• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Termékteszt: narancslé

2016.03.24. /

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 16 féle narancslevet tesztelt laboratóriumban. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyi C-vitamint  tartalmaznak, mennyire környezetbarát a csomagolásuk és milyen a vásárlói tájékoztatás a címkén. Az eredmények most is meglepőek, főleg a mért legmagasabb C-vitamin tartalom tekintetében.

 

Összesen 16, préseléssel vagy sűrítményből készült narancslevet vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete a sajátmárkás, jól ismert termékektől a drágább, bio termékekig. Tesztünk egyik legfontosabb célja a C-vitamin tartalom mennyiségének mérése volt, hogy kiderítsük megéri-e emiatt fogyasztani ez a gyümölcslevet.

 

Hogy készül a narancslé?

A narancslé sűrítményből vagy friss présléssel  készül. Míg a narancs eljut a koncentrátum állapotáig, gyakorlatilag "szétszedik", majd újra összrakják. Részletes leírásunk itt elérhető.

 

 

Eredmény

 

Az összesített pontozásban

  • legmagasabb értéket 16,3 pontot a Tesco Organic bio narancsleve kapta (érdekes, hogy a Tesco másik gyártmánya, a Tesco Value narancslé pedig az utolsó előtti helyen végzett),

  • a második helyen a dm Bio narancsleve végzett 15,87 ponntal,

  • harmadik helyen pedig a Happy Day 15,7 ponttal.

 

A lista végén a Cappy, a Tesco Value és az Auchan frissen préselt narancsleve szerepelt. 

 

A legmagasabb C-vitamin tartalom a legolcsóbb a termékben, a Spar S-Budget narancslében volt (55,9 mg/100 ml). A második helyen a Happy Day szerepel 47 mg/100 ml, harmadik helyen pedig a Happy Day gyümölcshússal 45,5 mg/100ml C-vitamin tartalommal. (Jelenleg a C-vitamin hivatalos ajánlott napi beviteli értéke (RDA) 60-80mg.)

 

A biotermékeknél nagy volt a szórás a C-vitamin tartalom tekintetében: a 3 bio termékből kettő kiemelkedően sok C-vitamint tartalmazott az összes többi termékhez képest (Pfanner bio 44,9 mg, Tesco Organic 43,9 mg)  Viszont a dm Bio a sereghajtók között végzett mindössze 28,7 mg C-vitamin tartalommal.  

 

A vizsgált termékek közül 7 estében FSC minősítésű a csomagolás volt: A Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day, a dm Bio és a Tesco Organic bio narancsital.

 

A fogyasztói tájékoztatás szempontjából pozitív volt a körkép: minden terméken fel volt tüntetve a gyártó vagy a forgalmazó, és az energiatáblázat is, viszont 3 terméknél nem derült ki a származási hely. 

 

 


Miért fontos a C-vitamin?

A C-vitamin kis mennyiségben feltétlenül szükséges az emberi szervezet működéséhez. Viszont testünk nem képes előállítani, így a táplálékunkkal, folyadékbevitelünkkel kell „beszereznünk”. Habár sok vita van e körül, jelenleg a  C-vitamin hivatalos ajánlott napi beviteli értéke (RDA) 60-80 mg.  További infó itt

Pontozás

 

Minden termék 10 pontról indult: 

 

Összetevők, tájékoztatás

- aszerint adtunk hozzá pontot, hogy mennyi C-vitamint tartalmazott a termék (pl. 100 ml gyümölcslében 35 mg vitamin tartalom esetén 3,5 pont járt)

- 1 pontot adtunk, ha nem sűrítményből készült a termék

- 1 pontot vontunk le, ha a gyártó, forgalmazó nem volt feltüntetve

- 1 pontot vontunk le, ha  nem volt energiatábla

- 1 pontot vontunk le, ha nem volt feltüntetve a származás helye

 

Környezetvédelem

- 1 pontot adtunk fenntartható, környezetbarát csomagolásért  (pl. FSCBlaue Engel minősítésért) 

-  1 pontot adtunk bio minősítésért

 

Termék neve

Gyártó / forgalmazó

C-vitamin tartalom (+- 10 rel. %) (mg/100ml)

Pontszám

Tesco Organic bio

Tesco Global Zrt.

43,9 mg

16,39

dm Bio

dm Kft.

28,7 mg

15,87

Happy day

Rauch Hungária Kft.

47,0 mg

15,7

S Budget

Spar Magyarország kereskedelmi Kft.

55,9 mg

15,59

Happy day gyümölcshússal

Rauch Hungária Kft.

45,5 mg

15,55

Pfanner Bio

Hermann Pfanner Getränke GmbH

44,9 mg

15,49

Sió

Sió-Eckes Kft.

37,9 mg

14,79

Hohes C Mild

Sió-Eckes Kft.

36,5 mg

14,65

Spar frissen préselt

Spar Magyarország kereskedelmi Kft.

33,3 mg

14,33

Pure fruits

S. Spitz Gesellschaft m.b.H

40,2 mg

14,02

Pfanner

IN -FOOD 2000 Kft.

21,2 mg

13,12

Cappy gyümölcshússal

 

Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

40,0 mg

13

Coop

CO-OP Hungary Zrt.

39,0 mg

12,9

Cappy

Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

36,8 mg

12,68

Tesco Value

Tesco Global Zrt.

24,4 mg

12,44

Auchan frissen préselt

Auchan Magyarország Kft.

15,3 mg

11,53

 

Ár

A legolcsóbb termékben (S-Budget,  265 Ft) volt a legtöbb C-vitamin (55,9 mg/100ml). A legdrágább volt 949 Ft-os árával a dm Bio, amelyben kevesebb C-vitamin volt, viszont ezért az árért bio és direkt préselt narancslevet kaptunk, ami fenntarthatóságból is jeleskedett. A vizsgált narancslevek literenkénti átlagára 545 Ft volt. A bio és direkt préselt leveket magasabb árért lehetett megvenni, míg a saját márkás termékek voltak a legolcsóbbak.


Környezetvédelem: FSC, bio 

FSC minősítésű csomagolásba töltik a Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day,  a dm Bio és a Tesco Organic Bio narancsitalokat. Más, környezetbarát csomagolásra vonatkozó címkét nem találtunk a termékeken. 

A 16 termék között három bio minősítésű ital volt. Kettő egészen jól teljesített: a Tesco Organic és a Pfanner Bio levek C-vitamin-tartalma magasnak bizonyult a 44 mg/100ml körüli értékkel. Viszont a dm Bio ital erősen a lista végére szorul, ugyanis annál csak 28,7 mg/100ml értéket mért a laboratórium. 

 

Táplálkozástan

A gyártók valószínűleg adagolnak narancsból származó vitamint a termékeikhez, de ezt nem tüntetik fel a csomagoláson, így pontot se adtunk érte. Volt néhány termék, amely nem sűrítményből készült, ezek a frissen préselt levek a drágább kategóriába tartoznak.

 

Fogyasztói tájékoztatás

Három termék (Coop, Auchan, Cappy gyümölcshússal) mínusz pontot kapott amiatt, hogy nem volt feltüntetve a származási hely a csomagoláson. A többi, jogszabály által előírt tájékoztatási követelménynek eleget tettek a gyártók.

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

   

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.  



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében