Hatalmas összefogás az utasokért a zöldre festő légitársaságok ellen
18 ország összesen 22 fogyasztóvédelmi szervezetével együtt fordultunk az Európai Bizottsághoz és a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC), 17 európai légitársaság félrevezető, az éghajlattal kapcsolatos állításait kifogásoljuk. A fogyasztóvédők által megrendelt jogi elemzés szerint az ilyen állítások sértik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni uniós szabályokat. Itthon a Gazdasági Versenyhivatalt, valamint fogyasztóvédelmi hatóságként az illetékes kormányhivatalt szólítjuk föl, hogy vizsgálja meg a kérdést.
Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air – 17 légitársaságot vizsgáltunk, és szólítjuk föl őket arra, vessenek véget a félrevezető gyakorlatnak.
Egész Európára kiterjedő vizsgálatot tartunk szükségesnek, és felszólítjuk az érintett légitársaságokat és az egész ágazatot, hogy hagyjanak fel a zöldre festő állításokkal. Miért? Mert azt a benyomást keltik a fogyasztókban, hogy a repülés fenntartható lehet. Ez pedig egyszerűen nem igaz: a repülés nem fenntartható, és a közeljövőben sem lesz az.
“Amikor teljesen világos, hogy a légi közlekedés az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős és egyre növekvő részét okozza, hihetetlen, hogy a légitársaságok szabadon csábítják a fogyasztókat olyan éghajlatbarát üzenetekkel, mint a “CO2-kompenzált” vagy “CO2-semleges”. Sürgetjük a hatóságokat, hogy vegyék kezükbe az ügyet, és lépjenek fel ezzel a fogyasztókat súlyosan megtévesztő zöldre festési gyakorlattal szemben.”
(Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese)
Mára általános, hogy a légitársaságok ilyen félrevezető állításokra alapozva azt javasolják a fogyasztóknak, fizessenek extra “zöld” díjakat, és ezzel kompenzálják az utazás klímahatását. A fogyasztóvédelmi szervezetek szerint
a hatóságoknak fel kell szólítaniuk a légitársaságokat, hogy térítsék meg a fogyasztóknak a kibocsátás-kompenzációért elkért költségeket.
Zöldebb, mint a valóság? Útmutató a greenwashing felismeréséhez webinár
A Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) tagjaival számos példát azonosítottunk a fogyasztókat célzó megtévesztő gyakorlatokra:
- Azok az állítások, amelyek szerint extra költségek kifizetésével “ellensúlyozni”, “semlegesíteni” vagy “kompenzálni” lehet a repülés CO2-kibocsátását, tényszerűen tévesek.
Az ellensúlyozó tevékenységek éghajlati haszna rendkívül bizonytalan, míg a légi közlekedésből származó CO2-kibocsátás okozta kár biztos. - A légitársaságok félrevezetik a fogyasztókat, amikor többet kérnek tőlük azért, hogy hozzájáruljanak a fenntartható repülési üzemanyagok (SAF) fejlesztéséhez.
Ezek az üzemanyagok nem piacképesek, és a nemrégiben elfogadott uniós jogszabályok nagyon alacsony célértékeket határoznak meg arra vonatkozóan, hogy mekkora arányban kellene szerepelniük a repülőgépek üzemanyag-összetételében. Ez azt jelenti, hogy amíg a SAF-ok nem lesznek tömegesen elérhetők – a 2030-as évek végét követően -, addig a legjobb esetben is csak kisebb arányt fognak képviselni a repülőgépek kerozintartályaiban. - Megtévesztő azt sugallni, hogy a légi közlekedés lehet “fenntartható”, “felelős” és “zöld”.
A légiközlekedési ágazat által alkalmazott stratégiák egyike sem képes jelenleg megakadályozni az üvegházhatású gázok kibocsátását. Fontos, hogy véget vessünk ezeknek az állításoknak, mivel a légi forgalom növekedésével a kibocsátások még évekig növekedni fognak.
Akár “zöld viteldíjat” fizetünk, akár nem, a repülőjárat akkor is kibocsátja az éghajlatra káros gázokat
A repülés széndioxid-mentesítésére irányuló technológiai megoldások nem fognak egyhamar tömegesen megvalósulni, így a repülést fenntartható közlekedési módként feltüntetni szín tiszta zöldre festés.
Egy olyan időszakban, amikor sokan szeretnének fenntarthatóbb módon utazni, a légitársaságoknak sürgősen fel kellene hagyniuk azzal, hogy hamis nyugalmat kínáljanak a fogyasztóknak
– mutat rá az európai fogyasztóvédőket tömörítő BEUC.
A fogyasztói keresletnek a fenntarthatóbb közlekedési módok irányába történő elmozdítása kulcsfontosságú a kibocsátáscsökkentés szempontjából. A légitársaságoknak fel kell hagyniuk azzal a hamis benyomással, hogy a fogyasztók fenntartható közlekedési módot választanak. Emellett a döntéshozóknak olyan megoldásokat kell szorgalmazniuk, amelyek megbízható, vonzó és fenntartható alternatívákat kínálnak a fogyasztóknak, például jobb minőségű távolsági vasúti összeköttetéseket.
Az akcióban részt vevő BEUC-tagszervezetek: Arbeiterkammer (Austria); TestAchats/TestAankoop (Belgium); Асоциация Активни потребители (Bulgária); Forbrugerrådet Tænk (Dánia); CLCV és UFC-Que Choisir (Franciaország); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (Finnország); EKPIZO (Görögország); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Magyarország); Altroconsumo (Olaszország); Forbrukerrådet (Norvégia); Fundacja Konsumentów és Federacja Konsumentów (Lengyelország); DECO (Portugália); Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (Szlovákia); Zveza potrošnikov Slovenije (Szlovénia); ASUFIN, CECU és OCU (Spanyolország); Sveriges Konsumenter (Svédország); Fédération romande des consommateurs (Svájc). A VZBV (Németország) jogi figyelmeztetést adott ki több, a riasztásban azonosított kereskedőnek.
Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata támogatásával készült. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.