• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Halak és tenger gyümölcsei– miből mennyit?

2012.12.18. /

Számtalanszor hallhatjuk, hogy hazánkban jóval kevesebb halat fogyasztunk, mint amennyi optimális lenne az egészséges táplálkozás szempontjából. De mekkora is az optimális mennyiség? Egy nemrég megjelent francia tanulmány megadja a választ.

A halak és a tengeri állatok rengeteg olyan tápanyagot, fehérjét, vitamint, ásványi anyagot és különböző zsírsavat tartalmaznak, amelyek alapvető fontosságúak a kiegyensúlyozott étrend szempontjából.

Sajnos azonban szem előtt kell tartani azt is, hogy manapság egyre nehezebb olyan tengeri ételt találni, amely tökéletesen mentes mindenféle szennyező anyagtól.

A francia ANSES (Agence Nationale de Sécurité Sanitaire) nevű szervezet korábbi kutatásokra építve tanulmányában úgy határozta meg az egyes tengeri ételek fogyasztásának optimális mértékét, hogy azokból a kellő tápanyagokat megkapjuk, ám elkerüljük azt, hogy a szennyező anyagokból túl sok kerüljön a szervezetünkbe.

Bár a kutatás elsősorban a tengeri élőlényekre koncentrált, figyelembe vette azt is, hogy csak kevés szerencsés juthat hozzá frissen ezekhez az ételekhez, így a megállapított adagok a fagyasztott, füstölt és konzervált ételekre is vonatkoznak.

A fentiek alapján az alábbi mennyiségek fogyasztása ajánlott egy átlagos testsúlyú (kb. 70 kg-os) felnőtt számára:

Zsírosabb halakból 181-213 gramm hetente.

Ebbe a csoportba tartozik:

  • szardínia
  • tonhal
  • hering
  • lazac
  • makréla
  • kardhal

Soványabb halakból, puhatestűekből és rákfélékből 26-72 g hetente.

Ide tartoznak például:

  • tőkehal
  • lepényhal
  • hekk
  • kagylófélék
  • polip
  • rák

A fenti mennyiségek elfogyasztása természetesen egész évben ajánlott, télen azonban különösen oda kell figyelni rá, hogy lehetőség szerint ne térjünk el a javasolt adagoktól. A halfélék ugyanis (különösen a zsírosabb halak) az egyik leggazdagabb D-vitamin forrást jelentik.

A borúsabb hónapokban szervezetünk D-vitamin raktárai kimerülnek, így az étrend módosításával kell gondoskodni a pótlásról egészen addig, amíg a napfény újra elég erős nem lesz ahhoz, hogy szervezetünk képes legyen önállóan is előállítani a szükséges mennyiséget.

Forrás: EUFIC

Kép (cc) joanahard

 

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-11-D-0007 pályázat keretében valósult meg.

 

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!






  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében