fbpx
zöld állítások reklám BEUC

Óriási ellentmondásra mutat rá egy nagyszabású kutatás a zöld reklámokkal kapcsolatban

A vállalatok zöld reklámjai egyre jobban zavarják a vásárlókat, annyira, hogy háromnegyedük egyes cégeket egyenesen eltiltana attól, hogy zöldnek, fenntarthatónak nevezzék tevékenységüket vagy termékeiket. Eközben gyakorlatilag alig van ember, aki minden helyzetben képes lenne felismerni, ha hamis zöld állításokkal traktáljákEgyebek közt ez derült ki abból a nagyszabású uniós fogyasztói felmérésből, amit itthon a Tudatos Vásárlók Egyesülete készített.

Magyarországon a Tudatos Vásárlók Egyesülete végezte az egyébként 16 európai és Európán kívüli országra kiterjedő felmérést, amely a fogyasztók környezetbarát állításokkal kapcsolatos megítélését vizsgálta. Az eredmények szerint:

  • A válaszadók közel fele (48%) szívesebben vásárol környezetvédelmi címkével ellátott termékeket, mint címkével nem rendelkező termékeket.  
  • Minden harmadik válaszadó (34%) állítja, hogy az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer észlelt zöldre festést.
  • Mindössze 3 százalékul vallja magáról, hogy mindig képes felismerni a hamis zöld állításokat 
  • Négyből három válaszadó úgy véli, hogy a zöld állításokat és címkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyták vagy ellenőrizték.
  • Csaknem 70 százalék gondolja, hogy szükség van a hatósági szabályozásra, illetve független szervezetek tanusítási tevékenységére. 
  • Négy európai válaszadóból három úgy gondolja, hogy a “kiemelten szennyező vállalatoknak” egyáltalán nem szabadna használni semmilyen zöld állítást.

Ez utóbbiak közé tartozik többek között a Coca-Cola és Nestlé, amelyek ellen nemrég nyújtottunk be panaszt európai fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt a műanyag palackjaik okozta környezetszennyezés és az ezzel ellentétes fenntarthatósági állításaikkal kapcsolatban.

Hasonlóan megtévesztő a légitársaságok kibocsájtás-kompenzációs marketing üzenete, ami azt sugallja, hogy a repülés néhány kattintással fenntarthatóvá tehető.

A felmérés rámutat, hogy a legtöbb fogyasztó ma már szeretne tenni a környezeti lábnyomának csökkentéséért, és ehhez megbízható információkat keres. Azonban összekavarja és ezért frusztrálja őket a zavarba ejtő, véget nem érő zöld címkék és állítások tengere.

A zöldre festést súlyos problémának tartjuk, és látszik, hogy nem alaptalanul

tudatos vásárlók egyesülete Dénes Júlia
Dénes Júlia

“A félrevezető zöld reklámállításokat a fogyasztók 41 százaléka tartja manipulatívnak, és ettől joggal átverve  érzi magát. Ez azért is gond, mert egy-egy ilyen eset, amire fény derül, általánosságban is aláássa a zöld állításokba vetett bizalmat. Az eredmény: még a megalapozott, megbízható minősítéssel alátámasztott állításokban is kevésbé bíznak majd a fogyasztók

világítja meg a probléma lényegét Dénes Júlia, egyesületünk munkatársa.  

A fogyasztóknak megbízható környezeti információkra van szükségük ahhoz, hogy fenntarthatóbb életmódra térjenek át. Felmérésünk egyértelműen mutat rá arra, hogy az emberek nincsenek felkészülve a zöldre festés felismerésére.

“Nem a fogyasztók feladata kellene legyen az igaz és a hamis megkülönböztetése. Azt várják el a hatóságoktól, hogy az állítások és címkék eleve megbízhatóak legyenek”

Monique Goyens, a BEUC főigazgatója.

“A fogyasztók érthető módon általában nincsenek tisztában azzal, hogy bár egyes termékek, például élelmiszerek, műanyag palackok vagy repülőjegyek “szén-dioxid-semlegesnek” vannak feltüntetve a piacon, ezek a termékek szén-dioxid-kompenzációra támaszkodnak, és még mindig szén-dioxidot bocsátanak ki.”  

 Ha jobban kitekintünk a nagyvilágba, máshol sem jobb a helyzet. A felmérés eredményei nagyjából hasonlóak azokban az Európán kívüli országokban is, ahol a felmérést végezték: az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában és Új-Zélandon. A fogyasztók rosszul vagy egyáltalán nem érzik magukat tájékozottnak azokról a követelményekről, amelyeket a vállalatoknak be kell tartaniuk ahhoz, hogy zöld állításokat használhassanak.

A Tudatos Vásárlók Egyesületének nemrég megjelent hazai felmérése kissé pozitívabb képet mutat a hiteles ökominősítések ismerete tekintetében. Itthon minden 3. fogyasztó ismeri az egyik legelterjedtebb hiteles öko minősítést, az EU-ökocímkét (EU Ecolabel) köszönhetően a népszerűsítő kampányoknak, illetve annak, hogy egyre több terméken jelenik meg itthon a címke.

Támogass minket, hogy több hasznos tartalmat tudjunk mutatni neked a jövőben is!

A hamis zöld reklámok megakadályozására irányuló nemzetközi erőfeszítéseknek fel kell zárkózniuk a vállalatok kreativitásához

A tanulmány eredményei alapján a BEUC és tagszervezetei, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete is az alábbi ajánlásokat fogalmazta meg a politikai döntéshozók felé: 

  1. A tagállamok késedelem nélkük ültessék át a nemzeti jogba a “Fogyasztók helyzetbe hozása a zöld átmenet érdekében” című dokumentumban felsoroltakat, kezdve a széndioxid-semleges állítások betiltásával. “Tanulmányunk azt mutatja, hogy a fogyasztók nyitottak a szigorúbb intézkedésekre, amelyek megakadályozzák, hogy a szennyező vállalatok zöldre fessék termékeiket. Mivel a COP28 hamarosan megkezdődik, a hamis zöld reklámok megakadályozására irányuló nemzetközi erőfeszítéseknek fel kell zárkózniuk a vállalatok kreativitásához” – mondta ezzel kapcsolatban a BEUC képviselője.
  2. Az EU fogadja el a “zöld állításokról szóló irányelvet“, és gondoskodjon arról, hogy a zöld állítások és címkék tekintetében szilárd előzetes jóváhagyást vezessenek be, amely ugyanakkor elegendő teret enged a megbízható címkéknek.
  3. Támogassák és népszerűsítsék a hiteles környezetbarát címkék, például az uniós ökocímke használatát.
  4. Erősítsék meg a zöldre festés elleni intézkedéseket.
  5. Gyorsítsák fel a nemzetközi együttműködést a zöldre festés elleni küzdelemben.

Az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezete (BEUC) és az International Consumer Research & Testing hálózat akciójában részt vevő BEUC-tagszervezetek: (Belgium); VKI (Ausztria); dTest (Csehország); Forbrugerrådet Tænk (Dánia); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Magyarország); Altroconsumo (Olaszország); Consumentenbond (Hollandia); Forbrukerrådet (Norvégia); DECO (Portugália), Zveza potrošnikov Slovenije (Szlovénia); OCU (Spanyolország), Sveriges Konsumenter (Svédország). Ehhez jönnek még a CHOICE (Ausztrália); Consumer NZ (Új-Zéland); Consumer Reports (USA) és Protégez-Vous (Kanada).

A kutatás háttere 

A felmérés 2023 május 22 és június 14 között on-line zajlott, és 12 európai és 4 Európán kivüli ország lakosai vettek részt benne. (Ausztria, Ausztrália, Belgium, Kanada, Csehország, Dánia, Magyarország, Olaszország, Hollandia, Új Zéland, Norvégia, Portugália, Szlovénia, Spanyolország, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok). Országonként közel 1000 fő, 18 és 74 év közötti válaszadó véleménye került bele a felmérésbe, a minta reprezentatív volt. A kutatást a BEUC megrendelésére az Euroconsumers végezte el.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok