| Ottlik Judit
A tavalyi év legrosszabb vállalatai
- #Baba, gyerek
- #Bírság és megtévesztés
- #Emberi jogok, esélyegyenlőség
- #Felelőtlen marketing
- #Megtévesztő reklám
- #multik
- #Nagylátószög
Hat nagy cégnek ítélte „Az év rossz vállalata” címet 2008-ban a Fogyasztóvédelmi Világszervezet. A „díjazott” multik – köztük a Tesco, a Samsung és a Toyota – kirívó felelőtlenségük miatt részesültek az „elismerésben”.
A Tesco azért kapta a díjat, mert nem bírja a
kritikát: a globális terjeszkedéseit érintő legapróbb bírálatokat is el
akarja hallgattatni. A világ egyik legkiterjedtebb szupermarket láncolata tavaly
mintegy 35 millió amerikai dollárra perelt be három thaiföldi állampolgárt, akik
a Tesco ázsiai terjeszkedéséről és annak hatásairól nyilatkoztak a helyi médiának.
Az óriásvállalat ázsiai terjeszkedése ugyanakkor rendkívül gyors és nagyon
eltökélt. Mindez több kérdést is fölvet a helyi kisebb vállalatok fennmaradását
és a fogyasztók jövőbeli választási lehetőségeit illetően – áll a Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers
International, CI) indoklásában.
A Kellogg’s és a LEGO közös „találmányuk”,
az ehető LEGO-kocka alakú cukorka miatt lettek díjazottak. A „nagy ötlet”, hogy
a műanyag építőelemeket cukorkából gyártsák, 2008-ban öltött testet – a szülők
nem csekély felháborodását kiváltva. Egy totyogó kisgyermek könnyen összetévesztheti
a játékot az édességgel. Mégis kinek éri meg ez a kockázat? – teszi fel a
kérdést a jogvédő szervezet.
Gátlástalan reklámkampányáért részesült „Az év rossz
vállalata” címben az Ely Lilly. A brit gyógyszergyártó 2007-ben mintegy
1,1 milliárd amerikai dollárt keresett Cialis nevű készítményén, amelyet egyébként
a férfiak úgynevezett erektilis diszfunkciójának (ED), azaz merevedési
zavarának kezelésére használnak. Az ED „gyógyítása” nagy üzlet, bár sok
független tanulmány megkérdőjelezi a gyógyszeres terápia hatékonyságát. A cég 2008-ban hivatalos dorgálást is kapott Nagy-Britanniában,
amiért egyes hirdetéseiben nem adott megfelelő tájékoztatást a Cialis
mellékhatásairól, Ausztráliában pedig azért büntették meg, mert a helyi
szabályozásokat áthágva reklámozta a szert a médiában.
A Samsung páncélozott tankjával került be a
díjazottak közé: K9-eseivel a cég a termékfejlesztés egy egészen új dimenzióját
nyitotta meg. Bár a cég azt hirdeti, hogy „a társadalom javulásán
fáradozik globális szinten”, biztonságosabb módon művelhetné mindezt, ha egyszerűen
csak a televíziók gyártásánál maradna – kommentálja értékelésében a CI.
Következetesen félrevezető reklámszlogenjei és
ellentmondásos marketinghadjáratai miatt részesült a világszervezet díjában a Toyota.
Prius Hybrid típusú autójának reklámfilmjében például faágakból,
levelekből állítanak össze egy kocsit, amely aztán egy fuvallatra szétbomlik,
és szervesen beleolvad a természetbe. Az autó (relatíve) alacsony károsanyag-kibocsátásától
eltekintve azonban álságos a Prius környezetre gyakorolt jótékony hatása és a
szerves hulladékok elbomlása közé egyenlőségjelet tenni. A CI szerint a Toyoták
teljes választékát tekintve is kétséges, hogy a cég mennyire veszi komolyan a
zöld ügyeket.
A
Fogyasztóvédelmi Világszervezet sajtóközleménye itt olvasható >>>
Kép [cc] Amanda,
Consumers International