fbpx
22 fogyasztóvédelmi szervezetével együtt uniós szintű panaszt nyújtottunk be 17 európai légitársaság félrevezető állításait miatt

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Hatalmas összefogás az utasokért a zöldre festő légitársaságok ellen

18 ország összesen 22 fogyasztóvédelmi szervezetével együtt fordultunk az Európai Bizottsághoz és a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC), 17 európai légitársaság félrevezető, az éghajlattal kapcsolatos állításait kifogásoljuk. A fogyasztóvédők által megrendelt jogi elemzés szerint az ilyen állítások sértik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni uniós szabályokat. Itthon a Gazdasági Versenyhivatalt, valamint fogyasztóvédelmi hatóságként az illetékes kormányhivatalt szólítjuk föl, hogy vizsgálja meg a kérdést.

Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air – 17 légitársaságot vizsgáltunk, és szólítjuk föl őket arra, vessenek véget a félrevezető gyakorlatnak.

Egész Európára kiterjedő vizsgálatot tartunk szükségesnek, és felszólítjuk az érintett légitársaságokat és az egész ágazatot, hogy hagyjanak fel a zöldre festő állításokkal. Miért? Mert azt a benyomást keltik a fogyasztókban, hogy a repülés fenntartható lehet. Ez pedig egyszerűen nem igaz: a repülés nem fenntartható, és a közeljövőben sem lesz az.

“Amikor teljesen világos, hogy a légi közlekedés az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős és egyre növekvő részét okozza, hihetetlen, hogy a légitársaságok szabadon csábítják a fogyasztókat olyan éghajlatbarát üzenetekkel, mint a “CO2-kompenzált” vagy “CO2-semleges”. Sürgetjük a hatóságokat, hogy vegyék kezükbe az ügyet, és lépjenek fel ezzel a fogyasztókat súlyosan megtévesztő zöldre festési gyakorlattal szemben.”

(Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese)

Mára általános, hogy a légitársaságok ilyen félrevezető állításokra alapozva azt javasolják a fogyasztóknak, fizessenek extra “zöld” díjakat, és ezzel kompenzálják az utazás klímahatását. A fogyasztóvédelmi szervezetek szerint

a hatóságoknak fel kell szólítaniuk a légitársaságokat, hogy térítsék meg a fogyasztóknak a kibocsátás-kompenzációért elkért költségeket.

Zöldebb, mint a valóság? Útmutató a greenwashing felismeréséhez webinár

A Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) tagjaival számos példát azonosítottunk a fogyasztókat célzó megtévesztő gyakorlatokra:

  1. Azok az állítások, amelyek szerint extra költségek kifizetésével “ellensúlyozni”, “semlegesíteni” vagy “kompenzálni” lehet a repülés CO2-kibocsátását, tényszerűen tévesek.
    Az ellensúlyozó tevékenységek éghajlati haszna rendkívül bizonytalan, míg a légi közlekedésből származó CO2-kibocsátás okozta kár biztos.
  2. A légitársaságok félrevezetik a fogyasztókat, amikor többet kérnek tőlük azért, hogy hozzájáruljanak a fenntartható repülési üzemanyagok (SAF) fejlesztéséhez.
    Ezek az üzemanyagok nem piacképesek, és a nemrégiben elfogadott uniós jogszabályok nagyon alacsony célértékeket határoznak meg arra vonatkozóan, hogy mekkora arányban kellene szerepelniük a repülőgépek üzemanyag-összetételében. Ez azt jelenti, hogy amíg a SAF-ok nem lesznek tömegesen elérhetők – a 2030-as évek végét követően -, addig a legjobb esetben is csak kisebb arányt fognak képviselni a repülőgépek kerozintartályaiban.
  3. Megtévesztő azt sugallni, hogy a légi közlekedés lehet “fenntartható”, “felelős” és “zöld”.
    A légiközlekedési ágazat által alkalmazott stratégiák egyike sem képes jelenleg megakadályozni az üvegházhatású gázok kibocsátását. Fontos, hogy véget vessünk ezeknek az állításoknak, mivel a légi forgalom növekedésével a kibocsátások még évekig növekedni fognak.

Kamunak tűnik a zéró-kibocsátás a legnagyobb cégeknél

Akár “zöld viteldíjat” fizetünk, akár nem, a repülőjárat akkor is kibocsátja az éghajlatra káros gázokat

A repülés széndioxid-mentesítésére irányuló technológiai megoldások nem fognak egyhamar tömegesen megvalósulni, így a repülést fenntartható közlekedési módként feltüntetni szín tiszta zöldre festés.

Egy olyan időszakban, amikor sokan szeretnének fenntarthatóbb módon utazni, a légitársaságoknak sürgősen fel kellene hagyniuk azzal, hogy hamis nyugalmat kínáljanak a fogyasztóknak

– mutat rá az európai fogyasztóvédőket tömörítő BEUC.

A fogyasztói keresletnek a fenntarthatóbb közlekedési módok irányába történő elmozdítása kulcsfontosságú a kibocsátáscsökkentés szempontjából. A légitársaságoknak fel kell hagyniuk azzal a hamis benyomással, hogy a fogyasztók fenntartható közlekedési módot választanak. Emellett a döntéshozóknak olyan megoldásokat kell szorgalmazniuk, amelyek megbízható, vonzó és fenntartható alternatívákat kínálnak a fogyasztóknak, például jobb minőségű távolsági vasúti összeköttetéseket.

A kibocsátás-kompenzáció „egy kicsit vicces”, de azért ajánlja az utazóknak a Wizz Air vezérigazgatója

Az akcióban részt vevő BEUC-tagszervezetek: Arbeiterkammer (Austria); TestAchats/TestAankoop (Belgium); Асоциация Активни потребители (Bulgária); Forbrugerrådet Tænk (Dánia); CLCV és UFC-Que Choisir (Franciaország); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (Finnország); EKPIZO (Görögország); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Magyarország); Altroconsumo (Olaszország); Forbrukerrådet (Norvégia); Fundacja Konsumentów és Federacja Konsumentów (Lengyelország); DECO (Portugália); Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (Szlovákia); Zveza potrošnikov Slovenije (Szlovénia); ASUFIN, CECU és OCU (Spanyolország); Sveriges Konsumenter (Svédország); Fédération romande des consommateurs (Svájc). A VZBV (Németország) jogi figyelmeztetést adott ki több, a riasztásban azonosított kereskedőnek.


LIFE ITM logo

Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata támogatásával készült. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás