fbpx
EU Ecolabel ökocímke

Zöld címkék a csomagoláson: 4 igazi ökocímke, ami nem átverés

Állunk a drogériában a polc előtt, a szemünk káprázik a milliónyi “zöld”, “természetes”, “környezetbarát” címke, tanúsítvány, plecsni látványától. Ember legyen a talpán, aki ki tudja szűrni közülük, melyik valóban környezetbarát, vagyis, hogy melyiknek van a legkisebb negatív környezeti hatása.

A legtöbbünk életében elég sok változás történt az elmúlt egy évben. Az egyik fontos változás az, hogy az utóbbi időben egyre többen különböző környezetbarát szokásokat vezetnek be a mindennapi életükbe. A kerékpárt vásárlók számaés a bioélelmiszer iránti kereslet is látványosan növekszik, nyáron sokan választanak közelebbi célpontot a nyaraláshoz az előző évek turistacélpontjaihoz viszonyítva.

A környezet szempontjából ez mind jó hír, de sajnos még ez sem elég ahhoz, hogy visszafordítsunk a környezetrombolást, egy esetleges klímakatasztrófát; ráadásul senki nem lát a jövőbe, hogy megmondja: ezek az ígéretes trendek vajon folytatódni fognak-e. A túlfogyasztással a hírekben nap mint nap szembesülünk: ha folytatjuk a jelenlegi termelési és fogyasztási mintáinkat, szokásainkat, 2050-re majdnem három Földre lesz szükségünk, hogy a mai életmódunkat fenn tudjuk tartani. De akkor mégis hogyan tudnánk fenntarthatóbb módon élni? A válasz pofonegyszerű: törekedjünk az 5 R betartására:

  1. Refuse – ne vedd meg!
  2. Reduce – csökkentsd!
  3. Reuse – használd újra!
  4. Repair – javítsd meg!
  5. Recycle – hasznosítsd újra!

Vannak persze olyan esetek, amikor új terméket kell vásárolnunk: ilyenkor nehéz eldönteni, melyik valóban környezetbarát, vagyis, hogy melyiknek van a legkisebb negatív környezeti hatása.

Takarítás és egészség: 5 ok, hogy EU ökocímkés tisztítószert használj

Míg az állítások és címkék egy része hiteles, rengeteg címke van, amely félrevezeti a fogyasztókat azzal, hogy környezetbarát jelzőket aggat – az egyébként – nem fenntartható termékre, szolgáltatásra. Ez a helytelen, félrevezető gyakorlat a zöldre mosás egyik formája, és egyáltalán nem újkeletű, napjaink egyre szélesebb körű törekvése a zöld termékek, környezetbarát életmód iránt sajnos a gyártókat is arra ösztönzi, hogy a zöldre mosás segítségével adják el termékeiket.

A zöldre mosás azért létezhet, mert fogyasztóként érzékenyek vagyunk a zöld üzenetekre: keressük a fenntartható, környezetbarát termékeket, és közben bizonytalanok vagyunk, nem tudjuk, mi alapján tegyünk különbséget a valóban környezetbarát és a szimplán zöldre mosott termékek között. Egy EU-s kutatás szerint a fogyasztók 57%-ának fontos a környezettudatos termék választása vásárláskor. Ugyanakkor a spanyol OCU fogyasztói csoport kutatása szerint a fogyasztók közel fele (43%) nem hisz a termékeken feltüntetett környezetbarát jelzőknek, címkéknek.

Az európai vásárlóknak átlagosan egyharmada veszi számításba az ökocímkéket vásárláskor. Itthon viszont a harmaduk egyáltalán nem találkozott még az uniós ökocímkével, az EU Ecolabel-lel.

Ez az arány Svédországban és Dániában még magasabb, 70 illetve 57%.

Tavaszi nagytakarítás – 6 tipp, hogy hatékony legyen

Megbízható címkék

A zöld címkék gombamódra elszaporodtak, mára közel 500 környezetbarát címke és megszámlálhatatlan önjelölt, azaz független minősítés nélküli, ellenőrizetlen tartalmú “zöld” címke van használatban világszerte. Az alábbiakban bemutatunk néhány hiteles ökocímkét – ezekben biztosan megbízhatsz. 

EU ökocímke

1. Az Európai Uniós ökocímkét az Európai Bizottság és a tagállamok alakították ki. Egyike azoknak a címkéknek, amelyeket mind az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC), mind az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) hitelesnek tart. Az EU-ban működő cégek saját elhatározásukból jelentkezhetnek a tanúsítási eljárásra, hogy megszerezzék és használhassák a virágos uniós ökocímkét egy adott termékkategória legkiválóbb termékein. Ennek pozitív, ösztönző hatása van a piac egészére.

Az élelmiszerek mellett mára több mint 70 000 egyéb, uniós ökocímkés termék van – samponok, folyékony mosószerek, papírzsebkendők, festékek és textilanyagok, padlóburkoló anyagok, pelenkák, elektronikus cikkek. Az uniós ökocímkét emellett ma már nem csak termékek, hanem szolgáltatások is elnyerhetik: például szállodák, takarítócégek; a legkörnyezetbarátabb pénzügyi szolgáltatásoknak (pl. megtakarítási számlák, befektetési termékek) járó uniós ökocímke fejlesztése pedig már folyamatban van. Legújabb hír, hogy 2021 őszétől  szigorú követelményekkel rákerülhet kozmetikai termékekre is.
EU Ecolabel ökocímke infografika

Az Európai Uniós ökocímke a fogyasztók megbízható irányjelzője, amely a fenntarthatóbb vásárlás felé tereli a vásárlókat. Azok a fogyasztók, akik ismerik a címkét, hitelesnek tartják. De még így is van hová fejlődni. Csak a tudatosságot tekintve: az Unióban háromból kevesebb mint egy vásárló ismeri ezt az ökocímkét.

Reméljük, hogy az Európai Bizottság és a tagállamok tesznek a közeljövőben azért, hogy ez az arány magasabb legyen, mi a Tudatos Vásárlók Egyesületénél ezen dolgozunk!

Itt a bizonyíték: a hiteles környezetbarát szerek hatékonyan mosnak

Van néhány, az uniós ökocímkével egyenértékű nemzeti kormányzatok által kifejlesztett, illetve regionális környezetbarát védjegy, amely ugyanúgy hiteles és megbízható, mint a bemutatott uniós ökocímke.

Közülük a 2. Kék Angyal Németországban (1978 óta), blauer_engel zöld címke 3. Északi Hattyú Ökocímke az északi országokban (1989 óta), és az 4. Osztrák Ökocímke (1990 óta) a legnépszerűbbek. osztrák ökocímke Mind a négy címke esetében szigorú előírások biztosítják azt, hogy a címkét elnyert termékek valóban környezetbarátabbak és egészségesebbek nem-címkés versenytársaiknál. Az ökolábnyom csökkentése érdekében a kritériumok a termék teljes életciklusát veszik figyelembe a tervezéstől a termék előállításán és használatán keresztül az újrahasznosításig, illetve a termék szükségtelenné válásáig.

A Tudatos Vásárlók Termékcímke adatbázisában további megbízható, általunk is ajánlott minősítő címkéket találsz.

A semmilyen hivatalos szerv által nem ellenőrzött, magukat zöldként hirdető termékekkel ellentétben ezeket az ökocímkéket a pályázó termékek csak alapos vizsgálat után kaphatják meg. Az előállítók csak akkor használhatják ezeket a címkéket, ha egy nemzeti hatóság utánajárt annak, a termék valóban megfelel a szigorú előírásoknak. Ezek az előírások pedig nyilvánosak, részletesen kidolgozottak és rendszeresen frissítik őket; a folyamatban a kormányok, az iparág képviselői, a kereskedők, a fogyasztói szervezetek és a környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetek egyaránt részt vesznek.

Mit tesz még az EU a zöldre mosás ellen?

Az EU már a COVID-járvány előtt cselekedni kezdett, mert ráérzett, hogy hamarosan jön a “zöld hullám”. Az Európai Bizottság 2019 decemberében tette közzé az európai zöld megállapodást, amely az EU egyik kiemelt kezdeményezése, és célja a mindennapi életünk szinte minden területének (mobilitás, élelmiszer, lakhatás, pénzügyek, stb.) zöldítése. Ennek fényében az EU nem csak azon dolgozik, hogy fenntarthatóbbak legyenek a termékek, hanem azon is, hogy a zöld állítások és címkék hitelesebbek, megbízhatóbbak legyenek. De még sok időre van szükség, hogy a zöldre mosást kordában tudják tartani. Addig is ajánljuk, hogy a fent bemutatott címkéket keresd vásárláskor, mert ezek valóban megbízhatóak, a fenntartható életmód felé vezető úton ezek az útjelzőink. A jó hír pedig az, hogy még több hiteles ökocímke van már Európában – sőt, Európán túl is.

 

FV-19 pályázat logo

Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-20/C jelű pályázata támogatásával készült. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, az Agrárminisztérium társfinanszírozza. ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás