| Éliás Zsuzsa
A titoktartás az Apple legfőbb fegyvere
A New York Times is beszámolt arról, hogy milyen embertelen körülmények között dolgoznak a munkások az Apple beszállítóinál. A cikk megerősítette a makeITfair és a SACOM által végzett korábbi vizsgálatok eredményeit.
A makeITfair és a GoodElectronics (nemzetközi szervezet, amely az elektronikai iparban dolgozók jogaiért küzd) felszólította az Apple-t, hogy üzletpolitikája fejlesztése keretében méltányos árakat és megfelelő munka-ütemezést alkalmazzon a beszállítókkal szemben. Ez segítheti, hogy a beszállítók megtegyék a szükséges biztonsági intézkedéseket, a megélhetéshez elegendő bért nyújtsanak a munkásoknak, és reális munkaórában foglalkoztassák őket.
További információk: www.makeitfair.orgvagy letölthető itt és itt.
A makeITfair és a GoodElectronics arra kérte az Apple-t, hogy tegye átláthatóbbá beszállítóival való együttműködését, és segítse a munkajogi szervezeteket a munkakörülmények javításában.
A NYT cikke alátámasztotta a 2011-ben zajlott „Ha már alma, legyen fair” nemzetközi kampány fontosságát, amelynek magyarországi szervezője a TVE volt. (Fotók a budapesti kampányról itt.)
Li Mingqi szerint, aki áprilisig dolgozott a Foxconn Technology managementjében (a Foxconn az Apple egyik legfontosabb beszállítója), az Apple sosem törődött mással, csak a termékminőség javításával és a termelési költségek csökkentésével.
„A dolgozók jóléte nem érdekelte őket. Amint megszületik a megállapodás, és a Foxconn az Apple hivatalos beszállítójává válik, az Apple már nem figyel a munkakörülményekre vagy bármi másra, ami nem kapcsolódik közvetlenül a termékhez.”
„Már 4 éve tudunk a gyárainkban zajló munkaügyi visszaélésekről, és ezek még mindig gyakorlatban vannak” – mondta az Apple egyik korábbi vezetője, aki a többiekhez hasonlóan név nélkül nyilatkozott a titoktartási kötelezettség miatt.
„Hogy miért? Mert a rendszer értünk van. A beszállítók akár holnaptól megváltoztatnának mindent, ha az Apple azt mondaná nekik, hogy nincs más választásuk!”
„Mindent elkövetünk, hogy javítsunk a helyzeten – közölte az Apple egy korábbi vezető beosztású munkatársa – de a legtöbben így is megdöbbennének, ha látnák, honnan származik az iPhone-juk!”
„Ha évről évre ugyanazok a problémák merülnek fel, az azt jelenti, hogy a cég inkább nem vesz tudomást a problémáról, ahelyett, hogy megoldaná azokat.” – mondta az Apple egy korábbi, vezető beosztású munkatársa.
„A meg nem felelés addig tolerálható, amíg a beszállítók megígérik, hogy a következő alkalommal keményebben dolgoznak.”
„Az egyetlen profitnövelési mód az Apple-nél, ha olyan módszert találsz ki, amellyel a termékek hatékonyabban vagy olcsóbban állíthatók elő” – mondja egy cégvezető, aki segített az iPadot piacra dobni. „És akkor a következő évben újra megjelennek, és kierőszakolják, hogy 10%-kal olcsóbb legyen a termék előállítása.”
„Bármilyen szabályt hozhatnak, eredménytelen lesz, ha nem engednek át a beszállítóknak elég profitot ahhoz, hogy azok megfelelően bánjanak a dolgozókkal” – mondta az Apple egyik korábbi vezetője. „Ha beszűkítik a mozgásterüket, ezzel arra ösztönözik őket, hogy a biztonsági előírásokat csökkentsék.”
Az Apple beszállításért felelős csoportjának korábbi igazgatója szerint: „A vállalat iránt elkötelezettek számára titoktartási kódex van. Ha igazi változást akarunk elérni, az szembemegy a titoktartási elvekkel és az üzleti célokkal. Ezért csak ennyit tudunk megvalósítani.”
Az Apple korábbi alkalmazottjának állítása szerint tiltották őket, hogy bármilyen külső csoporthoz csatlakozzanak. „Igazi kultúrája van itt a titkolózásnak, és ez mindenre kihat!”
A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-11-D-0007 pályázat keretében valósult meg.
***
Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!