• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A Coca-Cola-gyarmatosítás ellen

2005.05.31. /
Bár még mindig szuvassá teszi a kóla milliók fogait, megfigyelhető az alternatív (etikusabb) szénsavas italok térnyerése is a piacon, nem is kismértékben…

A kólák piacán

A globalizáció szimbólumaként a Coca-Cola egyedülálló és utolérhetetlen bármely más márkával szemben. A kelet-európai áldozatok is bebizonyítják: a vállalat a világ bármely pontjára képes eljutni. A Ceausescu által hátrahagyott Romániában bár csupaszok voltak a boltok polcai és az utcákon sem lehetett friss zöldséget kapni, mégis minden óriásplakát a Coca-Colát hirdette, minden utcasarkon el tudták adni, és túlzott árai ellenére is óriási mennyiségekben fogyott.

Miután a Coca-Cola a legismertebb fogyasztói márka világszerte, nem meglepő, hogy sok országban bojkott tárgya lett , tartva a hátát az amerikai imperializmus miatt. Az Amerikával szemben ellenérzéseket táplálók véleménye is hevesedik, ha üdítőitalokról van szó.

Két jelentősebb versenytársra akadt a Coca-Cola: egyik a Qibla-Cola, amely az etikus és méltányos kereskedelem alapelvei alapján jött létre, és profitjának 10 %-át visszaforgatja azokba a közösségekbe, ahol működik (támogatja a helyi közösségi, egészségügyi és oktatási tevékenységeket). A másik ringbe szálló a francia Mecca-Cola, amely profitjának 20%-át ajánlja fel jótékonysági célokra, 10%-ot Palesztinában levő szervezeteknek, 10%-ot pedig Franciaországban oszt szét.

Abdul-Hamid Ebrahim, a Qibla-Cola munkatársa úgy gondolja, hogy amikor az emberek világmárkákat bojkottálnak, a vállalat iránt érzett dühüket juttatják kifejezésre. Megkérdőjelezik ugyanis a márkák közösségükben, társadalmukban játszott szerepét, és alternatívákat keresnek – olyan vállalatokat, amelyek nem kizsákmányolás és igazságtalanság árán jutnak haszonhoz.

Igazságtalanság miatt támadták a Coca-Colát és PepsiCo-t az indiai Keralában tapasztalható palackozási eljárásuk miatt. Ugyanis amióta 2000-ben beindította itteni palackozó üzemét a Coca-Cola, kimeríti a talajvíz-készleteket, és ezáltal ivóvízhiányt okoz. A helyi lakosok, akik életük mindennapi tevékenységeiben (mint az ivás, mosás, főzés, fürdés) függnek az ivóvíztől, arról számolnak be, hogy több kút is kiszáradt már, aminek következtében sokaknak több mérföldet kell gyalogolniuk azért, hogy ivóvízhez jussanak. Nem beszélve arról, hogy a cégek ily módon ellehetetlenítik a földművelést.

Bojkottálásra váró márkák

Néhány italgyártó nem csak szimbolizálja az amerikai imperializmust, de ténylegesen finanszírozza is. A PepsiCo-t például az amerikai republikánusok fő szponzorai között tartják számon. Az Ethical Consumer c. angol lap maga szólította fel a fogyasztókat a Pepsi elleni bojkottra. Eközben a Coca-Colát a kolumbiai gyárak szakszervezeteinek elnyomása miatt támadják, és bojkottálták is termékeiket több szakszervezet és támogató világszervezet segítségével (pl. World Social Forum, Társadalmi Világfórum). A Coca-Colát még bűnrészességgel is vádolták nyolc szakszervezet vezetőjének meggyilkolásában, és több szakszervezeti vezetőről is tudni lehet, hogy bebörtönözték, kínozták, erőszakkal megfosztották állásától és száműzték őket.  A Coca-Cola arra hivatkozva tagadott bármiféle gyilkosságot, hogy évente szakszervezeti vezetők százait gyilkolják meg Kolumbiában.

„Kólafejek” – avagy tömérdek koffein az üdítőkben 

A tudósok aggasztónak tartják, hogy egyre több koffeint adagolnak az olyan üdítőitalokba is, amelyekkel elsősorban gyermekeket céloznak meg. A Red Bull például ezt a koffeintartalmat használja fel elsőszámú eladási szempontként, de védelmére szolgál, hogy elsőszámú célcsoportja a felnőttek korosztálya. Természetesen a kóla is magas arányban tartalmazza a stimuláló szert.

A koffein meggyorsítja a szervezet kiválasztását, így vizet és kalciumot von el , ráadásul még függőséghez is vezethet, amely ingerlékenységet, álmatlanságot, nyugtalanságot és rendellenes gyomorműködést is okozhat.

Amennyiben felnőttek mérsékelten fogyasztják, nincs ok az aggodalomra. Ám a gyermekek esetében már kisebb mennyiség is hajlamossá teheti őket az előbb említett hatásokra. Tanulmányok bizonyítják, hogy a rendszeresen koffein-tartalmú italokat fogyasztó iskoláskorú gyermekeknek problémát okoz az odafigyelés, ha nem jutnak hozzá „adagjukhoz”.
A legnagyobb aggodalmat az okozza, hogy ezek a  gyerekek túlzott mennyiséget fogyasztanak majd a cukrozott italokból, hogy „megkapják napi koffeinadagjukat”, miközben kockáztatják fogaik szuvasodását és hajlamosak lesznek az elhízásra.

Hogy pezsegjünk akkor?

Látszólag a szénsavas üdítők egy etikai aknamezőt jelenthetnek, ám számos alternatívát nyújtanak akár multinacionális cégek is, de a kisebb cégek mindenképpen. Ilyenek lehetnek a hagyományos recepteket felhasználó italgyártók. Érdemes végigmenni az áruházakban, boltokban és megvizsgálni az italpolcokat, megnézni a címkéket, hogy mit is tartalmaznak azok az ivólevek, és kicsit tudatosabban választani mindennapi fogyasztási cikkeink között.
Esetleg igyunk sima csapvizet vagy szódát, ha megszomjazunk!

Az Ethical Consumer, April/May 2004 alapján; Az Ethical Consumer kiadványa. Lefordítva és közzétéve a kiadó engedélyével. Fordította és adaptálta: Fertetics Mandy.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében