000622