fbpx

| Markovics Vera

Hogyan válasszunk kozmetikust?

Az első alkalom a kozmetikusnál még akkor is rejt némi kockázatot, ha közeli ismerős kedvező tapasztalatai alapján keressük fel. Nem csak azért, mert a vendégek különbözőek, hanem mert a kozmetikusok szakmai felkészültsége sem egyforma. Néhány tanács, hogyan találjuk meg a jó szakembert.

A választásnál alapvető kérdés, hogy milyen szolgáltatást akar valaki igénybe venni. Más követelmények merülnek fel a kozmetikussal szemben, ha csupán manuális műveletek elvégzéséről van szó (pl. gyantáztatás, szempillafestés), más az elvárás, amikor az arc előnyös tulajdonságait kiemelő, s a hibákat korrigáló sminkelésről, s megint más, amikor arckezeléssel a bőr állapotát kell rendbehozni.

A kozmetikus szakterületébe sok minden beletartozik, és egyáltalán nem biztos, hogy aki ügyesen gyantázik, az a pattanásos vagy rozáceás bőr kezeléséhez is ért.

A kozmetikusok a vendéget többnyire előzetes bejelentkezés alapján fogadják. A bejelentkezés történhet telefonon, vagy személyesen. Telefonon nem sokat tudunk meg a szakemberről, legfeljebb akkor lehet róla némi információnk, ha az interneten is hirdeti magát.

A személyes bejelentkezésnél előfordulhat, hogy a kozmetikus nem ér rá, mert éppen dolgozik, de ilyenkor érdemes várni rá egy keveset, mert a személyes találkozónak számos előnye lehet. Körül lehet nézni a kezelő helyiségben: mennyire barátságos, tiszta, milyen a felszereltsége. A tégelyekből, flakonokból megtudható, hogy milyen márkájú készítményekkel dolgozik, s bizonyos mértékig a személyiségéről is kép alkotható: menyire szimpatikus, figyelmes, udvarias stb. Ezek ugyanis egyáltalán nem mellékes szempontok.

 

Milyen a kozmetikus bőre?

Miután a Tudatos Vásárlók Egyesülete felkért ennek a cikknek a megírására, az általam fontos kérdéseket ismerőseimmel és a vendégeimmel is teszteltem, s egyébként is kíváncsi voltam arra, ők miképp választanak.

A legtöbben a kozmetikus bőrét tették az első helyre, mert hogyan  segíthetne rajtuk valaki, aki a saját bőrét sem tudja kezelni. Ez a válasz, bár logikus, eléggé szigorúnak tűnik számomra. A bőr állapotát, mint tudjuk, az örökölt gének is befolyásolják, s ezen a téren nem mindenkinek van szerencséje.

Tény azonban, hogy a kozmetikus bőrének feltétlenül ápoltnak, fiatalosnak kell lennie, s egyáltalán nem bizalomkeltő, ha a szépséghibákat vastag alapozóréteggel próbálja elfedni.

 

Mennyire felkészült?

A kozmetikusokkal szemben alapvető elvárás a korszerű szakmai tájékozottság, a folyamatos önképzés, vagyis hogy a tágan vett szépségápolással kapcsolatos kérdésekre – táplálkozás, egészségügy, életmód, gyógynövények, illóolajok – logikus és korszerű válaszokat tudjon adni. Ezért azt tanácsolom, hogy ne féljünk kérdezni. A kozmetikai cégek reklámszövegeinek ismétlése helyett tudnia kell kritikusan is értékelni a különféle termékeket.

A szépségápoló készítmények irdatlan áradatában nem ritka, hogy a vendég a kozmetikustól vár segítséget az eligazodásban. A szakmáját értő kozmetikusnak a készítmények összetételéből le kell tudni vonni következtetéseket, fel kell ismerni a hatásért illetve az esetleges kontraindikációért felelős kritikus anyagokat, vagyis tudnia kell, hogy mit, mikor és hogyan lehet használni.

 

Milyen anyagokkal dolgozik ?

A készen vásárolható, hosszú ideig eltartható kozmetikumoknál probléma – akár professzionálisak, akár nem – hogy a konzerválás és a stabilitás biztosítása miatt tele vannak adalékanyaggal, ezért tartósan használva allergiát és egyéb bajokat is okozhatnak.

Ha a kozmetikus natúr, illetve biotermékekkel dolgozik, és elég kreatív, akkor egyedivé tehető a kezelés. A természetes anyagokból álló kozmetikumok ugyanis keverhetők egymással, az összetevők tulajdonságait ismerve hatásfokuk megnövelhető.

 

Mit tartalmaz, és mibe kerül a kezelés?

Az internet jóvoltából sok kozmetikusnak van saját honlapja. Egy jól megszerkesztett, látványos honlapnak nagy a vonzereje, különösen akkor, ha a kozmetikus bemutatkozása mellett a kezelések részletes leírása és az árak is szerepelnek rajta.

Az olcsó, pár ezer forintos kezelésekkel legyünk óvatosak. A jó minőségű kozmetikumok árát a kozmetikusnak is meg kell fizetnie. Ezenkívül ne felejtsük el, hogy a szalon bérleti díja, a közüzemi fogyasztás költségei, a ruhák mosása, a szak- illetve továbbképzésre fordított kiadások ugyancsak benne vannak az árban. Rossz, főleg kritikus anyagokból álló, olcsó tömegkozmetikumokkal nem lehet „csodát” tenni.

Minden vendég előbb-utóbb megtalálja a maga kozmetikusát. Aki szeret csevegni, s lényegében ezért is megy a kozmetikushoz, valószínűleg nem zavarja, ha a szalonban más vendégek is vannak. Aki azonban a kezelés alatt szeretne kikapcsolódni, az ragaszkodjon az intimitáshoz. A regeneráló kezelések egyébként nem is lehetnek igazán hatékonyak, ha a vendég nem tud ellazulni.

 

Mennyire rokonszenves a kozmetikus?

A vendég és a kozmetikus kapcsolata hasonló az orvos-beteg viszonyhoz, vagyis bizalmon alapul. A kezelés sikeréhez elengedhetetlen, hogy a vendég teljesen ellazuljon. Ehhez viszont az kell, hogy a kozmetikus kedves, magabiztosságot sugárzó, nyugodt személyiség legyen. A vendég és a kozmetikus tartós kapcsolatának feltétele, hogy a vendég elégedett legyen a kezeléssel, s ne érezze magát becsapva.

Nem is hinnénk el, hogy a felsoroltakon kívül mennyi szempont befolyásolhatja még a kozmetikus-választást.

Van olyan hatvan év körüli ismerősöm, akinek nincs bizalma a fiatal kozmetikusok iránt, számára – ha az arcáról van szó – a tapasztalat a döntő. Ugyanakkor gyantáztatni, testmasszázsra szívesebben jár fiatal kozmetikushoz.

Vannak, akik a kozmetikus kezeit figyelik, mert nem szeretik a kemény, csontos ujjakat, és a hosszú körmöket. Befolyásolhatja a választást a szalon, s az ott lévő eszközök tisztasága, a rend, a kozmetikus pontossága, ruházata, a mellékhelyiség állapota, a helyiség hőmérséklete, s nem utolsó sorban egy új divat, ami sokszor sajnos mindent ésszerűséget felülír.

 

A szerző kozmetikus, szakújságíró, a TudatosVásárló.hu kozmetikai szakértője.

 

***
Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok