| Tudatos Vásárló
Megnéztük az új, zászlós zöldség-gyümölcs jelzéseket a boltokban
Idén július 15-től minden nem előre csomagolt gyümölcs és zöldség esetében kötelező jelölni a boltokban, hogy melyik országból származik. A hazai termékeket pedig zászló jelzi, hogy jobban láthatóvá váljanak. Körbenéztünk néhány boltban, hogyan néz ki mindez a gyakorlatban, valóban segít-e a tájékozódásban a zászló, betartják-e a kereskedők az új szabályozást.
Ha egy bolt több országból érkezett árut kínál, világosan el kell különítenie, melyik termék honnan érkezett. A nem előrecsomagolt, friss vagy hűtött sertéshús értékesítésekor már január 15-e óta fel kell tüntetni az állat származási helyét és – ha eltérő,- a vágási helyét is. Nemzeti zászlóval is kötelező feltüntetni a nagyobb boltok húspultjaiban kapható nem előrecsomagolt, friss sertéshúsok származási helyét.
Július 15-étől újabb termékköröknél tették kötelezővé a származási információk jelölését: a húsok esetében a juh, a kecske és a baromfitermékeknél is szerepeltetni kell a származási helyet. A nem előrecsomagolt, Magyarországon termesztett zöldség és gyümölcs esetében pedig nem elég a származási országot szövegesen feltüntetni: az országzászlót is meg kell jeleníteni. A szabályozás a termelői piacokat nem érinti.
A feliratot elektronikus vagy fizikai hordozón kell látnunk, a származási ország helyének legalább 5 milliméter, azaz fél centis betűkkel kell látszódnia.
Zászlót csak akkor kötelező kitenni a pultba, ha a termék magyar.
A cél, hogy a fogyasztók könnyebben tudjanak tájékozódni, ha előnyben részesítenék a magyar húsokat, zöldségeket és gyümölcsöket.
Megnéztük a népszerűbb beszerzési helyeken, miben változott a kép, tényleg könnyebb-e meglátni a hazait a kínálatban. Azt kell mondanunk, hogy igen, ugyanakkor (sajnos) az is látszik, hogy a népszerű élelmiszerláncok polcain mennyi külföldi zöldség és főleg gyümölcs sorakozik. Az érthető, hogy a citrom vagy a banán nem itthon terem, de most, a legbőségesebb gyömölcsszezonban, amikor a legnagyobb lehetne a kínálat hazai forrásból, leszomorító, ha nem jutunk helyi élelmiszerhez.
A Tudatos Vásárlók Egyesületénél azért dolgozunk a közösségi gazdaságokkal együtt, hogy minél többen juthassanak Magyarországon friss, szezonális, biztonságos helyi élelmiszerhez, a gazdák pedig biztonságban tervezhessék a jövő évi vetést.
Kérünk, támogasd munkánkat!
ALDI
LIDL
A másik népszerű diszkontláncban, a LIDL-ben azt láttuk, hogy van, ahol még a termelőt is jelölik a magyar termékeknél, ami örvendetes. Ráadásul kifejezetten kreatívan álltak a feladathoz, a zászlós jelzés mellett nemzeti színű szíveket is használnak.
Annak ellenére, hogy a szabályozás szerint a származási országra vonatkozó szöveges információt jól látható módon kell megjeleníteni úgy, hogy az legalább 5 mm legyen, a kiválasztott üzletben a külföldi nem előre csomagolt áruk esetében nekünk kellett a kartont böngészni, „jól látható módon” ugyanis csak ennyit olvashattunk: „származási ország: lásd. karton”.
SPAR
A Sparban mindent a helyén találtunk, a magyar gyümölcsöknél ott volt a zászló, a külföldről behozott termékeknél pedig a jól látható felirat.
TESCO
Szúrópróba szerű tesztünk alapján lazán bánnak a szabályozással a Tescoban is (két boltban is ellenőriztük Budapesten).
A magyar jelölés rendben volt, a külföldi gyümölcsök mellett azonban ez a felirat volt olvasható, olyan apró betűmérettel, hogy közelről is alig bírtuk elolvasni. „Tisztelt Vásárlóink! A termékek származási helyével, osztályával, hússzínével, fajtájával, illetve citrus esetén a betakarítást követő kezeléssel kapcsolatos információkat a termék rekeszén/csomagolásán találja, vagy kérje eladóink segítségét!”
Anonim kisbolt
Sokan vásárolnak a helyi zöldségesnél. Ezt a beszerzési forrást a Tudatos Vásárlók is támogatja, hiszen sokkal kisebb levegőszennyezéssel és zajkibocsátással jár, ha gyalogosan, helyben intézzük bevásárlásainkat. Benéztünk hát egy budapesti zöldség-gyümölcsöshöz. A lenti kép a korábban már megszokott látványról tanúskodik – sajnos azt találtuk, hogy az előírt jelöléseket még nyomokban sem próbálják feltüntetni.
Innovációs és Technológiai Minisztérium – a fogyasztók érdekében. Ez a tartalom az ITM FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében készült.