• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A tej helyett babot, vizet és a családot ajánlják a kanadaiaknak

2019.02.04. /

Vizet igyál, otthon egyél a családoddal, tányérod felén zöldség és gyümölcs legyen, a tej helyett inkább növényi fehérjét fogyassz, ne termelj hulladékot - üdítően progresszív Kanada új, hivatalos táplálkozási ajánlása, amit több évtizedes berögződéseknek és az élelmiszeripar nyomásának ellenállva írtak meg. Meg is látszik az eredményen.

Igyál vizet, amit ízesíthetsz gyümölcsdarabokkal is, viszont magas szabad cukortartalma miatt szomjoltásra ne a gyümölcslevet válaszd. Az állati eredetű termékekből az alacsonyabb zsírtartalmút vásárold. Tányérod felét gyümölcsökkel és zöldségekkel töltsd meg. Kerüld a feldolgozott élelmiszereket. Fogd vissza alkoholfogyasztásodat.

Az új ajánlás grafikája

Tíz év után készült el Kanada új táplálkozási ajánlása, amelyet ezúttal szigorúan tudományos alapokon, az élelmiszeripari nyomástól elhatárolódva alkottak meg. Meg is látszik az eredményen: a 62 oldalas ajánlás arra buzdítja a kanadai lakosságot, hogy részesítsék előnyben a növényi eredetű fehérjeforrásokat, igyanak vizet és kevesebbet aggódjanak a napi tápanyag és étel adagok miatt. Inkább fókuszáljanak az otthoni főzésre és a családi, baráti körben történő étkezésre.

 

Tej - a nagy fordulat

Bár az ajánlás nem tartja egészségtelen élelmiszernek a tejet, az arányok látványosan eltolódtak a tekintetben, mennyire helyezi, pontosabban nem helyezi előtérbe a tej szerepét. Amíg a 2007-es ajánlás grafikáján (lásd lejjebb) még egymás mögött sorakoznak a különféle tejesdobozok, a mostani grafikán (fent) fehérjeforrásként magvakat, hüvelyeseket, a tofut, halat látunk, a tejtermékeket mindössze egy pohárka natur joghurt képviseli.

Tisztában vagyunk vele, hogy a tej fogyasztásának kérdése itthon szakmai körökben is sok vitát kavar. Vannak, akik érzékenység vagy allergia miatt nem fogyaszthatják, de a tej és a tejtermékek tömeges fogyasztásának kérdése messze túlmutat ezen. Önmagában fenntarthatósági szempontból is örvendetes, hogy egy 37 milliós ország hivatalos táplálkozási ajánlása figyelembe vesz olyan szempontokat is, mint a közösségi élmény, a hulladékmentesség, de ide sorolható a tej háttérbe szorulása is, hiszen mára már világossá vált, hogy az állati eredetű táplálék ilyen mértékű globális fogyasztása fenntarthatatlan. 


Iratkozz fel a Tudatos Vásárló Tesztek hírlevelére, hogy azonnal értesülj az újonnan megjelenő tesztjeinkről.

* indicates required

Az összességében tápanyagdús nyersanyagokat, ételeket és az egészséges táplálkozást pártoló ajánlás szerint elsősorban nem az egyes adagok mérete, hanem azok aránya a lényeges.

Az ajánlás tartalmazza a fenti képet, amelyen látható, hogy a tányér felét zöldségek és gyümölcsök, egy negyedét fehérjedús alapanyagok - magvak, hüvelyesek, tofu, hal -, egy negyedét pedig teljes értékű gabonafélék (teljes kiőrlésű kenyér és tészta, bulgur) kellene, hogy alkossák.

A kerülendő vagy lehetőleg minél kisebb mértékben fogyasztandó élelmiszerek listáján a cukros üdítőitalok, sütemények, az alkohol, a só és a telített zsírok szerepelnek.

Fontos és újszerű része az anyagnak, hogy a fogyasztók gondolják át, hogyan étkeznek, hiszen „az egészséges étkezés nem merül ki abban, hogy mit eszünk”. Ezért célja, hogy népszerűsítse az otthoni közös ételkészítést és étkezést a készétel vásárlással és étteremben étkezéssel szemben. A szülőket pedig jó példa mutatására és főzési ismereteik, a követendő étkezési kultúra átadására bíztatja.

Külön rész foglalkozik azzal, hogy az egészséges étkezést a teljes kanadai lakosság számára elérhetővé kellene tenni, beleértve az alacsony jövedelmű családokat is. Jelenleg minden 6. gyermek olyan körülmények között nő fel, hogy nem jut egészséges élelmiszerhez Kanadában. Ha a kanadai közétkeztetésben is jellemzővé válna a zsiradék-, cukor-, és sócsökkentés, az nagyban segítené a lakosság egészségi állapotát. Akár tantervbe épülő főzés oktatással, a gyerekek könnyebben megtanulhatnák, hogyan étkezzenek egészségesen.

Az ajánlás egyéb téren is a tudatosságra buzdít: az élelmiszercímkék gondos átolvasása, a reklámokkal szembeni kritikus szemlélet és a keletkező szemét csökkentése mind szerepelnek benne.

Az előző, 2007-es ajánlás grafikája

Összességében az új ajánlás üdítően friss a korábbi táplálkozási szivárványhoz és piramishoz képest. A kanadai egészségügy ezzel érezhetően elhatárolódott a tudományosan nem megalapozott, élelmiszeriparnak kedvező javaslatokról, amelyek korábban leragadtak olyan javaslatok mellett, mint hogy „Fogyassz legalább 2 evőkanálnyi repceolajat naponta”. Ez az iránymutatás valóban vezethet pozitív változáshoz. Azáltal, hogy hangsúlyozza a kisebb energiasűrűségű élelmiszerek fogyasztását és a pazarlás, hulladék csökkentését, lényegesen javíthat a táplálkozáson.

 

Nekünk is van

Kevesen tudják, hogy 2016-tól Magyarországnak is új táplálkozási ajánlása van, amit a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) állított össze, és a www.okostanyer.hu oldalon érhető el.

 

 

Az OKOSTÁNYÉR® nevet viselő ajánlás szintén tányér alakban ábrázolja a fogyasztandó élelmiszercsoportok arányát a korábbi ház- vagy piramisalak helyett. Könnyen értelmezhető és táplálkozási felmérések alapján az is belátható, hogy az arányokon érdemes változtatnunk: sokkal több zöldséget, gyümölcsöt, gabonafélét és hüvelyest érdemes fogyasztanunk, a hozzáadott cukron és són pedig lényegesen csökkentenünk.

A gond az, hogy az ajánlás kevesekhez jut el: a legfrissebb nemzetközi tudományos eredmények mellett a hazai táplálkozási szokásokat és ízlést is figyelembe vevő, közérthetően és praktikusan kialakított ajánlásról a rendszeres nethasználóknak csupán 9 százaléka hallott az elmúlt két évben – olvasható az elelmiszer.hu-n.

Az OKOSTÁNYÉR® honlapján mind a felnőttek, mind a gyermekek számára megalkotott útmutató és kísérő anyagok érhetők el, tavaly szeptembertől pedig elérhető a mobiltelefonra letölthető OKOSTÁNYÉR® applikáció is.


Ha szeretnéd, hogy szuper tartalmainkat pofásabb kivitelben olvashasd kérünk, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését!

Így tudsz hozzájárulni:
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000 Ft adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve:    Magnet Bank
Számlaszám:    16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB

Köszönjük!


 









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében