Mit tud a Temu, amit más nem?
A Temu weboldalon és mobil applikáción keresztül elérhető online piactér 2022 szeptemberében indult, mára pedig olyan óriásokat gyűrt maga alá, mint a Shein, a Wish, az Alibaba vagy az Amazon. Gyakorlatilag nincs olyan termék, amit a Temun ne lehetne kapni: a saját adatai szerint több mint 25 millió terméket kínál rendkívül alacsony áron, többek között ruházati, szépségápolási, elektronikai, háztartási és barkács-cikkeket. A Temu piactér lenyűgöző sikert ért el azzal az üzleti modelljével, hogy alacsony árú termékeket és ingyenes szállítást kínál, amit játékosított vásárlási élménnyel kombinál. Mit tud, amit más nem? Mivel hálóz be minket?
A Temu széles termékkínálata különösen vonzó a fogyasztók számára, és ehhez társul a játékosított online vásárlási élmény, amely arra ösztönzi a vásárlókat, hogy próbáljanak szerencsét, és töltsenek több időt a weboldalon vagy az alkalmazáson. 2023-ban robbant be a világ online áruházai közé, és máris a legnagyobbnak számít. Idén év elejére az USA-ban lekörözte letöltésben az Amazont és a Walmartot, augusztusra pedig a világ legtöbbször letöltött appja lett 38,8 millió letöltéssel. A Temu stratégiájába a csoportos vásárlás, az ajánlások, a partnerprogramok és a közösségi médiaplatformokon történő erőteljes reklámozás is beletartozik.
A Temu üzleti modellje döbbenetes növekedése és egyedi stratégiája miatt megérdemli, hogy közelebbről is megvizsgáljuk 5 fő stratégiáját.
1. Irreálisan olcsó, ingyenes szállítással, extra kedvezményekkel
A nyilvánvaló ok, amiért a vásárlók a Temu-t választják
- extrém alacsony árak,
- ingyenes szállítás és visszaküldés,
- folyamatos óriási kedvezmények.
A Shein, a Wish és az Alibaba mintájára a Temu üzleti modellje az alacsony, valójában hihetetlenül alacsony árakra épül.
(A Temu még több kedvezményt és alacsonyabb árakat kínál, mint a Shein.) A 2023 fekete pénteki akcióban akár több mint 90%-os kedvezményt is hirdet, szemben a hazai online boltok általános 20-50% engedményével.
Nem végeztünk alapos kutatást, csak szétnéztünk a nyitó oldalán, ahol a kínálatában jelenleg
- egy vízálló sztereó vezeték nélküli fülhallgató 1837 Ft-ba,
- egy vezeték nélküli hangszóró 1684 Ft-ba,
- egy négyzet alakú szilikon pántos digitális karóra 580 Ft-ba kerül.
- De kapható itt többfunkciós fülhallgató-tisztító kefekészlet 145 Forintért…
A Temu tovább differenciálja magát azzal, hogy ingyenes szállítást és visszaküldést kínál a vásárlóknak, amit a tulajdonos PDD Holding kiterjedt beszállítói és szállítási partnerhálózata tesz lehetővé. A hatékony logisztikai hálózatot nem szabad alábecsülni, mivel az ellátási és elosztási hálózatokkal kapcsolatos problémákat tekintik az Alibaba és a Wish kudarcának egyik fő tényezőjének a nyugati piacra való betörésben.
2. Vásárlás és szórakozás 2 in 1
Egy az Egyesült Államokban készült felmérés szerint az online vásárlók ötöde hiányolja a bolti vásárlás élményét, amikor online vásárol. A Temu célja, hogy áthidalja ezt a szakadékot azzal, hogy játékokat vezetett be a vásárlási folyamatba. Az olyan játékokkal, mint a Fishland vagy a Farmland, a vásárló jutalmakat nyerhet. Mi a jó ebben a Temunak? A játékokkal valójában nő az oldalon töltött idő, aminek pedig két hozadéka is van: egyrészt további vásárlásra ad lehetőséget, másrészt az oldalon eltöltött időt a Google (pontosabban algoritmusa) is figyeli, és ez alapján állítja be a különböző oldalak rangsorolását.
A játék és az ingyenes tárgyak megnyerése is boldogsághormont, dopamint szabadít fel a vásárlóban. A dopamin döntő szerepet játszik az agy jutalmazási rendszerében. Amikor elérünk valamit, például egy online játékban, az agy dopamin felszabadításával jutalmaz. Ez a felelős a jól ismert eufórikus érzésért, amit mindig egyre intenzívebben akarunk átélni. Az agy édes jutalomként érzékeli, amelyet minél gyakrabban szeretne élvezni, ez pedig motivációként szolgál a viselkedés megismétlésére, az ismételt gyors dopaminlöket miatt pedig könnyen függőség alakulhat ki. Ahhoz pedig, hogy a vásárló továbbra is játszhasson ezekkel a játékokkal, az alkalmazás nagymértékben támaszkodik a vásárlói ajánlásokra, ami egy másik alapvető üzleti stratégia.
3. Megosztott vásárlási élmény
A csoportos vásárlás egy Ázsiában jól ismert koncepció, amelyet a Temu a nyugati ügyfélkörre is kiterjesztett. Lényegében növeli a vásárlók alkupozícióját azáltal, hogy csoportokat alkotnak, hogy megosszák a csoportos kedvezményt. Ez erősítik a fent említett ajánlóprogram, amely kedvezményeket ad azoknak az ügyfeleknek, akik új ügyfeleket hoznak az alkalmazáshoz, és lehetővé teszi a csoportos vásárlást.
4. Influenszerek, erőteljes reklámozás
Miután a Sheinnel bizonyította hatékonyságát, a Temu is ingyenes termékeket küld számos influencer és mikro-influencer számára, hogy népszerűsítsék a Temut a YouTube-on és a TikTok-on. A Temu számára különösen vonzó a 35 év alatti felhasználók vásárlói bázisa, mivel a fiatalabb fogyasztók jellemzően kevésbé képesek és hajlandóak nagy összegeket fizetni a termékekért.
Ha egy kedvenc internetes személyiséget vagy személyes ismerőst látnak a termékek népszerűsítésében, az sok fiatal vásárlót késztethet a vásárlásra. A Temu jelenléte a TikTok-on és a YouTube-on kulcsfontosságú tényezőnek tekinthető abban, miért indult be ilyen gyorsan.
5. Valós idejű vásárlás
A Temu leginnovatívabb és leghatékonyabb stratégiája erősen ambivalens és kritizálható. A Sheinhez hasonlóan a Temu is fordított gyártási modellt alkalmaz, amely a vásárlói visszajelzéseket közvetlenül visszacsatolja a gyártóknak. A piacon kínált kisebb mennyiségekkel kezdve a nagy keresletű termékeket újrarendelik, míg a többit lecserélik.
A Temu szerint ez környezeti hatékonyságot eredményez, mivel a termékkészletet valós időben összehangolják a vásárlói kereslettel. Emellett nagyobb számú termék kínálható, mint a hagyományos kiskereskedelmi stratégiák esetében. Ezzel a módszerrel a Shein 2020-ban 150 000 új terméket tudott piacra dobni, és ezzel akkor jóval megelőzte versenytársait. A Temu ehhez képest az adatai szerint több mint 25 millió terméket kínál.
Mi a baj a Temuval?
Az ilyen típusú “ultragyors” kereskedelemnek számos fogyasztói veszélye és környezetileg káros hatása van:
- Az alacsony árak biztosítása érdekében a gyártóknak alacsonyan kell tartaniuk a költségeket, ami hozzájárul a gyártó országokban dolgozók kizsákmányolásához. Így például nem lehet tudni, hogy a legyártott termékeket nem az ujgur munkatáborokban készítik-e.
- Az alacsony árak a termékek minőségét is meghatározhatják: az olcsó, könnyen tönkremenő termékeket a vásárlók gyorsan cserélik újra, így az egész üzleti modell a fokozott fogyasztáshoz, egyre növekvő mennyiségű hulladékhoz vezet.
- A Temu, csakúgy, mint versenytársai, a Wish és az Amazon “ismeretlen” márkák termékeit árulja: a termékek vagy teljesen márka nélküliek, vagy olyan gyártók termékei, amelyekről még soha nem hallottunk, és amelyek nem is léteznek az online piactéren kívül. Bár mi még nem teszteltünk Temu termékeket, az ismeretlen márkájú termékekről már sokszor bebizonyosodott, hogy gyakran rossz minőségűek, veszélyesek. A legtöbb online piactér nem ellenőrzi a platformjukon eladásra kínált termékeket, és a Temu sem különbözik ettől.
- A Temu legvitatottabb stratégiája a Sheinhez hasonló valós idejű vásárlási modellje, amely a vásárlói visszajelzéseket közvetlenül a gyártóknak továbbítja. Bár ez a modell növeli a költséghatékonyságot és a termékválasztékot, a kritikusok szerint hozzájárul a környezetkárosításhoz, a munkások kizsákmányolásához és a divattervezők plagizálásához.
Mindazonáltal a Temu növekedése és egyedi stratégiája figyelemre méltó szereplőjévé teszi az ultragyors e-kereskedelem újonnan kialakuló üzleti modelljének, és érdekes lesz látni, hogyan alakul ez a trend a jövőben.
Mi egyelőre nem, de egy másik európai fogyasztói szervezet, az Altroconsumo már tesztelte a Temu szolgáltatásait, ennek eredményét mutatjuk be következő cikkünkben.