• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Társkereső gazdáknak és fogyasztóknak

2015.01.06. /

Helyi élelmiszereket fogyasztani menő és környezetbarát. A 30km.hu segít összehozni a fogyasztókat a közelükben található termelőkkel. Kérdéseinkre a 30km.hu egyik alapítója, Vöröss Levente válaszolt.

 

Minél kevesebbet utazik az élelmiszer, annál kisebb az ökológiai lábnyoma, annál fenntarthatóbb. Sokszor probléma, hogy az ember nem is tudja mennyi termelő van a közelében. A 30km.hu ebben segít, hiszen regisztráció után láthatjuk, hogy milyen termelők vannak a közelünkben. A termelőknek pedig jó lehetőség, hogy megtalálják vásárlóikat.

 

Hogyan lehet csatlakozni a 30km.hu közösségéhez?

Felhasználóként egy rövid regisztráció szükséges a rendszer használatához.

 

Hány felhasználó van a rendszerben?

Hamarosan elérjük a 4500 felhasználót. Szerencsére naponta nő a hozzánk csatlakozók száma.

 

Mennyire elterjedt az országban?

Országszerte vannak felhasználóink.

 

Kik a célközönség?

Azok a vásárlók, akik keresik a helyi, egészséges és friss élelmiszereket. Illetve azok a kis- és őstermelők, akik ezt az igényt ki tudják szolgálni.

 

Hogyan lehet használni a 30km.hu-t?

Mobilról és számítógépről is megy. A mobil applikáció és a weboldal is (belépés után) megmutatja a felhasználó 30km-es körzetében található termelőket a térképen. Lehet termelőre vagy termékre is keresni. Ezután a vásárló közvetlenül felveheti a kapcsolatot a termelővel telefonon, vagy a megadott elérhetőségeken.

 

Méritek-e a felhasználók elégedettségét? Mennyire elégedettek a felhasználók a szolgáltatással?

Csináltunk egy kérdőíves megkérdezést a felhasználók körében, hogy milyen funkciókat látnának még szívesen az alkalmazásban. Itt több hasznos javaslat mellett sok pozitív visszajelzést is kaptunk.

 

Van-e valamilyen emlékezetes történetetek a felhasználóktól?

Igen, van pár érdekesség. Például kaptunk egy e-mailt Mexikóból egy lelkes felhasználónktól, hogy mennyire örül ennek a kezdeményezésnek és a távolból drukkol nekünk. Kiderült, hogy ő az egyik tagja annak a párosnak, akik fejükbe vették, hogy biciklivel körbe tekerik a Földet és épp Mexikóban találtak ránk az interneten keresztül. Azóta is e-mail kapcsolatban vagyunk velük.

 

Tudjátok-e, hogy milyen kételyeik vannak a felhasználóknak a szolgáltatással kapcsolatban?

Nem is kétely inkább feladat minél több termelőt toborozni a rendszerbe. Szerencsére mára elértük azt a szintet, hogy a legtöbb 30km-es körben vannak termelők. De a célunk az lenne, hogy mindenhol széles kínálat legyen a helyi terményekből.

 

Lehet visszajelzést küldeni a felhasználótársakról, lehet pontozni?

A termelőket lehet értékelni írásban és pontozással is.

 

Honnan jött az ötlet? Kik állnak az oldal mögött?

Egy augusztusi napon a közeli szupermarketben csak spanyol paradicsomot lehetett vásárolni, miközben a szupermarketből kijőve láttam, hogy az épület melletti kertekben gyönyörű paradicsom terem. Ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy egy olyan rendszert kellene kitalálni, ami segít a helyi őstermelőket megtalálni arra az esetre, ha valaki friss, magyar, egészséges terméket szeretne vásárolni. A 30km.hu-t hárman alapítottuk, Hámori Zsuzsa, Krepelka Ágnes és én.

 

Mi a célotok az oldallal?

Hogy minél több ember számára legyen elérhető helyi, friss, egészséges élelmiszer. Valamint, hogy az őstermelők és kistermelők állandó piachoz jussanak.

 

Ismertek más hasonló hazai kezdeményezést? Mit gondoltok róluk?

Egyre népszerűbbek Magyarországon a kosár és részes rendszer kezdeményezések. Ezek ugyanakkor általában egy-egy szűkebb területre és vásárlóközönségre korlátozódnak. A mi alkalmazásunknak pont az az egyik lényegi eleme, hogy bárhol, bárki, bármikor használhatja és megkeresheti a hozzá közel eső helyi termékeket.

 

Pénzügyileg mennyire fenntartható egy ilyen oldal működtetése? A befektetett pénz megtérül?

Egy EU-s pályázat révén tudtuk megvalósítani az eddigieket, jelenleg azon dolgozunk, hogy úgy tudjuk bővíteni a szolgáltatásainkat, hogy az pénzügyileg is fenntartható legyen.

 

Mennyire csökkenti a felhasználók ökológiai lábnyomát a 30km.hu?

Jelentősen csökkenti a felhasználók ökológiai lábnyomát, ha nem utazik az élelmiszer több 1000 km-t a vásárlóig! Minél több kilométer adható hozzá képzeletben egy adott élelmiszerhez, annál kevésbé nevezhető az az élelmiszer fenntarthatónak és környezetvédelmi szempontból kívánatosnak. Az élelmiszer-kilométer kifejezés a terméknek a termelő és a fogyasztó között megtett útjára utal.

Igen, nem véletlen az elnevezés sem, hiszen minél inkább helyi forrásokból szerezzük be az élelmiszereket annál jobb, nekünk is, hiszen nem kell konzerválni a frissességhez és a környezetünknek is, hogy nem kell utaztatni a termékeket.

 

TudatosVásárló.hu cikksorozatot indított olyan hazai vállalkozások bemutatására, amelyek segítik használati tárgyaink közösségi használatát és/vagy a közösség erejét felhasználva igyekeznek jobbá tenni az életünket és zöldebbé tenni a Bolygót. Sorozatunk hamarosan új kezdeményezés bemutatásával bővül. 

 

 

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!

 

   
 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

 

 









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében