fbpx
tisztító szer takarít eco label

Egyik szemünk sír, a másik nevet

Az elmúlt 3 évben mintegy kétszeresére nőtt itthon a környezetbarátként árult tisztítószerek forgalma, ami tavaly közel 8,4 milliárd forintot tett ki – megmértük, mennyi környezetbarát tisztítószert vesznek a magyarok. Az látszik, hogy a gyártók gyorsan reagálnak a vásárlói igényekre, a dolog szépséghibája annyi, hogy nemcsak a hiteles minősítéssel rendelkező kínálat bővült, sőt: tarolnak a sokszor ellenőrizhetetlen állításokkal zöldre festett termékek.

Egyre több a környezetbarátként árult szer, és a vásárlók is keresik ezeket. Nem csoda, hiszen:

  • A magyarok 88%-a aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi,
  • 87% pedig a környezeti hatásuk miatt.
  • A növekedés 80%-át ugyanakkor a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek adják.
  • A magukat környezetbarátnak beállító termékek szegmense már 4,8 százalékát teszi ki a piacnak.
  • Eközben a hiteles tanúsítvánnyal rendelkező, igazoltan kímélőbb termékek piaci részesedése második éve 1,9 százalékon stagnál. 
Öko-tisztítószerek piaci részesedésének alakulása
Öko-tisztítószerek piaci részesedésének alakulása (2019-2022) – (Forrás: Nielsen)

A hiteles öko-termékek hatékonyságban is megállják a helyüket

Pedig a minősítés, például az EU Ecolabel garancia a magas hatékonyságra is – kevésbé csalódhatunk, ha ilyet választunk a boltban.

Gyakori tévhit, hogy az öko-termékek nem annyira hatékonyak, mint a kommersz versenytársaik. Erre cáfolnak rá a Tudatos Vásárlók Egyesületének laboratóriumi terméktesztjei:

az EU Ecolabel minősítéssel rendelkező mosószerek, mosogatószerek, általános felülettisztítók sorra a legjobban közt végeztek a tesztekben.

Mit lát a vásárló?

A független minősítés nélküli zöld tisztítószerek leggyakrabban a növényi összetevőket és az újrahasznosított csomagolást emelik ki a címkén, de találunk köztük „lebomló illatanyagra” vagy „100% komposztálhatóságra” hivatkozó termékeket is. Ezek könnyen elhitethetik, hogy öko-termékkel van dolgunk, azonban az állítások legfeljebb egy résztulajdonságra vonatkoznak – szemben az ökocímkével minősített termékekkel. A vizuális benyomás (pl. zöld csomagolás, növények szerepeltetése a logón vagy a csomagoláson) könnyen elvonja a fogyasztók figyelmét a környezeti hatást legjobban befolyásoló tényezőktől.

eu_ecolabel zöld címkeAz EU Ecolabel, azaz az EU ökocímke előnyeit egyre több nagy gyártó ismerte fel, és minősíttette jobbik esetben egy-egy márkáját, de sokszor csak a márka egy variánsát. Így megint csak a vásárlóra hárul a feladat, hogy kellő éberséggel válasszon az azonos márkanevű és hasonló természetességet sugalló csomagolású termékek között, és a hiteles  öko-variánst tegye a kosarába.

A kereskedelmi láncok sajátmárkás termékei közt is akadnak öko-színezetűek, de kevésnek van öko-minősítése, leggyakrabban például az újrahasznosított csomagolásra hivatkozva sorolják magukat a zöld termékválasztékba, és kihasználva helyzetelőnyüket, az öko-minősítéssel rendelkező versenytársak mellé helyezik őket a polcon.

Mindenki próbál felülni a zöld hullámra

A Tudatos Vásárlók Egyesülete utánajárt a piaci trendeknek, illetve annak, hogy mire figyelniük azoknak, akik valódi öko-tisztítószert szeretnének hazavinni a boltból.

Pozitív hír, hogy 2022-ben, szinte minden termékkategóriában a „zöld” termékek növekedése áll a teljes piac bővülése mögött (Ábra 2.), ezen belül viszont sokszor a nem alátámasztott, sugalmazó képi vagy szöveges üzenetekkel operáló termékek húzták a piacot. (Ábra 3.)

Magyarországi tisztítószer piac forgalmi bővülése szegmensenként
Magyarországi tisztítószer piac forgalmi bővülése szegmensenként – 2022 (forrás: Nielsen)

Tavaly a legnagyobb forgalmi növekedés a mosogatószerek és az ablaktisztító öko-szerek piacán volt érzékelhető, ezekre 22-26%-kal többet költöttek a fogyasztók 2021-hez képest. Igaz, a magát öko-nak nevező termékekre több pénzt fordítottak a vásárlók, mint a hiteles ökocímkével rendelkező társaikra, előbbiek forgalmi növekedése 25%-30%-ot is elérte.

öko-termékek piaci növekedés

Hasonló, 21 százalékos növekedést mutatott a konyhai tisztítószerek szegmense is, de itt még inkább tarolnak az ál-öko szerek, amelyek mintegy 58 százalékkal növelték forgalmukat, míg a hiteles minősítésű társaik 13 százalékot veszítettek forgalmukból.

„Rendkívül aggályos, hogy a környezetbarát tulajdonságokra utaló szavakkal, képi megjelenítéssel kelletik magukat a tisztítószerek. Ezeket az állításokat ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel minősítést. A független tanúsítvánnyal nem rendelkező cégek kihasználják a fogyasztók környezetvédelmi érzékenységét, de nem igazolják, hogy valóban rászolgáltak erre a bizalomra, sok esetben kifejezetten megtévesztve a fogyasztókat” – kommentálja az eredményeket Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.

Támogass minket, hogy több hasznos tartalmat tudjunk mutatni neked a jövőben is!

Igazolt zöld: EU ökocímke

Az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel.

Éppen ezért a kritériumrendszer szigorú, és az „álzöld” termékek egy része nem tud vagy nem akar ezeknek megfelelni, így a gyártók különböző trükkökkel, többek közt ál-öko ismérvek kiemelésével, a csomagolás „zöldítésével” vagy akár öko-címkére hasonlító ikonokkal próbálják öko-terméknek beállítani a kínálatukat.

Ha valóban zöld mentes terméket szeretnél, egyszerűen csak keresd itt vagy ingyenesen letölhető applikációnkban az EU-ökocímkés termékeket.

A Tudatos Vásárló app segít megtalálni a fenntartható termékeket

Mire figyelj, ha valódi öko-terméket keresel?

Az EU korábban közölt vizsgálati eredményei szerint a zöldre festés vagy zöldre mosás (angolul greenwashing) gyakorlata észrevehetően megugrott az utóbbi években. A vizsgált esetek 42%-ában találtak olyan „zöld” állításokat termékeken, amelyeknek vélhetően nem volt valós háttere vagy túlzóak, esetleg félrevezetőek a fogyasztó számára. A magyar piaci trendek is alátámasztják ezt, lássuk hát, mikor érdemes gyanút fognunk:

  1. Szinte mindegyik öko vagy annak nevezett tisztítószer csomagolása részben vagy teljesen újrahasznosított, és ezt soha nem mulasztják el kiemelni a gyártók. Ez jár ugyan környezeti előnyökkel, de semmit sem mond el magáról a tartalomról, ezért ne dőljünk be, és mindenképp keresgéljünk tovább a címkén öko-minősítésre utaló információ után.
  2. További jellegzetessége az ál-öko termékeknek, hogy természetes vagy biológiailag lebomló összetevőkre hivatkoznak rajtuk. Sokszor azonban nem ezek az összetevők adják a termék lényeges környezeti hatását.
  1. Egyre több tisztítószeren is látható a vegán felirat. A hivatalos vegán logó eredetileg azt jelzi, hogy a termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőt sem állati mellékterméket, és nem tesztelték állatokon. A minősített, hiteles vegán logók listája itt látható. A terméken, legújabban megjelenő vegán-logók mögött azonban gyakran nincs hiteles minősítés, így például nincs külön megemlítve, hogy a fejlesztés/gyártás során nem tesztelték-e a terméket állatokon. És természetesen ez a minősítés sem árulja el, hogy alapvetően környezetbarát-e a termék.
  2. A bővülő piacon egyre nehezebb kitűnni, ezért találkozhatunk olyan címkékkel is, hogy „napenergiával gyártva” vagy „környezetbarát termék”. Ha nincs mellettük hiteles címke, ne higgyük el, hogy teljes mértékben környezetkímélőek, csak akkor vegyük meg őket, ha megelégszünk a fenti tulajdonságokkal.

A fenti jelzők mindig a termék egy-egy tulajdonságát emelik ki, azonban semmit nem mondanak arról, hogy az egész termék összességében környezetbarátabb-e, mint a többi. A hivatalos EU Ecolabel minősítéssel rendelkező termékeknél bizonyított ez az előny.

237

Segítettünk vegyszermentesíteni az otthonodat? Miben változtatsz otthoni szokásaidon?

A véleményed segít nekünk abban, hogy megtaláljuk az utat otthonotok zöldítéséhez, ezért kérünk, szánj időt egy kattintásra.

Sokat segítettél, köszönjük!


EO logolife logoA Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, az Agrárminisztérium társfinanszírozza. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás