| Tudatos Vásárló
Felmértük, mit tart jónak, és ehhez képest mivel mos, takarít a magyar vásárló
- #Green and Safe LIFE-styles
- #gyerek
- #Takarítás
- #Testápolás
- #tisztálkodás
- #tisztítás
- #Zöld Otthon nappali
2019-ben kampányt indítottunk a környezetbarát, biztonságos tisztítószerek népszerűsítésére, és mivel tisztán akartunk látni, hogyan állnak a magyar vásárlók a környezetbarát tisztítószerekhez, országos felmérést végeztünk az átlagemberek körében, illetve a TVE támogatói és követői között. Megérkeztek az eredmények, és megdöbbentő különbséget mutatnak abban, mit tartanánk jónak és ehhez képest milyen tisztítószert választunk.
A TVE kutatása rámutatott: országosan tízből kilenc ember egyetért azzal, hogy saját és gyermekei egészsége, valamint a környezet védelme miatt kevesebb vegyszert kellene használnia az embereknek. A fogyasztók többsége – a válaszadók 65% – tart attól, hogy a vásárolt tisztítószer káros a környezetre.
A környezetért és az egészségért érzett aggodalom azonban egyelőre kevésbé jelenik meg a vásárlói döntésekben. A kiválasztásnál a legfontosabb szempont a vásárlók számára, hogy a termék hatékonyan tisztítson (62%), és csak ez után következik szempontként, hogy a termék ne legyen káros az egészségre (55%).
Az ecetet igen, az ökocímkét viszont nem ismerjük
A felmérésünkből az is kiderült, hogy a magyarok fele használt már, és a jövőben is tervez használni ecetet és forró vizet a takarításhoz, de 30%-uk nem találkozott még ökocímkés termékkel. Ennek egyik fő oka, hogy vásárláskor nehezen hozzáférhetőek, nem észrevehetőek az a környezetbarát, ökocímkés termékek. A legtöbb árusítóhely nem helyez hangsúlyt az ökocímkés termékek megjelenítésére, pl. nem emeli ki a polcokon vagy az ajánlatok között. A megfelelő termék-kihelyezéssel új fogyasztói rétegeket szólíthatnának meg a kereskedők, a kutatásunkból például az derült ki, hogy a nők és az általános iskolás gyereket nevelő szülők körében többen találkoztak már a címkével, valószínűleg azért, mert ők kifejezetten keresik is ezeket.
A környezetbarát tisztítószerek használatában szintén gátló tényező a negatív előítélet: az emberek 28%-a drágábbnak gondolja az ökocímkés háztartási vegyszereket. Az ökocímkés szerek ára valóban széles skálán mozog, de mára több kereskedelmi márkás tisztítószernek létezik átlagos árú környezetbarát, ökocímkés változata – ezek a nagyobb drogériákban, kereskedelmi láncokban elérhetők. Szintén cáfolja az előítéletet, hogy az ilyen szereket használó, tehát valós élménnyel rendelkező, környezettudatos fogyasztóknak csupán 3%-a gondolja drágábbnak az ökocímkés termékeket.
Az európai ökocímkével rendelkező termékek és szolgáltatások teljes életciklusuk során bizonyítottan alacsonyabb környezeti terhelést okoznak. Egy termék teljes életciklusa a nyersanyagok előállításától a termelésen, csomagoláson, szállításon és használaton át egészen a hulladékká válásáig, végül az ártalmatlanításig tart.
Az EU Ecolabel csak kiváló teljesítményű és egyben a környezetkímélő termékekre kerülhet fel, egy független testület elbírálása alapján.
Kampányt indítottunk a környezet- és emberbarát tisztítószerek népszerűsítésére
A TVE-nél célunk, hogy a fogyasztókkal együtt tegyünk a piac zöldítéséért. Ezért 2019-ben Green & Safe LIFE-styles néven programot indítottunk, hogy a környezet- és egészségtudatos fogyasztók könnyebben megtalálják, értékeljék és kiválasszák a nekik megfelelő, környezetbarát és az egészségükre veszélytelen háztartási tisztítószereket. A Green & Safe LIFE-styles keretében a termékeket értékelő telefonos applikációt hozunk létre, teszteket publikálunk, valamint háztartászöldítő közösségi programot indítunk útjára. A következő időszakban cikkeinkben körüljárjuk a leggyakrabban használt öko és nem-öko tisztítószerek (mosószerek, mosogatószerek, általános tisztítószerek, ablak-, WC-, padló-, bútor- és szőnyegtiszítószerek) minőségét, összetevőit, használatuk egészségügyi és környezeti veszélyeit.
A Piaci Jelentések szerint is nő a kereslet a fenntartható termékek és szolgáltatások iránt
Ahogy a Tudatos Vásárló Piaci Jelentések is összefoglalták, a tudatos fogyasztás szinte minden piaci szegmense nőtt az elmúlt években. A biotermékek éves forgalma közel duplájára nőtt az elmúlt négy évben. A TVE-nél hasonló növekedésre számítunk a környezetbarát tisztítószerek piacán is: az látszik, hogy az embereknek fontos a környezet- és egészségvédelem, de több segítségre van szükségük a jó döntésekhez. A környezettudatos fogyasztókért folytatott piaci versenyt azok a gyártók és kereskedők fogják megnyerni, akik elsőként lépnek, bővítik és láthatóvá, könnyen elérhetővé teszik a környezetbarát tisztítószereket kínálatukban.
Olvass még többet háztartás témában
Tudod, mitől illatos a mosóporod?
Ezt az 5 tisztítószert kerüld, ha jót akarsz a családnak
Allergizáló illatanyagok a tisztítószereinkben
Vécépapírra, mosószerre és öblítőre is többet költöttünk 2018-ban
Környezetbarát házi szerekkel a penész ellen
A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, az Agrárminisztérium társfinanszírozza. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles