fbpx
ruhaipari munkások tragédia

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A ruhaipari tragédiák ellen kevés, ha a cégek egyéni vállalásokat tesznek

A nyugati cégóriások távol-keleti beszállítókkal gyártatják termékeiket, akiket nem kötnek az európaihoz hasonlóan szigorú munkavédelmi előírások. A vállalatok érzik ugyanakkor a vásárlói nyomást, ezért szélesebb körű vagy épp egyéni megállapodásokkal igyekeznek biztosítani a beszállítóiknál dolgozó munkások biztonságát, hogy ne ismétlődjenek meg az olyan esetek, mint a  Rana Plaza 2013-as tragédiája, ahol  vagy a 20 éves Jeyasre Kathiravelt ruhagyári munkás meggyilkolása Dél-Indiában.

Textil-és ruhaipari dolgozók munkahelyi egészségét és biztonságát védő nemzetközi egyezmény (International Accord for Health and Safety in the Garment and Textile Industry, a továbbiakban: az Egyezmény) 2021. szeptember 1-én lépett életbe, amelyhez azért csatlakoznak a ruhaóriások, hogy a beszállítói láncaik ruhagyárai valóban biztonságosak legyenek a dolgozók számára. Ezt az egyezményt eddig 171 óriás divatcég írta alá, és több tekintetben kiemelkedik a többi közül – írja a Clean Clothes Campaign (CCC) érdekvédő szervezet.

Mit tud a hasonló programokhoz képest?

Léteznek hasonló céllal létrejött programok. Van üzleti audit a szociális védelem területén, vannak a márkák által létrehozott és vezetett programok, és több érdekeltet átfogó (de nem számon kérhető) kezdeményezés is.

Más vállalásokkal ellentétben az Egyezmény egyedi, mert sikeresnek bizonyult a ruhaiparban bekövetkező tömegbalesetek megelőzésében, a következők miatt:

  • az Egyezmény jogilag kötelező érvényű;
  • a vezetésben (az irányítóbizottságban) a ruházati cégek és a szakszervezetek is részt vesznek;
  • a divatmárkák kollektív befolyása érvényesül;
  • magas szintű az átláthatóság és a nyilvánosság;
  • a divatmárkákat kötelezi, hogy pénzügyileg támogassák a felújítási munkálatokat;
  • van független panasztételi mechanizmus.

Fontos, hogy a nemzetközi egyezmény – a hasonló programokkal ellentétben – jogilag kötelező érvényű. Ez azt jelenti, hogy az Egyezményt aláíró ruhacégek meg kell, hogy feleljenek az Egyezmény rendelkezéseinek, az aláíró szakszervezetek pedig perbe foghatják a rendelkezéseket megszegő cégeket.

Az Egyezmény az egyetlen olyan nagyszabású kezdeményezés a ruhaiparban, amelyen keresztül a ruhaóriások és a munkavállalók képviselői egyenlő feltételek mellett tudnak együtt dolgozni, hogy kézzelfogható, valódi lépéseket tegyenek a biztonságosabb ruhaipar irányába.

171 óriáscég írta alá, mit biztosít a ruhagyárakban dolgozók munkahelyi biztonságát védő egyezmény?

Az Egyezmény értelmében az aláíró világmárkáknak kötelessége biztosítani azt, hogy a gyáraknak legyen fedezete a dolgozók biztonságát fenyegető elavult vagy korszerűtlen gyárépületrészek felújítására. Ebben a rendszerben a biztonságos munkahely fenntartásának költsége a ruhaipari óriáscégek és a gyárak közötti üzleti kapcsolat részét képezi.

Ezen túlmenően pedig, az Egyezmény panasztételi mechanizmusa – sok cég önként létrehozott panasztételi mechanizmusával ellentétben – a dolgozók széles körű bizalmát élvezi, és bizonyítható módon, valóban baleseteket előz meg. Ez az elem lehetővé tette azt is, hogy visszatérjenek a gyárba azok a dolgozók, akiket korábban azért rúgtak ki, mert szóvá merték tenni azt, hogy munkahelyük nem elég biztonságos.

2013 április 24-én történt a ruhaipar eddigi legnagyobb katasztrófája, amikor a bangladesi Rana Plaza épülete összeomlott. A katasztrófa 1134 életet követelt, a becslések szerint a baleset idején 3890 ember tartózkodott az épületben.

Mi a gond a cégek saját kezdeményezéseivel és a szociális védelemre irányuló üzleti auditokkal?

Az egyezménnyel ellentétben az önkéntes kezdeményezések sosem voltak képesek a tömegbaleseteket megakadályozni, ezért felelőtlenség lenne az efféle, nem kötelező erejű kezdeményezésekre hagyatkozni, és abban bízni, hogy majd ezek megakadályoznak egy újabb Tazreen tűzesetet, vagy Rana Plaza összeomlást.

A cégek kezdeményezéseivel, illetve az üzleti auditokkal általában az a probléma, hogy nincs független megfigyelő, és így nincs semmilyen, arra irányuló törekvés sem, amely az átláthatóság vagy a valódi változás irányába hatna. Ezekben az esetekben a cég alapvetően a saját viselkedését, eljárását ellenőrzi, vagy fizet valakinek, aki pedig az ügyfél kedvére igyekszik tenni az ellenőrzés során. Mivel nem átláthatóak, nem nyilvánosak ezek a fajta ellenőrzések, a cégek könnyen megtehetik azt, hogy egyszerűen ignorálják az ellenőrzések esetleges nem kívánatos eredményeit, vagy akár megszakítják a kapcsolatot azzal a gyárral, amelyikről kiderül, hogy nem elég biztonságos, és felújításra szorulna. Sem az ellenőrök, sem a gyárból beszállító ruhacégek nem fogják értesíteni a munkásokat arról, hogy a gyárépület veszélyes. És ez csak néhány az üzleti audit sok-sok problémája közül – írja a Tiszta Ruha Kampány (CCC).

Az Egyezményt 2022. március 21-éig 171 ruhaipari és ruhákat értékesítő cég írta alá, a teljes lista itt olvasható.

Mi az a Nirapon és miért nem elég jó?

2013-ban, a Rana Plaza katasztrófa után nyilvánvalóvá vált minden, Bangladesből beszállító ruházati cég számára, hogy valamit tenni kell a bangladesi gyárak biztonságáért. Sok ruhacég nem vállalta a jogilag kötelező érvényű egyezmény aláírását: a szakszervezetek jelenlétét kifogásolták és a magas fokú átláthatóság megkövetelését. Ezért (eredetileg amerikai központú) cégek egy csoportja létrehozott egy olyan programot, amiben az előbb említett, általuk kifogásolt elemek nem szerepelnek. Ez volt a Szövetség a Bangladesi Munkások Biztonságáért. De éppen az említett elemek hiányából fakad az, hogy a gyárak felújítási munkálata a Szövetség esetében nem érte el azt a szintet, amit az Egyezmény viszont azóta el tudott érni. Ezt kutatás bizonyítja.

Az egyezménnyel ellentétben, mely az első öt év után észlelte és beismerte, hogy a kitűzött célokat nem sikerült elérni, a Szövetség 2018-ban befejezte tevékenységét, és az eredeti program helyett egy lecsupaszított programot léptetett életbe, ez volt a Nirapon. A Nirapon saját állítása szerint monitorozza a gyárakat, segélyvonalat működtet (amader kotha) és több mint 600 gyárban tart képzéseket.

Kelet-Európában is kizsákmányolják a ruhaiparban dolgozókat

Mind a Szövetség mind a Nirapon működtetéséért egy ismert audit cég, az Elevate felel. Az egyezménnyel ellentétben a Niraponban a divatmárkáknak nincs szerepük abban, hogy gyártulajdonosokon keresztül biztosítsák a veszélyesnek ítélt gyárépületek felújítását. Az Elevate honlapján ez áll: „A kockázat tulajdonjoga a munkáltatót terheli, és kizárólag a kockázat tulajdonosa tudja hatékonyan kontrollálni ezt a kockázatot – a vásárló nem. Ez azt jelenti, hogy amennyiben egy adott gyár nem elég biztonságos a munkások számára, mi csupán tájékoztatást és útmutatást tudunk nyújtani a tulajdonosnak és a vezetőségnek a biztonságos munkahely kialakítását illetően, mi nem tudjuk az ő kockázataikat kézben tartani.”

Ezen kívül, a Nirapon nem teszi átláthatóvá (nyilvánossá) a működését. Egy bangladesi kutatóintézet által nemrégiben közzétett kutatás  szerint lényegében semmilyen információ nem elérhető arról, hogy mit ért el mostanáig a Nirapon.

2019 októberében, amikor az Egyezmény bangladesi irodáját elkezdték peres úton támadni, egy bangladesi bíróság 6 hónapra betiltotta a Nirapon működését az országban, miután a gyártulajdonosok meggyőződése az volt, már nincs szükség a Nirapon-féle biztonsági mechanizmusokra a gyárakban, azok csak extra költséget jelentenek a gyárak számára. 2020. május 31-én, az Egyezményt biztosító Fenntarthatósági Tanács (RMG Sustainability Council, RSC)  megalakulása előtt egy nappal a Nirapon bejelentette, hogy tevékenységét áthelyezi Észak-Amerikába. Nem világos a mai napig, hogy a kitiltást azóta feloldották-e, illetve, hogy az Egyesült Államokba való átköltözés összefügg-e ezzel, és az sem, hogy ezután mit kellene tenniük a helyszínen maradt gyárvezetőknek – lehet, hogy a munkáltatók megítélésére bízták mindezt…

A Nirapon közel ötven tagja közül néhány: Gap, VF Corporation (The North Face, Timberland), Walmart, Asda, Canadian Tire, Disney, Abercrombie & Fitch.


Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás