| Tóth András
Szemfényvesztés, vagy tényleg kivonul a Pepsi az iskolákból?
Világszerte folytatja a cukrozott üdítőitalok iskolai kivonásának akcióját az amerikai PepsiCo. Többszöri megkeresésünkre sem adtak kielégítő választ a Pepsinél, pedig kíváncsiak lettünk volna arra, hogy hazánkra is vonatkozik-e ez a vállalás.
A Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége, a MÜSZ levelében arról tájékoztatta a Tudatos Vásárlót, hogy a multinacionális cégek már 2006-ban aláírták az önkorlátozó kódexet, azaz az általános iskolákban közvetlenül nem forgalmaznak cukortartalmú üdítőitalokat. Ezek szerint mi már előrébb járunk?
A gyermekkövérség elleni harc jegyében a PepsiCo 2012-ig 200 országban kivonja az általa gyártott, magas kalóriatartalmú, édesített üdítőket az iskolai büfékből. A vállalás szerint az általános iskolákban a cég csak vizet, zsírszegény vagy alacsony zsírtartalmú tejet, valamint hozzáadott cukrot nem tartalmazó gyümölcsleveket árusít majd. A középiskolákra is ugyanez vonatkozik, az alacsony kalóriatartalmú üdítőkkel – például a Diet Pepsivel – kiegészítve.
Az amerikai üdítőital szövetség adatai szerint 2004 és 2009 között a magas kalóriatartalmú, vagyis hozzáadott cukrot is tartalmazó üdítők eladása 95%-kal csökkent az Egyesült Államok iskoláiban, nem utolsósorban a PepsiCo akciója következtében.
Önkorlátozás már van nálunk
Kiss Gáborné, a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének (MÜSZ) titkára elmondta, hogy 2007-ben csatlakoztak az UNESDA (Union of European Beverages Associations) ide vonatkozó önszabályozó vállalásaihoz. Ez kódexben rögzíti, hogy a táplálkozás területén, így az iskolai büfék áruválasztékában milyen korlátozásokat tartanak be az alkoholmentes italgyártók.
A Coca Cola és a PepsiCo – amelyek közvetlenül is tagjai az UNESDA-nak – már korábban, 2006-ban aláírták az önkorlátozó kódexet, és ennek szabályait követik az EU tagországaiban.
A PepsiCo hazai érdekeltsége, a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. közvetlen értékesítés keretén belül ma sem árusít az általános iskolákban cukortartalmú üdítőitalokat. Ebben a kérdésben tehát a magyar alkoholmentes italgyártók már megelőzték a PepsiCo világszerte indított akcióját – hangsúlyozta a titkár.
Kelemen Kata, a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. marketing menedzsere április 23-án kelt levelében úgy reagált, hogy még dolgoznak a hivatalos állásponton, és miután lesz információja, tájékoztat bennünket. Ez a mai napig nem történt meg.
Eredményes akció?
Pogány Éda, a Coca Cola Magyarország kommunikációs igazgatója elmondta, hogy elvileg a MÜSZ minden tagvállalatára érvényes a vállalás. Minden nagyobb gyártó és forgalmazó tagja a MÜSZ-nek, ez 80%-os lefedettséget jelent.
A Pepsi és a többi gyártó csak a közvetlen értékesítésben vállal önszabályozást. Az automatákat működtető, az árut a nagykereskedőktől vásároló kis cégekre már nem vonatkozik az ajánlás.
Az iskolai büfék áruválasztékának látszólag szigorú korlátozása nem old meg minden problémát, inkább csak eltávolítja a felelősséget a gyártótól, aki moshatja kezeit, ha közvetett formában mégis bekerül az iskolába a „tiltott” termék.
Ott vannak ugyanis az iskolai büfék, ahol ha nem megfelelő az iskolai vezetőség és a szülői munkaközösség nyomása, továbbra is árusítható cukrozott üdítő. Az iskolák közelében lévő élelmiszerboltokban sem ellenőrzi senki, hogy mit vesz a gyerek.
Mondjuk ki, ez a szabályozás és bármiféle akció nem lehet a legeredményesebb módszer a gyerekek elhízása ellen.
Kép [cc] wholelot