| Tudatos Vásárló
Leginkább ruhát és kiegészítőt vásárolunk karácsonyra
A legújabb felmérések szerint Magyarországon a lakosság háromnegyede legfeljebb 28 000 ezer forintot tervez ajándékra költeni az idei karácsonyi szezonban. Más európai országhoz hasonlóan mi is elsősorban ruházatot és kiegészítőt veszünk ajándékba.
A GfK Csoport és a Wall Street Journal Europe 2010 szeptemberében 16 országban – köztük Magyarországon – végzett felmérést arról, hogy a 15 év feletti lakosság mennyit tervez idén karácsonyi ajándékokra költeni, milyen ajándékokat vásárol, és hol szerzi be azokat. A felmérésben részt vett országok: Belgium, Brazília, Bulgária, Csehország, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, India, Kolumbia, Magyarország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország és az USA.
Mennyit költünk el ajándékokra?
Közép-Kelet-Európában éppúgy, mint Magyarországon az emberek háromnegyede legfeljebb 100 eurót (kb. 28 ezer forintot) tervez ajándékokra költeni az idei karácsonyi szezonban. Ellenben a felmérésben résztvevő európai országok többségében nagyobb összeget szánnak ajándékokra: 47%-uk kevesebb, mint 100 eurót, egynegyedük 100 és 250 euró közötti összeget, 28%-uk pedig 250 eurónál is többet tervez költeni.
A válság által még nem sújtott 2007-es szezonhoz képest a magyarok nagyobb mértékben fogják vissza karácsonyi vásárlásaikat, mint általában az európaiak. Hazánkban a megkérdezettek közel fele várhatóan kevesebbet fog majd költeni, mint 3 évvel ezelőtt, míg Európa egészében 38% ez az arány. Egy szűk kör pedig többet tervez költeni, az európaiak 14,5 a magyaroknak mindössze 7%-a.
Hol szerezzük be az ajándékokat?
Az eredmények tanúsága szerint szeretünk mindent egy helyen elintézni, és ha valamit nem sikerül megvenni (vagy valamilyen speciális ajándékot keresünk), akkor választjuk a kisebb szaküzleteket.
A leggyakrabban választott helyszínek a bevásárlóközpontok, áruházak, szuper- és hipermarketek, tízből hat európai itt szerzi be az ajándékokat, és ez nem változott 2007-hez képest sem. Ezek után leggyakrabban kisebb szaküzletbe, butikba, ajándékboltba térünk be – az európai, köztük a magyar
válaszadók egyötöde sorolta magát ide – és ez is szinte változatlan 2007-hez képest.
Az online vásárlás tekintetében megosztott az európai lakosság. A kontinens nyugati felén hajlandóbbak az emberek ezt a csatornát választani (Európa egészében 5%, egyes országokban a 10%-ot is eléri az online vásárlók aránya). Hazánkban mindössze 2% él ezzel a lehetőséggel. Figyelemre méltó viszont, hogy a magyarok 9%-a szívesen vásárol utcai kereskedőktől, illetve a különböző karácsonyi vásárokban.
Milyen ajándékot választunk?
Messze a legnépszerűbb ajándék a ruházat és kiegészítők, minden második európai – köztük magyar – ezzel ajándékozza meg szeretteit. Európai szinten a második legkedveltebb ajándék a játék, ezt követik a könyvek, majd szorosan következnek a szépségápolási termékek. Élelmiszer, ital kevésbé szerepel az ajándékok között, mindössze a válaszadók 16%-a vásárol ilyen jellegű ajándékokat.
Európa egészében |
Magyarországon |
||
Ruházat és kiegészítők |
50 |
Ruházat és kiegészítők |
53 |
Játék |
31 |
Szépségápolás |
43 |
Könyv |
24 |
Könyv |
36 |
Szépségápolás |
21 |
Játék |
30 |
Élelmiszer, ital |
16 |
Élelmiszer, ital |
21 |
Milyen ajándékot választunk? (a válaszadók százalékában kifejezve)
Magyarországon ettől eltérően alakul a preferencia sorrend. Szintén a ruházati cikkek a legnépszerűbbek, de második helyen a szépségápolási termékek szerepelnek, tízből négy honfitársunk vásárol ilyen cikket. A könyv szerepel a harmadik helyen, a játék a negyedik, és szintén az élelmiszerek, italok állnak az ötödik helyen.
Forrás: Gfk
Kép [cc] stylezoomer