• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Segíts egészségesen enni a gyereknek

2014.11.11. /

Az étel üzemanyag a tevékeny, sikeres élethez, tápanyag az erős testért, a frappáns gondolatokért. 

Kevés gyerek rajong a spenótért, a teljes őrlésű gabonából készült kenyérért és más egészséges élelmiszerekért, de odafigyeléssel, türelemmel és persze sok-sok szeretettel segíthetünk nekik abban, hogy megtanulják és megszeressék az egészséges táplálkozás alapjait.

 

Szülőként, nagyszülőként így segíthetsz egészségesen táplálkozókat nevelni ezekben a kritikus években:

 

1. Tálalj rendszeresen tápanyagokban, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag ételeket és harapnivalókat.

2. Legyenek nyugodt hangulatúak az étkezések, a szülők és gyerekek tudjanak beszélgetni egymással.

3. Hagyd meg a lehetőségeket az önálló döntésre az ételek közötti választásban: lehessen választani, és mindegyik választási lehetőség vonzó legyen.

4. Fedezzétek fel együtt más kultúrák és nemzetek konyhaművészetének ízeit, ételeit is.

5. Legyen jó hangulatú az ételkészítés és az ennivaló közös elfogyasztása.

6. Figyelmesen készítsétek az ételt, ügyelve a higiéniára.

7. Tanítsd meg az alapvető tudnivalókat, hogy otthontól távol is okosan tudjanak választani az adott ételek közül.

8. Keress megbízható forrásokat, nyugodtan fordulj szakemberhez, amikor nem tudod a válaszokat az ételekkel, nyersanyagokkal kapcsolatos kérdéseidre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A közös, családi étkezés a legfontosabb

Sokszor a kis változtatások is hosszú távú eredményt hoznak. A neveléssel foglalkozó és egészségügyi szakemberek szerint a közös étkezésre ez teljesen igaz.

 

A közös étkezés és beszélgetés miatt:

Javul a családi egység.

Megelőzhetők az otthoni és iskolai viselkedési zavarok.

A gyerekek sikeresebbek lesznek a tanulmányaikban.

Jobb lesz a gyerekek tápláltsági állapota. 

Könnyebben kialakul a kedvező testsúly.

 

 

 

 

 

 

 

Úgy tűnik tehát, hogy egyértelműen megéri időt és energiát fordítani a családi étkezésekre. Keresd meg a legkönnyebben kivitelezhető közös étkezést, akár csak egyet egy héten.

 

Ha a hétköznapi családi vacsora túlságosan zűrösnek tűnik, próbáld ki a hétvégi közös reggelit vagy ebédet. Fokozatosan növeld a közös étkezések számát, amennyire csak lehet, egy-két hónap után a már ráhangolódott családtagok könnyen alkalmazkodnak az újabb változtatáshoz. Mielőtt észrevennéd, már szinte minden nap lesz egy közösen elköltött reggeli, ebéd vagy vacsora.

 

Mutasd meg, honnan kerül a tányérra az étel!

Ez a része még szórakoztatóbb és akárhol elvégezhető: a konyhában, sarki boltban, piacon vagy akár közösségi kertekben. Minden bevásárló körút lehet egyben egy táplálkozási tanulmányút. A gyerekek megtanulják az élelmiszerek csoportosítását, kiválaszthatnak újdonságokat, amiket szeretnének kipróbálni.

 

Saját termelés bárhol

Ahogy nőnek a gyerekek, segíthetnek megtervezni a menüt, és ahhoz igazítani a bevásárlást. Az egészséges táplálkozás csupán egy ok a sok közül arra, hogy legyen kerted, akár a lakásban vagy közösségi kertekben. Az ültetés folyamata, a növények fejlődésének követése és a szüretelés nagyszerű alkalom, hogy a kicsik értékes tudással gazdagodjanak és mozogjanak. Ráadásul belelátnak a szelektív hulladékgyűjtés és komposztálás fontosságába és egyszerűségébe is.

 

Forrás: Eatright







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében