A kibocsátás-kompenzáció “egy kicsit vicces”, de azért ajánlja az utazóknak a Wizz Air vezérigazgatója
Támogasd ősszel induló kampányunkat, hogy még több zöldre festésnek, még több esetnek tudjunk utána járni!
A napokban adtunk hírt arról, hogy környezetvédelmi csoportok beperelték az Air France KLM holland leányvállalatát a cég reklámkampánya miatt, mert szerintük félrevezeti az ügyfeleket azzal kapcsolatban, mennyire fenntarthatóak a légitársaság járatai. Ennek kapcsán idézzük fel azt az esetet, amikor a Wizz Air vezérigazgatója azt találta mondani, hogy a kibocsátás-kompenzáció szerinte „egy kicsit vicces”, olyan, mint ha elültenél 1-2 fát, és azt gondolnád, ezzel minden ki van pipálva.
Váradi József 2021 októberében a World Routes légiközlekedési konferencián nem nagyon válogatta meg a szavait, amikor a kibocsátás-kompenzáció értékéről szólt a vitában egyenesen zöldre festésnek nevezve azt. Váradi hasonló megjegyzéseket tett egy légiközlekedési iparhoz kapcsolódó eseményen New York-ban, néhány héttel azelőtt is – írta meg a euronews.com.
Amikor feltették neki a kérdést, hogy akkor mégis miért van még mindig kibocsátás-kompenzációs programja a Wizz Air-nek, ha a vezérigazgatónak ez a véleménye róla, Váradi a személyzet főnökéhez fordult, és megkérdezte: „tényleg van még ilyen programunk?”
Miután munkatársai megerősítették, hogy a program valóban létezik, Váradi azzal folytatta, hogy az ő kibocsátás-kompenzációs programjuk bizony „nem fogja megváltani a világot”, és beismerte, hogy az intézkedés nem elég erős – olvasható a euronews.com-on.
A Wizz Air egyébként részben gépparkjának frissítésével tesz lépéseket a klímahatása ellen: repülőgépeinek kora átlagosan kevesebb mint 5 év.
„Képzeljük csak el: egy vacak, régi repülőt vezetsz, állatira szennyezed a környezetet, aztán ültetsz két fát, és azt hiszed, ezzel minden oké?”
Hogy néz ki a Wizz Air kibocsátás-kompenzációs programja?
A légitársaság weboldalán az utasok kiszámolhatják, mennyi a karbonkibocsátásuk az adott úton, majd fizethetnek, hogy kompenzálják azt. Az így befizetett pénzzel az utasok a „jóváhagyott karboncsökkentő projekteket” támogatják. A Wizz állítása szerint minden befizetett pénz közvetlenül a projektekre megy – az adminisztrációs és a működtetési költségek fedezése mellett persze.
Annak ellenére, hogy a Wizz Európa leggyorsabban növekvő fapados légi társasága, csak két kompenzációs projektje van: egy faültető program Ugandában és egy ecuadori projekt, amelynek lényege, hogy szeméttelepen keletkező gázokból generálnak áramot. Ennek a programnak a megvalósításában a Wizz partnere a klímafókuszú tech-cég, a CHOOSE. A CHOOOSE olyan platformot hozott létre, mely az egyének és a szervezetek számára is lehetővé teszi, hogy a legjobb karbonkibocsátás-csökkentő programokhoz csatlakozzanak könnyedén, világszerte.
A Wizz Air Európa, ha nem a világ legzöldebb légitársaságának vallja magát:
- gépeinek kora átlagosan kevesebb mint 5 év, ami azt jelenti, hogy hatékonyabb energiafelhasználásúak, mint az öregebb gépek,
- ezeken a gépeken több az ülőhely, és 25%-kal kevesebb üzemanyagot égetnek el, mint a régebbiek,
- nem működtetnek 500 km-nél rövidebb távon repülő járatot.
Támogasd ősszel induló kampányunkat, hogy mások is megérthessék, mi a baj a zöldre festéssel!
A cikket az Agrárminisztérium KFSF/27/2022 szerződése társfinanszírozta. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles.