• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A tej helyett babot, vizet és a családot ajánlják a kanadaiaknak

2019.02.04. /

Vizet igyál, otthon egyél a családoddal, tányérod felén zöldség és gyümölcs legyen, a tej helyett inkább növényi fehérjét fogyassz, ne termelj hulladékot - üdítően progresszív Kanada új, hivatalos táplálkozási ajánlása, amit több évtizedes berögződéseknek és az élelmiszeripar nyomásának ellenállva írtak meg. Meg is látszik az eredményen.

Megmentheted a bolygót egy tál lencsével, babbal
Liszt kisokos - melyiket válasszam?
Rétes, fogós, Graham, durum - melyik a jó liszt? Melyiket miért és mihez használjunk?

Igyál vizet, amit ízesíthetsz gyümölcsdarabokkal is, viszont magas szabad cukortartalma miatt szomjoltásra ne a gyümölcslevet válaszd. Az állati eredetű termékekből az alacsonyabb zsírtartalmút vásárold. Tányérod felét gyümölcsökkel és zöldségekkel töltsd meg. Kerüld a feldolgozott élelmiszereket. Fogd vissza alkoholfogyasztásodat.

A friss, 2018-as ajánlás grafikája

Tíz év után készült el Kanada új táplálkozási ajánlása, amelyet ezúttal szigorúan tudományos alapokon, az élelmiszeripari nyomástól elhatárolódva alkottak meg. Meg is látszik az eredményen: a 62 oldalas ajánlás arra buzdítja a kanadai lakosságot, hogy részesítsék előnyben a növényi eredetű fehérjeforrásokat, igyanak vizet és kevesebbet aggódjanak a napi tápanyag és étel adagok miatt. Inkább fókuszáljanak az otthoni főzésre és a családi, baráti körben történő étkezésre.

 

Tej - a nagy fordulat

Bár az ajánlás nem tartja egészségtelen élelmiszernek a tejet, az arányok látványosan eltolódtak a tekintetben, mennyire helyezi, pontosabban nem helyezi előtérbe a tej szerepét. Amíg a 2007-es ajánlás grafikáján (lásd lejjebb) még egymás mögött sorakoznak a különféle tejesdobozok, a mostani grafikán (fent) fehérjeforrásként magvakat, hüvelyeseket, a tofut, halat látunk, a tejtermékeket mindössze egy pohárka natur joghurt képviseli.

Tisztában vagyunk vele, hogy a tej fogyasztásának kérdése itthon szakmai körökben is sok vitát kavar. Vannak, akik érzékenység vagy allergia miatt nem fogyaszthatják, de a tej és a tejtermékek tömeges fogyasztásának kérdése messze túlmutat ezen. Önmagában fenntarthatósági szempontból is örvendetes, hogy egy 37 milliós ország hivatalos táplálkozási ajánlása figyelembe vesz olyan szempontokat is, mint a közösségi élmény, a hulladékmentesség, de ide sorolható a tej háttérbe szorulása is, hiszen mára már világossá vált, hogy az állati eredetű táplálék ilyen mértékű globális fogyasztása fenntarthatatlan. 


Iratkozz fel a Tudatos Vásárló Tesztek hírlevelére, hogy azonnal értesülj az újonnan megjelenő tesztjeinkről.

* indicates required

Az összességében tápanyagdús nyersanyagokat, ételeket és az egészséges táplálkozást pártoló ajánlás szerint elsősorban nem az egyes adagok mérete, hanem azok aránya a lényeges.

Az ajánlás tartalmazza a fenti képet, amelyen látható, hogy a tányér felét zöldségek és gyümölcsök, egy negyedét fehérjedús alapanyagok - magvak, hüvelyesek, tofu, hal -, egy negyedét pedig teljes értékű gabonafélék (teljes kiőrlésű kenyér és tészta, bulgur) kellene, hogy alkossák.

A kerülendő vagy lehetőleg minél kisebb mértékben fogyasztandó élelmiszerek listáján a cukros üdítőitalok, sütemények, az alkohol, a só és a telített zsírok szerepelnek.

Fontos és újszerű része az anyagnak, hogy a fogyasztók gondolják át, hogyan étkeznek, hiszen „az egészséges étkezés nem merül ki abban, hogy mit eszünk”. Ezért célja, hogy népszerűsítse az otthoni közös ételkészítést és étkezést a készétel vásárlással és étteremben étkezéssel szemben. A szülőket pedig jó példa mutatására és főzési ismereteik, a követendő étkezési kultúra átadására bíztatja.

Külön rész foglalkozik azzal, hogy az egészséges étkezést a teljes kanadai lakosság számára elérhetővé kellene tenni, beleértve az alacsony jövedelmű családokat is. Jelenleg minden 6. gyermek olyan körülmények között nő fel, hogy nem jut egészséges élelmiszerhez Kanadában. Ha a kanadai közétkeztetésben is jellemzővé válna a zsiradék-, cukor-, és sócsökkentés, az nagyban segítené a lakosság egészségi állapotát. Akár tantervbe épülő főzés oktatással, a gyerekek könnyebben megtanulhatnák, hogyan étkezzenek egészségesen.

Az ajánlás egyéb téren is a tudatosságra buzdít: az élelmiszercímkék gondos átolvasása, a reklámokkal szembeni kritikus szemlélet és a keletkező szemét csökkentése mind szerepelnek benne.

Az előző, 2007-es ajánlás grafikája

Összességében az új ajánlás üdítően friss a korábbi táplálkozási szivárványhoz és piramishoz képest. A kanadai egészségügy ezzel érezhetően elhatárolódott a tudományosan nem megalapozott, élelmiszeriparnak kedvező javaslatokról, amelyek korábban leragadtak olyan javaslatok mellett, mint hogy „Fogyassz legalább 2 evőkanálnyi repceolajat naponta”. Ez az iránymutatás valóban vezethet pozitív változáshoz. Azáltal, hogy hangsúlyozza a kisebb energiasűrűségű élelmiszerek fogyasztását és a pazarlás, hulladék csökkentését, lényegesen javíthat a táplálkozáson.

 

Nekünk is van

Kevesen tudják, hogy 2016-tól Magyarországnak is új táplálkozási ajánlása van, amit a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) állított össze, és a www.okostanyer.hu oldalon érhető el.

 

 

Az OKOSTÁNYÉR® nevet viselő ajánlás szintén tányér alakban ábrázolja a fogyasztandó élelmiszercsoportok arányát a korábbi ház- vagy piramisalak helyett. Könnyen értelmezhető és táplálkozási felmérések alapján az is belátható, hogy az arányokon érdemes változtatnunk: sokkal több zöldséget, gyümölcsöt, gabonafélét és hüvelyest érdemes fogyasztanunk, a hozzáadott cukron és són pedig lényegesen csökkentenünk.

A gond az, hogy az ajánlás kevesekhez jut el: a legfrissebb nemzetközi tudományos eredmények mellett a hazai táplálkozási szokásokat és ízlést is figyelembe vevő, közérthetően és praktikusan kialakított ajánlásról a rendszeres nethasználóknak csupán 9 százaléka hallott az elmúlt két évben – olvasható az elelmiszer.hu-n.

Az OKOSTÁNYÉR® honlapján mind a felnőttek, mind a gyermekek számára megalkotott útmutató és kísérő anyagok érhetők el, tavaly szeptembertől pedig elérhető a mobiltelefonra letölthető OKOSTÁNYÉR® applikáció is.


Ha szeretnéd, hogy szuper tartalmainkat pofásabb kivitelben olvashasd kérünk, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését!

Így tudsz hozzájárulni:
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000 Ft adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve:    Magnet Bank
Számlaszám:    16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB

Köszönjük!


 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében