| Markovics Vera
Hogyan válasszunk kozmetikust?
Az első alkalom a kozmetikusnál még akkor is rejt némi kockázatot, ha közeli ismerős kedvező tapasztalatai alapján keressük fel. Nem csak azért, mert a vendégek különbözőek, hanem mert a kozmetikusok szakmai felkészültsége sem egyforma. Néhány tanács, hogyan találjuk meg a jó szakembert.
A választásnál alapvető kérdés, hogy milyen szolgáltatást akar valaki igénybe venni. Más követelmények merülnek fel a kozmetikussal szemben, ha csupán manuális műveletek elvégzéséről van szó (pl. gyantáztatás, szempillafestés), más az elvárás, amikor az arc előnyös tulajdonságait kiemelő, s a hibákat korrigáló sminkelésről, s megint más, amikor arckezeléssel a bőr állapotát kell rendbehozni.
A kozmetikus szakterületébe sok minden beletartozik, és egyáltalán nem biztos, hogy aki ügyesen gyantázik, az a pattanásos vagy rozáceás bőr kezeléséhez is ért.
A kozmetikusok a vendéget többnyire előzetes bejelentkezés alapján fogadják. A bejelentkezés történhet telefonon, vagy személyesen. Telefonon nem sokat tudunk meg a szakemberről, legfeljebb akkor lehet róla némi információnk, ha az interneten is hirdeti magát.
A személyes bejelentkezésnél előfordulhat, hogy a kozmetikus nem ér rá, mert éppen dolgozik, de ilyenkor érdemes várni rá egy keveset, mert a személyes találkozónak számos előnye lehet. Körül lehet nézni a kezelő helyiségben: mennyire barátságos, tiszta, milyen a felszereltsége. A tégelyekből, flakonokból megtudható, hogy milyen márkájú készítményekkel dolgozik, s bizonyos mértékig a személyiségéről is kép alkotható: menyire szimpatikus, figyelmes, udvarias stb. Ezek ugyanis egyáltalán nem mellékes szempontok.
Milyen a kozmetikus bőre?
Miután a Tudatos Vásárlók Egyesülete felkért ennek a cikknek a megírására, az általam fontos kérdéseket ismerőseimmel és a vendégeimmel is teszteltem, s egyébként is kíváncsi voltam arra, ők miképp választanak.
A legtöbben a kozmetikus bőrét tették az első helyre, mert hogyan segíthetne rajtuk valaki, aki a saját bőrét sem tudja kezelni. Ez a válasz, bár logikus, eléggé szigorúnak tűnik számomra. A bőr állapotát, mint tudjuk, az örökölt gének is befolyásolják, s ezen a téren nem mindenkinek van szerencséje.
Tény azonban, hogy a kozmetikus bőrének feltétlenül ápoltnak, fiatalosnak kell lennie, s egyáltalán nem bizalomkeltő, ha a szépséghibákat vastag alapozóréteggel próbálja elfedni.
Mennyire felkészült?
A kozmetikusokkal szemben alapvető elvárás a korszerű szakmai tájékozottság, a folyamatos önképzés, vagyis hogy a tágan vett szépségápolással kapcsolatos kérdésekre – táplálkozás, egészségügy, életmód, gyógynövények, illóolajok – logikus és korszerű válaszokat tudjon adni. Ezért azt tanácsolom, hogy ne féljünk kérdezni. A kozmetikai cégek reklámszövegeinek ismétlése helyett tudnia kell kritikusan is értékelni a különféle termékeket.
A szépségápoló készítmények irdatlan áradatában nem ritka, hogy a vendég a kozmetikustól vár segítséget az eligazodásban. A szakmáját értő kozmetikusnak a készítmények összetételéből le kell tudni vonni következtetéseket, fel kell ismerni a hatásért illetve az esetleges kontraindikációért felelős kritikus anyagokat, vagyis tudnia kell, hogy mit, mikor és hogyan lehet használni.
Milyen anyagokkal dolgozik ?
A készen vásárolható, hosszú ideig eltartható kozmetikumoknál probléma – akár professzionálisak, akár nem – hogy a konzerválás és a stabilitás biztosítása miatt tele vannak adalékanyaggal, ezért tartósan használva allergiát és egyéb bajokat is okozhatnak.
Ha a kozmetikus natúr, illetve biotermékekkel dolgozik, és elég kreatív, akkor egyedivé tehető a kezelés. A természetes anyagokból álló kozmetikumok ugyanis keverhetők egymással, az összetevők tulajdonságait ismerve hatásfokuk megnövelhető.
Mit tartalmaz, és mibe kerül a kezelés?
Az internet jóvoltából sok kozmetikusnak van saját honlapja. Egy jól megszerkesztett, látványos honlapnak nagy a vonzereje, különösen akkor, ha a kozmetikus bemutatkozása mellett a kezelések részletes leírása és az árak is szerepelnek rajta.
Az olcsó, pár ezer forintos kezelésekkel legyünk óvatosak. A jó minőségű kozmetikumok árát a kozmetikusnak is meg kell fizetnie. Ezenkívül ne felejtsük el, hogy a szalon bérleti díja, a közüzemi fogyasztás költségei, a ruhák mosása, a szak- illetve továbbképzésre fordított kiadások ugyancsak benne vannak az árban. Rossz, főleg kritikus anyagokból álló, olcsó tömegkozmetikumokkal nem lehet „csodát” tenni.
Minden vendég előbb-utóbb megtalálja a maga kozmetikusát. Aki szeret csevegni, s lényegében ezért is megy a kozmetikushoz, valószínűleg nem zavarja, ha a szalonban más vendégek is vannak. Aki azonban a kezelés alatt szeretne kikapcsolódni, az ragaszkodjon az intimitáshoz. A regeneráló kezelések egyébként nem is lehetnek igazán hatékonyak, ha a vendég nem tud ellazulni.
Mennyire rokonszenves a kozmetikus?
A vendég és a kozmetikus kapcsolata hasonló az orvos-beteg viszonyhoz, vagyis bizalmon alapul. A kezelés sikeréhez elengedhetetlen, hogy a vendég teljesen ellazuljon. Ehhez viszont az kell, hogy a kozmetikus kedves, magabiztosságot sugárzó, nyugodt személyiség legyen. A vendég és a kozmetikus tartós kapcsolatának feltétele, hogy a vendég elégedett legyen a kezeléssel, s ne érezze magát becsapva.
Nem is hinnénk el, hogy a felsoroltakon kívül mennyi szempont befolyásolhatja még a kozmetikus-választást.
Van olyan hatvan év körüli ismerősöm, akinek nincs bizalma a fiatal kozmetikusok iránt, számára – ha az arcáról van szó – a tapasztalat a döntő. Ugyanakkor gyantáztatni, testmasszázsra szívesebben jár fiatal kozmetikushoz.
Vannak, akik a kozmetikus kezeit figyelik, mert nem szeretik a kemény, csontos ujjakat, és a hosszú körmöket. Befolyásolhatja a választást a szalon, s az ott lévő eszközök tisztasága, a rend, a kozmetikus pontossága, ruházata, a mellékhelyiség állapota, a helyiség hőmérséklete, s nem utolsó sorban egy új divat, ami sokszor sajnos mindent ésszerűséget felülír.
A szerző kozmetikus, szakújságíró, a TudatosVásárló.hu kozmetikai szakértője.