fbpx
Megvartuk_magyar_dinnye_tudatos_vasarlok

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Érdemes megvárni a magyar dinnyét? – a tudatos vásárlók megmondták

Idén sokára ért be a hazai görög- és sárgadinnye. Mi is alig bírtuk már kivárni, így a júliusi #gyorskörben is a dinnye került terítékre. Arra voltunk kíváncsiak, kivárják-e a hazai görögdinnyét a tudatos vásárlók? Azt is megtudtuk, meddig tart idén várhatóan a dinnyeszezon.

A nyár sem múlhat el fenntarthatósági dilemmák nélkül. Nyugodt szívvel mondhatjuk, az idei nyár még a legtudatosabb vásárlókat is kihívás elé állította: júniusban tagadhatatlanul megjött a nyár – a szúnyogokkal együtt –, ám a frissítő, lédús magyar görögdinnye egészen július 10-ig váratott magára. 

Így július elején arra kértünk Titeket Facebook oldalunkon, nyomjatok egy emotikon facebook szív mosópor mosógélt, ha kivárjátok a magyar dinnyét, vagy egy  emotikon facebook like mosópor mosógél-t, ha jöhet a külföldi! A témához szokás szerint hozzá is szólhattatok közösségi oldalainkon. Ezekből is szemezgettünk Nektek.

Megvartuk_magyar_dinnye_tudatos_vasarlok

Csak a magyar!

Közel 800-an foglaltatok állást a témában. Az eredményeket látva nincs helye sok vitának: a hazai dinnye elsöprő győzelmet aratott. 3-ból 2 tudatos vásárló megvárja a magyar dinnyét.

Megvartuk_magyar_dinnye_tudatos_vasarlok

Bár a dinnye kiválasztása tényleg nem könnyű, fogyasztóként nem nehéz belátni, hogy a külföldi dinnyék között könnyebben találkozhatunk olyannal, amit idő előtt leszedtek (és utóérleltek), vagy épp túl sokáig hűtöttek a hosszú szállítás és raktározás során. Egy biztos, ha olyan görögdinnyére vágysz, ami a termőföldön ért meg, keresd azt, amelyiken sárga folt van!

Magyar dinnye – bízhatunk benne?

A hozzászólók között sokan megkérdőjeleztétek a „magyar dinnye” eredetét, amin a fővárosi zöldségesek május-júniusi kínálatát látva mi sem lepődünk meg igazán.

Megvartuk_magyar_dinnye_tudatos_vasarlok

A kétkedők számára jó hír, hogy tavaly július óta minden nem előre csomagolt gyümölcs és zöldség esetében kötelező jelölni a boltokban, hogy melyik országból származik, így azt is, ha magyar. Emellett a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete 2018-ban a fogyasztók hiteles tájékoztatása érdekében létrehozta saját védjegyét. A „Magyar dinnye” matrica a hazai származás feltüntetésén túl termőkörzetet és termelői azonosítót is tartalmaz.

„Azt a fél dinnyét kérem!” – ismerős?

Ha igazán finom dinnyét szeretnénk, sajnos nem árt némi rutin a megfelelő példány kiválasztásához.

Megvartuk_magyar_dinnye_tudatos_vasarlok

Nem véletlen, hogy sokan csak a saját szemüknek hisznek és a termelőnél, a piacon, vagy a zöldségesnél kötnek ki.

Megvartuk_magyar_dinnye_tudatos_vasarlok

„Dinnyét? Mi csak nézzük!”

Jegyezte meg olvasónk, utalva a dinnye árának jelentős növekedésére – és nem alaptalanul. A 2008-as „dinnyeblokád” rövid időre reflektorfénybe helyezte a magyar dinnye extrém alacsony felvásárlási árát (2008-ban 29 Ft/kg). Mivel azóta nem volt hasonló akció, azt gondolhatnánk, a helyzet jelentősen javult, hiszen fogyasztóként szembetűnő, hogy évről évre drágább a dinnye. A KSH adatai azonban mást mutatnak.

Megvartuk_magyar_dinnye_tudatos_vasarlok

A kereskedelmi láncokban értékesített forgalom hasznából még mindig kevéssé részesülnek a magyar dinnyetermelők. (1, 2) Lényegesen több jut nekik, ha terményüket a piacokon, közvetlenül a fogyasztóknak tudják értékesíteni (3). Ugyanakkor jó hír a türelmetleneknek, hogy az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, a szezon első hónapja után az árak is mérséklődnek. 

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) idei előrejelzése szerint a dinnyeszezon idén fittyet hányva a „lőrinci-hiedelemre” hosszúra nyúlik: július közepétől egészen szeptember közepe-végéig élvezhetjük. Ha teheted, kövesd a Tudatos Vásárlók 4. pontját, és vásárolj Helyben, helyit – dinnyéből is!


FV-19 pályázat logoofof, ökokörEz a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-20/C jelű pályázata keretében készült, a Nemzeti Kultúrális Alap és az Európai Unió #GoEAThical projektje társfinanszírozta.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás