Használhatjuk a mobilunkat a repülőn
| Tudatos Vásárló
Egyre több európai légitársaság engedi meg az utasainak, hogy a repülőn használják a mobiltelefonjukat.
Egy évvel azután, hogy az Európai Bizottság egységes
szabályokat vezetett be a repülőgépeken való biztonságos mobiltelefon-használatra,
és e határfüggetlen szolgáltatás egyszerű engedélyezésére vonatkozóan, 27
európai repülőgépet szereltek fel olyan berendezéssel, amely lehetővé teszi a
GSM-telefonok biztonságos használatát az európai légtérben. Ez a szám 2009
végére várhatóan megduplázódik.
„Különösen az üzletemberek és a fiatalabb utazóközönség
telefonálna szívesen repülés közben, ugyanakkor a lehetőség az európai cégek
számára is új üzleti távlatokat nyit. Ezért a Bizottság egy évvel ezelőtt
egységes alapszabályt állapított meg, amely biztosítja, hogy az említett
szolgáltatás nyújtása biztonságos és egyszerű legyen az európai légtérben, és a
szolgáltatóknak ne kelljen 27 különböző tagállami engedélyeztetési eljáráshoz
igazodniuk” – mondta
Viviane Reding, az információs társadalomért és médiáért felelős biztos.
2008 áprilisában a Bizottság olyan előírásokat
fogadott el, amelyek az EU egészében harmonizálják a repülőgépeken biztosított
mobiltávközlési szolgáltatások feltételeit. Ehhez három lépésre volt szükség:
- Biztosítani kellett, hogy a berendezések – köztük az utasok
készülékeinek – használata ne keltsen zavart a repülőgép berendezéseiben és
rendszereiben. - Biztosítani kellett továbbá azt is, hogy a mobil
berendezések ne zavarják a földi mobilszolgáltató hálózatokat és kizárólag a
repülőgép fedélzetén levő bázisállomáshoz csatlakozzanak, amely műholdas
összeköttetésben áll a földi hálózattal. - Egységes szabályt és szabványt kellett kidolgozni ahhoz,
hogy a különböző tagállamok légterében közlekedő repülőgép fedélzetén levő
bázisállomások működése engedélyezhető legyen.
Ez a szabályozás tette lehetővé, hogy egy évvel később két
szolgáltató, az OnAir (Genf) és az AeroMobile (London) repülőgépen
hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatásokat indítson Európában. A két
vállalkozás olyan légitársaságokkal működik együtt, amelyek szeretnék ezt a
szolgáltatást elérhetővé tenni utasaik számára.
A „légi roaming”, vagyis a repülőgépen lebonyolított
mobilhívások és üzenetküldés kezelése nem különbözik a földi szolgáltatások
keretében nyújtott nemzetközi barangolásétól. Az első példák azt jelzik, hogy a
szolgáltatás díja jóval alacsonyabb, mint a repülőgépek fedélzetén korábban
nyújtott hagyományos, műholdas összeköttetéssel biztosított
telefonszolgáltatásé. A légi járműveken hozzáférhető mobiltávközlés nem tartozik
a barangolás keretében történő hang- és adatátvitel díjaira vonatkozó
bizottsági intézkedések hatálya alá, mivel egy újonnan kialakuló
szolgáltatásáról van szó, amelynek a díjait a szolgáltató állapítja meg. A
Bizottság azonban szorosan figyelemmel kíséri a fogyasztói árak alakulását és
átláthatóságát.
„Örülök, hogy már vannak olyan légitársaságok Európában,
amelyek lehetővé teszik a mobiltelefon használatát a repülőgépeken. A
szolgáltatás zökkenőmentes elterjedéséhez az is fontos, hogy a mobiltelefonok
használata ne zavarja az utastársakat, ezért a vasúthoz hasonlóan
„telefonmentes” területeket kell kijelölni. A szolgáltatóknak ügyelniük kell
arra is, hogy a díjak ésszerű kereteken belül maradjanak. Ha mindez megvalósul,
a repülőgépeken hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatásokkal az európai cégek
előnyhöz juthatnak a légiközlekedési piacon zajló világméretű versenyben.”
Jelenleg három európai légitársaság – a Ryanair (Írország),
a TAP (Portugália) és a bmi (Egyesült Királyság) – kezdte meg légiflottája
felszerelését: 27 repülőgépet már elláttak a megfelelő berendezésekkel, és ez a
szám 2009 végére várhatóan megduplázódik. Már más légitársaságok is tesztelik
műszakilag a megoldást.
A légitársaságok eközben pontosítják a mobiltelefonok
repülőgépen való használatának feltételeit, ugyanakkor vizsgálják azt is, hogy
a már felszerelt gépeken milyen mértékű a szolgáltatás igénybevétele. A
jelenlegi adatok szerint a szolgáltatás legalacsonyabb díja hívás esetén
körülbelül percenként 1,60 euró, szöveges üzenet küldésekor pedig 0,43 euró,
attól függően, hogy az utas melyik földi mobiltelefon-szolgáltatót veszi
igénybe.
Az európai megoldás más régiókban is példaként szolgál.
Számos Európán kívüli légitársaság (többek között a Qantas, az Emirates, a
Malaysian Airlines, a Royal Jordanian, a Wataniya, és a Virgin Australia)
teszteli a szolgáltatást, amely mintegy 40 megfelelően felszerelt repülőgépen
már működik is. Emellett más légitársaságok is érdeklődnek a lehetőség iránt. A
GSM-szabvány világméretű elterjedtsége (jelenleg majdnem 3 milliárdan
használják), vonzóvá teszi ezt az üzleti megoldást, mivel az utasok saját,
megszokott mobiltelefonjukat használhatják.
Forrás: EU