fbpx
palack újrahasznosítható

A GVH-hoz fordultunk a nagy italgyártók félrevezető állításai miatt 

A nagy italgyártók megtévesztő zöld állításai, azaz zöldre festés miatt megkerestük a hazai gyártókat, és panaszt tettünk a GVH-nál, korábban pedig európai fogyasztóvédőkkel együtt panaszt nyújtottunk be az Európai Bizottságnál is. A Coca-Cola HBC, a Danone és a Nestlé Waters/Nestlé ugyanis félrevezető állításokat tesznek termékeik újrahasznosíthatóságáról, márpedig az ilyen állítások nem felelnek meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó uniós szabályoknak.

  • Az európai átlagfogyasztó évente mintegy 118 liter palackozott ásványvizet iszik, ennek 97%-át műanyag flakonokban vesszük meg.
  • Az italos palackok az európai vizek műanyagszennyezésének egyik fő forrása.
  • Az italipar olyan újrahasznosíthatósági állításokkal él, amelyek kutatásaink szerint túl homályosak, pontatlanok vagy/és nem kellően megalapozottak.
palack újrahasznosítható fonte natura
A Fonte Natura palackokon a “rePET” felirat – nehezen értelmezhető, mit jelent pontosan.

Akár ruhát vásárolunk, bankszámlát nyitunk vagy palackozott ásványvizet veszünk, fogyasztóként egyre inkább a lehető legfenntarthatóbb döntést akarjuk meghozni, és ehhez megbízható információkat keresünk. Eközben pedig téves és megtévesztő állításokkal bombázznak minket, és nehéz, gyakran lehetetlen eldönteni, melyik állításban vagy címkében bízhatunk.

2023. november 7-én a BEUC és 13 ország tagszervezetei jelentették az uniós hatóságoknak, hogy a nagy italgyártók például a Coca-Cola, a Danone és a Nestlé Waters/Nestlé vizes palackaikon félrevezető kereskedelmi állításokat tesznek termékeik újrahasznosíthatóságáról.

A jelentést előkészítő munkában részt vett a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A folyamat során felvettük a kapcsolatot a Coca Cola Magyarországgal, a Szentkirályi Magyarországgal, illetve a Fonte Viva Kft-vel.

Európai fogyasztóvédőkkel együtt 3 fő aggodalomra okot adó állítást találtunk a palackokon:  

  1.  “100%-ban újrahasznosítható”: Ez a kétértelmű kifejezés számos tényezőtől függ, például az anyaggyűjtéshez rendelkezésre álló infrastruktúrától, a válogatási folyamat hatékonyságától, illetve a megfelelő újrahasznosítási eljárásoktól. A PET flakonok újrahasznosítási aránya a becslések szerint az EU-ban mindössze 55%, az újrahasznosítás esélye pedig 30% körüli.
  2. “100%-ban újrahasznosított“: Ez az állítás tévesen azt sugallja, hogy a teljes palack teljes egészében újrahasznosított anyagokból készült. Viszont a palackok kupakja az uniós jogszabályok szerint nem készülhet újrahasznosított anyagból és a címkék is ritkán készülnek újrahasznosított anyagból. Ezen túlmenően a flakon testéhez új műanyagot (azaz nem újrahasznosított műanyagot) is szokás hozzáadni.
  3. Zöld képek használata: Zárt hurkokat, zöld logókat vagy természeti képeket használnak számos vizes palack márkajelzésére Európa-szerte. Ezek a környezeti semlegesség, a végtelen műanyag körforgás hamis képzetét keltik, és még azt a benyomást is kelthetik, hogy a palackok pozitív hatást gyakorolnának a környezetre.  

“A 100%-ban újrahasznosított/újrahasznosítható állítások használata vagy a természetképek és zöld vizuális elemek megjelenítése azt sugallják, hogy a műanyag környezetbarát, és ez félrevezeti a fogyasztókat. Ilyen állítások azonban számos, Európa-szerte értékesített vizes palackon megtalálhatók. Az a probléma, hogy nincs garancia arra, hogy teljes mértékben újrahasznosítható lesz, ha egyszer a kukába kerül. Ennek a zöldre festésnek véget kell vetni”

nyilatkozta Ursula Pachl, az európai fogyasztóvédőket tömörítő BEUC főigazgató-helyettese.

Az eredmények nyomán a BEUC és tagszervezetei, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete panaszt nyújtottak be az Európai Bizottsághoz és a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC), és felszólítottuk őket, hogy indítsanak vizsgálatot, valamint biztosítsák, hogy a kereskedők ne vezessék félre a fogyasztókat ilyen állításokkal.

Itthon a Gazdasági Versenyhivatalt és a hazai gyártókat kerestük meg az ügyben.

Az akcióban részt vevő BEUC-tagszervezetek: VKI (Ausztria); Асоциация Активни потребители (Bulgária); CLCV (Franciaország); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet (Finnország); EKPIZO és KEPKA (Görögország); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Magyarország); Altroconsumo (Olaszország); Consumentenbond (Hollandia); DECO (Portugália), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) (Szlovákia); Zveza potrošnikov Slovenije (Szlovénia); OCU (Spanyolország). Az FRC (Svájc) támogatta ezt az akciót, példákat szolgáltatva a követelésekre.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás